Als een land zoals griekenland hoge schulden heeft en het land faillet word verklaard hoe word het dan terugbetaald?

Komen sommige landen naar griekenland en dan een stukje land opeisen? Hoe betalen ze het dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Niet, de schuldeiser zit zonder teruggave.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inboedel wordt verkocht en het geld dat er opgehaald word dat wordt verdeelt onder de schuldeisers. Bijv ze hebben 350 miljard schuld en bij verkoop van alles blijkt er 70 miljard opgehaald dan krijgt iedereen 20% van zijn schuldeis terug de rest heb je pech gehad. P.S. Dit zijn realistisch cijfers.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me dat dit niet bij een failliet land gaat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@nielx: Dat denk ik ook niet inderdaad. Want wat behoort nou tot de inboedel van een land? Ik zie het nog niet gebeuren dat alle eigendommen van de Griekse overheid op een faillissementsveiling worden aangeboden.
Als mensen of bedrijven failliet zijn, dan krijgen ze een curator toegewezen die probeert alles van waarde om te zetten in geld en dat terug te geven aan de schuldeisers. Dit gaat per definitie om een gedeelte van de schuld: als het bedrijf of de persoon genoeg geld hadden om te betalen dan zouden ze niet failliet gaan.

Als een land niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen dan komt er geen mannetje naar Griekenland om de boel te verkopen. Landen zijn namelijk soeverein: dat betekent dat ze onafhankelijk zijn. Niemand heeft het recht om in Griekenland te bepalen hoe ze daar de schulden oplossen (behalve de Griekse burgers zelf). Als Griekenland dus maar een gedeelte van de schuld terugbetaalt dan is dat dat. De schuldeisers hebben niets te willen. In feite kan Griekenland dus niet op de klassieke manier failliet gaan.

Dat betekent overigens niet dat landen geen gevolgen hebben. Zo zal niemand meer geld willen lenen aan dat land, ook willen mensen niet meer investeren. De gevolgen zijn dus wel degelijk heel groot. Op een zekere manier is het IMF een soort curator. Als een land onderuit gaat zijn zij de enige instantie die nog geld wil lenen. Dit doen ze onder hele strenge voorwaarden (bijvoorbeeld dat ze toch een groot deel van de openstaande leningen terug moeten betalen).

Overigens is het heel normaal dat niet alle schulden betaald worden. De rente die een gelduitlener krijgt is tegelijkertijd ook bedoeld om risico's af te dekken. Het zit dus in de economie ingebakken dat niet alle leningen terugbetaald worden. Maar als het op de schaal van een land gaat dan zijn de gevolgen vaak veel groter dan bij een bedrijf of persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het geval van Griekenland is het ook puur theoretisch. Dan betekent het alleen dat niemand meer zijn schulden van hun krijgt terugbetaald. Niemand gaat het echt laten gebeuren trouwens, dat zou teveel invloed hebben op onze eigen economieën.