Waarom kleurt een bloem een roos, rood of geel of paars ?

Waar komt die kleur vandaan en waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (3)

Die kleur krijgen ze van kleurstoffen. Waarom ze de kleuren hebben/ omdat insecten zicht aangetrokken voelen tot een bepaalde kleur. Hierdoor worden de pollen verspreid naar andere pklanten. De mooiste bloemen trekken zo de meeste insecten en zijn het effectiefste in het bevruchtingsproces met als gevolg de meeste nakomelingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hele reeks van pigmenten zorgt voor de verschillende bloemkleuren. De meeste zijn anthocyanen, maar de fel gele kleuren zijn meestal flavonen. Ook komen carotenoïde pigmenten voor.

Het menselijk oog ziet echter andere kleuren dan een insecten oog. Insecten, met name bijen, zien kleuren die het menselijk oog alleen onder ultraviolet licht kunnen zien. Zo zijn honingmerken voor het menselijk oog niet altijd zichtbaar, maar wel onder een uv-lamp.

De kleur wordt dus "gemaakt" als de bloem zelf in de maak is, en de reden is....voortplanting. Zodat de bijtjes en andere insecten precies weten welke ze moeten hebben. Zo leeft de insect voort, en de bloem ook ;-)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloem_(plant)#Bloemkleur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de kleur is erfelijk bepaald. sommige bloemen kunnen meerdere kleuren krijgen doordat de kleuren die in de genen staan gemengd worden