wat is nou precies de oorzaak van crisis?

n.v.t

Toegevoegd na 22 minuten:
ja hoe moet ik het nou uitleggen. Gewoon het crisis in NL. Iedereen komt tekort aan geld. Waarom waar ligt dit aan. Toen nog in gulden tijd was. Iedereen kon alls kopen wat ze wil. Maar nu moet men 100 x over na denken, zal ik het nou kopen of niet. Ligt het misschien aan € ???

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als eerder gezegd. Mensen gokken graag en 'grote' mensen gokken graag groot. Mensen zijn bovendien hebzuchtig en onvoorzichtig. Zie Palminvest en Icesave. Als grote jongens gevaarlijke spelletjes opzetten, waar de 'gewone man' graag intrapt, dan zal dat op enig moment - als de spelltjes grof genoeg zijn - tot ongelukken leiden. Zo heeft men in Amerika onder druk van Bush op grote schaal hypotheken verkocht, dat is nog geen crisis, maar met heeft grote pakketten van de hypothene doorverkocht als belegging. Kopers waren hebzuchtig en kortzichtig als palminvest investeerders. Het probleem, waardoor het zo mis kon gaan was het feit, dat als je in de USA jouw huis niet kan betalen en het huis dus wordt verkocht, dat je dan geen restschuld hebt. Dan komt er een sneeuwbal: het gaat een beetje slecht in de economie (normale ups en downs), dan komen mensen in de problemen en moet uit hun huis. Gevolg is dat de huizenprijzen gaan dalen. Sommige mensen denken dan Ik heb een hypotheek van 200.000, terwijl nu mijn huis nog maar 180.000 waaard is. Inpakken en wegwezen: je verdient in een middag 20.000 Dat geeft weer een impuls aan verdere daling van de huizenprijs en zo gaat het door. In NL houdt je een restschuld over. Dat is jammer en misschien zelfs wel onterect. Maar je voorkomt daarmee het effect, dat bij de geringste daling van de huizenprijzen, de mensen uit hun huis trekken en de boel de boel laten. Die hypotheken werden door de oorspronkelijk hypotheekverstrekkers verkocht als bundels goede hypotheken, met een redelijk rendement. Maar als er wat mensen zijn die niet betalen, dan daalt het rendement in een razendtempo en dan komen de kopers van die bundels weer in problemen. Ik kan wel dioorgaan, maar dan wordt het verhaal te lang

Dat mensen en bedrijven meer geld uitgeven dan ze hebben.

Banken hebben veel te veel risico's genomen bij het nemen van belangrijke beslissing, zoals aangaande het uitgeven van hypotheken. Er wordt geen goed risicomanagement gevoerd.

In principe ligt de oorzaak van de crisis bij de hypotheeksector in de VS. Daar is de huizenmarkt ingestort door de te hoge waardering van zogeheten Subprime-hypotheekaandelen. Echter; het is onmogelijk om de oorzaak van de kredietcrisis zo op GV uit te leggen. Het boek dat dit eigenlijk het beknoptst en duidelijkst uitlegt is 'De kredietcrisis' van Willem Vermeend. Daarin staat het uitgelegd in nog geen 150 bladzijden. Als je echt geinteresseerd bent in de oorzaak, moet je dat boek eens lezen.

Het ligt zeker niet aan de euro. De euro is al in 1999 ingevoerd, maar pas in 2002 als tekentje op het bankbiljet gezet. De mensen roepen dat het sinds 2002 allemaal zoveel duurder is geworden, zonder door te hebben dat ze in 1999 eigenlijk al met euro's betaalden. De wisselkoersen tussen de euro en de andere 11 valuta zijn op 1-jan-1999 vastgezet, en die waren nog steeds hetzelfde op 1-jan-2002, alle elf. De crisis waar jij het over hebt, is de geldontwaarding. Toen er nog guldens waren, kon ik zeker niet alles kopen wat ik wou, nu met de euro kan ik dat nog steeds niet. Vooral de horeca is veel duurder geworden de laatste tien jaar, maar het lijkt er naar dat dit toch wel gebeurt zo zijn.

De wereld is eigenlijk een groot spinnenweb Als er ergens in dat web iets mis gaat, dan voel je dat in het hele web. In Amerika ging het mis, te veel geld geleend aan mensen en zaken die niet meer optijd konden terug betalen. Dat gaf een grote schok in het grote web, waardoor er vrijwel overal veel paniek uitbrak. In het hele web werdt het voelbaar. Toen ook andere hun geld terug wilden halen, bleek veel geldtrommeltjes leeg te zijn. Nog meer paniek! Banken vallen om, aandelenkoersen storten omlaag. Nog meer paniek dus nog meer maatregelen. Nog meer banken vallen om en beurskoersen zakken verder. Onzekerheid slaat toe, voelbaar over de hele wereld. Veel mensen stellen aankopen uit, waardoor bedrijven in de problemen komen en personeel moeten ontslaan. Nog meer paniek en de media voorspellen massaal ontslag. Huizenmarkt stagneert enorm,zo-ook de nieuwbouw. Nog meer mensen komen op straat. Ondertussen loopt het spaartegoed van veel Nederlanders enorm op, er is nu zoveel geld op de bank! En langzaam gaat de paniek over, voor een groot deel onterechte paniek, aangepraat door de media. Niemand met een baan is er op achteruit gegaan, eerder op vooruit! Zomer 2009, vrijwel iedereen gaat gewoon weer met vakantie, geld genoeg voor de meeste. Het grote wereld web trilt nog wat na en dat zal ook nog wel even duren. Straks met de sinterklaas en kerst gaat de knip gewoon weer vol open en zingen we weer met volle borst. En gaan we weer gewoon door met het kopen van veel volkomen onnodige dingen, want geld moet rollen.

Veel mensen denken ook nog altijd dat als ze geld gaan lenen bij een bank, dat ze dan geld krijgen die eigenlijk van iemand anders is. In werkelijkheid is daar (bijna) niets van waar: Onze banken werken op het FIAT monetair systeem, wat zoveel betekent als: Een bank krijgt een 'reserve-ratio' (bijvoorbeeld: 10 op 1), wat wil zeggen: voor elke 'echte' euro, mogen ze 10 'onbestaande' euro's uitlenen. Dit noemt 'geldcreatie'. Dit is het best te verklaren wanneer we in gedachten een nieuwe bank oprichten en dat deze bank maar één klant heeft: wijzelf: Een nieuwe bank krijgt van de centrale bank €10.000,- en ze krijgt een reserve-ratio van 10. Anders gezegd: van deze €10.000 'echte' euro's, mag deze bank €100.000 uitlenen (10% van hetgeen ze uitleent moet ze 'in reserve' houden'). Ik kom bij deze bank en leen €100.000 (merk op dat de bank net €90.000 gecreëerd heeft uit het niets). Stel ik koop met deze €100.000 een huis. Laten we aannemen: na 20 jaar verkoop ik dit huis voor €100.000 Ik ga terug bij mijn bank en stort deze €100.000 op mijn spaarrekening. Mijn bank heeft nu €100.000 'echte' euro's (waarvan er in wezenlijkheid maar €10.000 echt bestaan) en danzij hun 10 op 1 reserve ratio, mogen zij nu €1.000.000 uitlenen (10% van dit miljoen moeten ze 'in reserve houden'). De bank heeft m.a.w. van €10.000 'echte' euro's al €1.000.000 gemaakt. Stel nu dat ik dit miljoen niet kan afbetalen en iemand komt €100.000 afhalen bij deze bank, die komt tot de vaststelling dat deze bank het geld niet heeft (omdat ik mijn lening niet betaald heb)... de bubbel barst: de wereld ziet dat banken geld creëeren uit het niets. 'Fictie', denk je? Bekijk eens de tabel in de onderstaande link. Daar vind je een analoge uitleg. De documentaire 'money as debt' is een aanrader. - Mensen hebben geen goed inzicht van wat economie is. Anders gezegd: mensen springen onbewust om met geld. Om een voorbeeld te geven: vandaag klagen mensen dat hij spaarboekje maar 1% oplevert. Wat ze niet weten is dat wanneer hun spaarboekje 4% opleverde, dat de inflatie dan 6% was: sparen kostte toen m.a.w. geld, in plaats van opleverde. Nu is de inflatie bijna 0%, dus nu 'verdienen' we 1%, waar we een paar jaar geleden 2% betaalden... en toen klaagde niemand. - De enige kuur tegen een crisis is dat mensen bewuster worden van wat geld is en hoe banken werken. Zolang wij dit systeem steunen, gaat er niets veranderen.

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fractional-re...
http://www.youtube.com/watch?v=Xw8OkHZxARA

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100