Waar slaat de c&a tax-free reclame op?

Je krijgt 19% korting maar dat is toch iets anders dan zonder belasting? Mogen ze dat wel zeggen dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zeggen eerst belastingvrij/tax-free, maar daarna zeggen ze ook gewoon dat je 19% korting krijgt (wat voor hun eigenlijk maar 15% korting is of zo, maar goed). http://www.foldersenkranten.nl/blog/tax-free-shoppen-bij-ca/

Antwoorden (7)

Dat is de BTW die je normal wel betaalt maar bij deze reclame niet en dat is wel belasting want BTW betekent Belasting Toegevoegde Waarde.
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
maar 19% is niet het btw bedrag, want 19/119 zou ongeveer 15,25% korting zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je betaalt de BTW wel, maar C&A geeft je gewoon 19% korting, zodat het lijkt alsof je geen BTW betaalt. ZIj dragen die BTW echter welzeker af aan de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Paulus: Dat klopt, dat maakt het verhaal er alleen niet eenvoudiger op. Het is vaak simpeler uit te leggen door gewoon te zeggen dat je 19% korting krijgt. (C&A doet dus eigenlijk ook nog eens alsof ze je meer korting geven dan ze werkelijk doen.)
paulus811
12 jaar geleden
Widar, C&A geeft echt 19% korting en dat is meer dan de btw. Die btw is erbij verzonnen om de actie een naampje te geven, maar heeft er feitelijk niets mee te maken. Iets van 100 euro krijg je nu voor 81 mee. En daar zit over 81 euro btw in en dat is ook wat ze aan de fiscus afdragen. Die laatste gaat niet de C&A acties sponsoren inderdaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
BTW betaal je over het bedrag exclusief BTW dat je aan de kassa betaalt. Bij de kassa betaal je dus het bedrag nadat de korting eraf is, plus de BTW daarover. Je betaalt niet de BTW over het oorspronkelijke bedrag. De belastingdienst sponsort niet, maar kan ook niet meer BTW heffen dan over de werkelijke prijs die jij betaalt. Dus je betaalt 81 euro inclusief BTW. Dus 81 / 119 * 100 is de werkelijke prijs en de rest is de BTW. Prijs exclusief BTW: (€81 / 119%) * 100% = €68,07
BTW: 19% over €68,07 = €12,93 Oorspr. prijs ex. BTW: (€100 / 119%) * 100% = €84,03
Oorspr. BTW: 19% over €84,03 = €15,97 Je ziet, je betaalt minder BTW door die korting. Vraag 't maar na bij C&A.
paulus811
12 jaar geleden
Je berekening en redenering kloppen. Volgens mij is dat ook precies wat ik zeg, want over 81 euro betaal je minder btw dan je had betaald als het 100 euro zou kosten. Je krijgt gewoon 19% korting en daar hebben ze tax free als naam voor de actie aan geplakt. Ze hadden net zo goed 20% kunnen geven en het herfstkorting kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even doorrekenen: de korting die C&A geeft is het oorspronkelijke bedrag exclusief BTW, minus het huidige bedrag exclusief BTW. Dat is dus €84,03 - €68,07 = €15,96. Dat is 19% van het oorspronkelijke bedrag exclusief BTW, dus in die zin klopt de 19% korting wel. Als je het rekent over het bedrag inclusief BTW echter, dan is het slechts 15,96% en dan klopt het niet. Het is maar net van welke kant je de zaak bekijkt eigenlijk.
zij betalen dan de belasting voor je, dus is het voor jou zonder belasting
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor want belasting is normaal (bij kleren) 19%, dus je betaald dat 119% in de winkel. Als je 19% korting krijgt kom je op toch niet op 100% uit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
btw is altijd al bij de prijs inberekend, dan krijg je dus zelfs meer korting dan dat je aan btw zou moeten betalen. Stel je kleding kost inclusief btw nu €100 met 19% korting dus 100-(100×0,19)=€81.
maar als je kleding exclusief btw €81 kost dan 19% btw erbij dan moet je 81+(81×0,19)=€96,39 betalen. dus krijg je zelfs meer korting dan de 19% btw die je normaal zou moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Frankyn: Technisch gezien geven ze je gewoon een korting en betaal jij gewoon BTW over het bedrag minus de korting, welke BTW zij weer gewoon afdragen aan de belastingdienst. Ook klopt het niet dat de korting groter dan 19% zou zijn. Deze is juist kleiner. Je berekening begint gelijk al fout: 100 euro min 19% BTW is niet 81. Die 100 euro is 119%, dus de prijs zonder BTW is (€100 / 119%) * 100% = €84,03. De korting (op het bedrag inclusief BTW) die je krijgt is €100 - €84,03 = €15,97, oftewel 15,97%. Minder dan 19% dus.
Voor de klant lijkt het "tax-free", maar hij/zij krijgt gewoon 19% korting op de aankoop en C&A moet natuurlijk gewoon BTW betalen over alles wat ze verkopen tegen welke prijs dan ook.

De Mediamarkt doet dit marketing-trucje ook wel eens.
Blijkbaar worden ze niet op de vingers getikt wegens misleidende reclame-terminologie (Wat dat is het uiteindelijk wel, maar zal de klant ws weinig interesseren).

Toegevoegd na 4 minuten:
correctie: "BTW betalen" moet uiteraard "BTW afdragen" zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad misleidend, want in feite betalen zij helemaal niet die 19% btw die jij als korting hebt gekregen.

Stel, jouw kleding kost 100,00 euro inclusief btw.
Jij krijgt 19% korting onder het mom dat zij de btw voor je betalen.
Die kleding kost jou dan 84,00 euro, dat is een korting van 16,00 euro

Zij hoeven echter alleen maar btw af te dragen over het verkoopbedrag wat jij aan hun betaald hebt, en dat is 19% van 84,00 euro = 13,40 euro.

Het maakt op zich voor de klant niets uit want die weet gewoon dat ze 19% korting krijgen en gaan daar mee akkoord, maar dat zij dit als btw voor je betalen is dus niet waar. Mediamarkt heeft hier ook regelmatig een handje van.

Toegevoegd na 2 minuten:
Van die 16,00 euro korting die jij krijgt verdwijnt er dus alsnog 2,60 euro in eigen kassa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is dubbele misleiding, je krijgt namelijk helemaal geen 19% korting maar 16%.
Voorbeeld: in plaats van 100 euro betaal je 84,03. Dat is 16% korting. Lijkt onlogisch, maar de btw binnen die 100 euro is ongeveer 16 euro en geen 19. Kijk maar: 84,03 ex btw, daar komt 19% btw over dat is 19%*84,03 = 15,97. Totaal 100 euro.

Als je wilt weten wat een bedrag zonder de btw is moet je delen door 1,19. (100/1,19 = 84,03).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
niet waar, de korting bij C&A is gewoon 19%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Paulus, dat is niet waar. Korting krijg je op het bedrag zonder BTW. Daarna wordt er pas BTW berekend. Onterechte min dus. C+ van mij, voor het tot nu toe enige volledig juiste antwoord.
paulus811
12 jaar geleden
Nee widar (de min is niet van mij overigens. Ik ben gisteravond nog langs de C&A gelopen (moest er in de buurt zijn) en op de posters staat dat je 19% korting krijgt. En zoals ik hierboven al aangeef, die btw heeft er niets mee te maken en is alleen om de actie een naam te geven. Dat men 19% korting krijgt ipv de 'echte' btw maakt de consument niet uit, die is met die 19% beter af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie mijn uitleg bij de overige vragen. Ben te lui om het hier nog eens te gaan herhalen. Voor het gevoel van de klant, krijgt 'ie inderdaad 19% korting, omdat de klant naar het bedrag inclusief BTW kijkt. Maar de werkelijke korting die C&A geeft, op de prijs exclusief BTW, is kleiner dan 19%.
De belasting word uiteraard wel betaald, maar dat doet de c&a voor de klant. Dit geen 19 procent meer (zie antw. Hierboven)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zij geven 19% korting (wat goed is voor ons klanten). dat is meer dan de btw dat normaal wordt betaald door c&a omdat de korting is op de bedrag met btw al inclusief (wat goed is voor ons klanten), maar zij doen waarschijnlijk om de korting gelijk aan de bekende btw %.
ik vind het een leuke actie!
proficiat c&a!