Waarom zijn de cijfers van de BEL20 (Belgische Beurs) hoger dan de AEX (Nederlandse Beurs) terwijl Nederland veel rijker is?

Vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

de aex en bel20 zijn indexen die bestaan uit alle aandelen, maar met verschillende wegingen. Per maart worden deze wegingen aangepast aan de hoeveel aandelen die er zijn omgezet. Zoals hans het zegt dit zegt weinig over de rijkdom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De bel20 is slechts het resultaat van een formule en zegt niets over de rijkdom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat is bij de AEX ook het geval ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk. Elke index heeft zijn eigen formule die bestaat uit een optelling en een weging van op dat moment in de index opgenomen fondsen.