Ouderbijdrage, excursie geld en andere schoolbijdrages?

Elk jaar moeten onze ouders tientallen en soms honderden euro's betalen aan ouderbijdrage, excursie geld, huur van de kluizen etc. Ik snap dat deze dingen allemaal optioneel zijn en dat deze geen invloed mogen hebben op het onderwijs. Maar hebben wij het recht om te zien (een balans of iets dergelijks) van wat de school met dit geld doet?

Een ander voorbeeld. Stel je voor dat je met jouw klas een week naar een land binnen Europa gaat. Hiervoor vraagt de school 750 euro. Hier zit alleen ontbijt en avondeten bij. Lunch, drinken en snacks moet je zelf voor zorgen. Voor de rest moet je drank, als je 's avonds uit wil etc. zelf betalen.

Een andere school gaat twee weken naar Parijs en betaalt hiervoor 800 euro. Hoe kan het dan zijn dat de ene reis duurder is dan de andere? Kan het zijn omdat je bij de ene reis met de bus kan en de andere met het vliegtuig, ligt het eraan dat de hotels in het andere land duurder zijn dan in Parijs of kan het zijn dat de school er zelf ook een slaatje uit wil slaan? En weer, hebben wij het recht om de uitgaves van de school op die reis te zien?

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen. Het liefst zie ik ook wettelijke documenten (altijd leuk) en goed geargumenteerde antwoorden.

Hartelijk dank

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als eerste wil ik opmerken dat ik tegen elke zogenaamd teambilding reisjes ben. Door deze reisjes wordt er duidelijk een onderscheid gemaakt tussen de wat armere kinderen en de rest, mocht het wat armer kind wel meegaan wordt er een gezin in financiele problemen gebracht. Het wordt hoogtijd dat ook scholen gaan beseffen dat we in een tijd leven waar bespaard moet worden en dergelijke reisjes weer afschaft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theo, teambuilding is (bijna) nooit de reden voor reisjes met school, maar meer het opdoen van nieuwe ervaringen, het zien van een andere cultuur, of het gebruiken van een andere taal. Oftewel, juist het aspect dat er wat van geleerd wordt is belangrijk. Teambuilding niet. Een klas is namelijk geen team.

Het beste antwoord

Elk jaar wordt er als het goed is door de oudervereniging een begroting openbaar gemaakt. Deze moet dan goedgekeurd worden door de oudergeleding van de MR. Wanneer je hierover iets wilt inbrengen kun je dit via de MR doen. je mag in principe altijd aanwezig zijn bij de vergaderingen van de oudervereniging zodat je inzicht krijgt in de kostenplaatjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De financiële aspecten van een school zijn als het goed is in principe (in ieder geval grotendeels) openbaar en op te vragen, of het zo gedetailleerd is dat je elke euro op een reisje kan traceren lijkt me echter te ver gaan.

De reis kan duurder zijn om allerlei redenen, onder andere:
- locatie
- manier van reizen
- lengte van het verblijf
- etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel de medezeggenschapsraad als de ouderraad moeten hun akkoord geven voor dit soort reizen, zij behoren dus ook de onderbouwing van het bedrag te kennen, vraag bij hen is na.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Scholen vallen onder de term overheidsinstelling. Dat betekent dat ze vallen onder de werking van de WOB. Wet openbaarheid van bestuur. Je kan dus bij de school een WOB-verzoek indienen. Zij moeten daar dan binnen 4 weken reageren - of om 4 weken uitstel vragen.