Wat zijn kleine banken in Nederland?

Uit principiele overwegingen wil ik al mijn geld bij grote banken gaan weghalen en onder brengen bij kleinere banken die geen afspraken maken om wikileaks te blokkeren en andere corrupte praktijken, ik ben echter helemaal niet thuis in het bankwereldje. Bestaan er kleine banken in Nederland die nog niet onder een grote multinational vallen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Beleggen
6.7K

Antwoorden (4)

De ASN bank is misschien een goede bank voor jou. Een kleine zelfstandige bank die duurzaam bankieren hoog in het vaandel heeft staan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Triodos is er ook zo een.
http://www.triodos.nl/nl/over-triodos-bank/wie-wij-zijn/missie/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij was ASN helemaal niet zo duurzaam en investeren/investeerden ze in clusterbommen en ontbossing van tropisch regenwoud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ASN is een dochter van SNSbank, dus ASN is geen kleine zelfstandige bank.
Ik weet niet of kleine banken beter zijn maar iniedergeval ze zijn er wel hoor: zoals de Twentse licht er aan in welke provincie je woond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Twentse? Is dat een bank? In ieder geval geen groot licht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op 3 oktober 1964 fuseerde de Twentsche Bank met de Nederlandsche Handel-Maatschappij tot Algemene Bank Nederland...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de bevestiging: Geen bank, geen groot licht!
Je kunt ook bij Independer.nl kijken, dan heb je alle banken met de mogelijkheden in één oogopslag. Kleine banken staan er ook bij met de voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens Eerlijke bankwijzer scoren ASN en Triodos als enige banken positief op duurzaambeleid.

ASN is onderdeel van SNS Reaal.
Triodos is eigendom van particulieren en aantal grote investeerders zoals Delta Lloyd, Friesland Bank en PGGM.

Sparen rente 2,6% (ASN), 2,3 (Triodos)
Betalen rente 1,0% (ASN), 0% (Triodos)
Klantenservice 9,2 (ASN) 9,3 (Triodos)

*ASN biedt ook klantenservice aan via Twitter en Facebook (voor algemene vragen).
*Jaarverslagen van beide banken zijn zeer transparant te noemen.
*Jaarveslagen bieden schat aan informatie. Zo verdient directeur ASN 205 ton per jaar. Dit is inclusief salaris, pensioen en variabele beloning (geen bonussen). Dat is fors te noemen. Zalm (bestuursvoorzitter ABN AMRO) verdient volgens het NRC Handelsblad echter 750 ton per jaar.