Een ghostwriter wordt ingehuurd om teksten te leveren voor iemand anders. Er zijn veel overeenkomsten met een tekstschrijver, behalve dat de ghostwriter vaak teksten levert die onder de naam van de opdrachtgever naar buiten komen.

Vrijwel in iedere Nederlandse krant, tijdschrift, televisiegids of vakblad vind je columns. Een groot deel daarvan is niet geschreven door de bekende Nederlander die er zijn naam aan verbonden heeft. Deze heeft daar namelijk gewoon een ghostwriter voor ingehuurd. Hetzelfde gebeurt bij het schrijven van speeches en volledige boeken.

Hoe vind je een baan als ghostwriter? Allereerst is het belangrijk dat potentiële opdrachtgevers jóu kunnen vinden en iets van je werk kunnen lezen. Een website is dus handig, net als een vermelding in b.v. de Gouden Gids, Telefoongids en eventuele andere gidsen en zoekrubrieken op het internet. Verder kun je je aansluiten bij een bureau dat gespecialiseerd is in het schrijven van teksten en/of lid worden van Beroepsvereniging van Tekstschrijvers. Op Tekstnet, de website van die vereniging, kun je (via de zoekfunctie > Tekstcategorie: gelegenheidstekst > Tekstsoort: ghostwriting) andere ghostwriters vinden. Ook jezelf én je werk presenteren bij communicatieadviesbureaus kan een aardige opstap zijn. Als je de eerste stappen eenmaal hebt gezet en je bent goed in je vak, is het vaak een kwestie van mond-tot-mondreclame.

Veel succes!
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Probeer het eens in Hollywood
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hollywood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn vast nog wel wat BN-ers die een biografie willen laten schrijven.