Hoe reken je het geboortecijfer uit?

Ik heb echt al alles opgezocht maar kom er niet uit tis allemaal zoo vaag. alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe bedoel je? Je weet toch wanneer je geboren bent?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aha duckje wat grappig -.-

Het beste antwoord

Van http://nl.wikipedia.org/wiki/Geboortecijfer :

In de demografie is het bruto geboortecijfer (of de bruto nataliteit) van een bepaalde bevolkingsgroep het aantal bevallingen per 1000 personen per jaar. Het geboortecijfer wordt ook soms gebruikt om te verwijzen naar het gemiddelde aantal kinderen dat een vrouw baart gedurende haar leven. Correcter is om in dat geval te spreken over het totale geboortecijfer.
(...)
In Nederland werden er in 2007 ongeveer 181.000 kinderen geboren.

Er woonden, ongeveer, zeg 16.000.000 (zestien miljoen) mensen in Nederland. Er vonden, even om makkelijk te rekenen, dus ongeveer 180.000 (honderdtachtigduizend) geboorten plaats.

Het geboortecijfer is het aantal geboorten per 1000 mensen. Om 1.000 te maken van 16.000.000 moet je delen door???
-> 16.000.000 / x = 1.000
-> 16.000.000 / 1.000 = x
dus x = 16.000.

Dus om te weten hoe veel geboorten er per 1.000 man zijn (het geboortecijfer dus) moet je die 180.000 ook delen door 16.000.
> 180.000 / 16.000 = 11,25 (oftewel elf-en-een-kwart).

Het geboortecijfer van Nederland in 2007 was dus 11,25. Ongeveer... :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aha superduidelijk tyy
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens is dit de omslachtige manier van rekenen, als je een beetje handig bent zie je al snel dat als je gewoon meteen 180.000 deelt door 16.000.000 en dat maal 1.000 doet dat je er ook al bent ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oftewel rekenmachine pakken, intypen 18/1600 (drie nullen wegstrepen bij beide getallen), dat geeft 0,01125, en dan de komma 3 plaatsen opschuiven ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, 4 nullen wegstrepen dus ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankktt. :D

Andere antwoorden (1)

Het geboortecijfer is het aantal kinderen dat per 1.000 inwoners in een gebied in één jaar wordt geboren. Als je weet hoeveel mensen er in een land wonen en hoeveel kinderen er in een jaar zijn geboren dan kun je het geboortecijfer van dat land als volgt berekenen: geboortecijfer=aantal geboorten /aantal inwoners x 1.000
Het geboortecijfer wordt uitgedrukt in promille (‰). Promille betekent letterlijk ‘per duizend’. Vergelijk het met procent (%) dat letterlijk ‘per honderd’ betekent.