Ik krijg van mijn vriend een vakantie naar Egypte maar ik heb een belastingschuld. De schuld is bekend bij de sociale dienst. Kan ik dan toch gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je zult niet door de douane heen komen. Daar wordt je verplicht je schuld eerst te betalen.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens hoe goed het ook van die vriend is je moet echt eerst de schuld betalen.
Als u een belastingschuld van meer dan € 2.000 heeft geeft de ontvanger van de Belastingdienst een zgn. paspoortsignalering. Dat betekent dat de gemeente geen nieuw paspoort geeft als het verlopen is en dat je bij douanecontrole aangehouden kunt worden en je paspoort wordt ingenomen.

Aangezien bij reizen buiten de EU altijd het paspoortnummer wordt ingetoetst is de kans heel groot dat de douane uw belastingschuld ziet. Als u dan niet per direct betaald, dan wordt u de toegang geweigerd. Als dat niet bij uw vertrek naar Egypte gebeurt, dan is het wel bij terugkeer.

Als u dus geen geld heeft om de schuld nu te betalen, dan moet u een betalingsregeling treffen met de ontvanger.
Zie hiervoor http://www.belastingdienst.nl/download/1024.html
Zolang deze betalingsregeling loopt zal er waarschijnlijk geen signaal naar de douane gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er denk ik aan hoeveel het is....of je daar een regeling voor hebt lopen...je zou het natuurlijk ook gewoon even bij de belastingdienst kunnen navragen dan heb je echt zekerheid en sta je niet straks voor niets op schiphol. succes