Als een land failliet gaat ben je dan ook je spaar geld kwijt ?

Als je woon land failliet gaat ben je dan ook je geld kwijt wat op een bank staat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Neen

De staat en de spaarbanken zijn twee verschillende instellingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit ligt er aan, als je bij staatsbanken zit dan wel ja. Private banken niet, maar goed wanneer een overheid failliet gaat met een eigen munt dan zal de munt ook in waarde gaan dalen dus ook je spaargeld, wanneer de bank veel staatsobligaties heeft zou het wel kunnen dat ze failliet gaan. Maar de bank zit niet te springen om een faillissement van de staat.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook staatsbanken zijn in zekere mate aparte 'bedrijven.' De kans is wel groter dat ook die banken in problemen komen, maar er is geen automatische link tussen je spaargeld bij een staatsbank en het wel of niet terugbetalen van leningen van een land.
Allereerst, hoewel je overal hoort dat Griekenland failliet gaat is dat technisch onjuist: een land kan namelijk niet failliet gaan. Bij een faillissement bij een persoon of een bedrijf komt een curator die alles van waarde verkoopt en dit verdeeld onder de schuldeisers. Dit is vanzelfsprekend bijna nooit 100%.

Landen zijn soeverein en dat betekent dat niemand bij hen naar binnen kan komen en dingen kan verkopen. Het lijkt erop dat Griekenland in de situatie kan komen waarbij het niet 100% van de leningen die het heeft terugbetaalt. Dit is geen faillissement zoals bij bedrijven, want Griekenland houdt niet op met bestaan. (Het heeft natuurlijk wel grote gevolgen omdat niemand meer geld aan ze uit wil lenen).

Als je spaargeld hebt bij banken in landen die niet aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen dan ben je niet automatisch je geld kwijt. Vaak is het wel zo dat banken investeren in staatsobligaties van het land, en als die niet meer 100% terugbetaald worden dan kan het zijn dat de bank zelf in problemen komt.

Dus de conclusie is dat je spaargeld pas in de problemen komt als je bank in problemen komt. Daar is dan wel een grotere kans op als het land waarin de bank zit betalingsproblemen heeft.

(Overigens lopen ook mensen in Frankrijk en Italië risico. Hun banken hebben ook in Griekse staatsobligaties geïnvesteerd.)