Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom heeft Den Haag geen universiteit?

Alle grote steden hebben een universiteit, Amsterdam, Rotterdam en Utrecht maar Den Haag heeft er geen. Waarom eigenlijk niet? Over een paar jaar moet ik helemaal naar een andere stad gaan voor me studie. Dat is echt bagger. Ik zou graag willen weten waarom Den Haag geen universiteit heeft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Vroegâh (zoals men in Den Haag zegt) had men stadsrechten nodig om een universiteit te mogen starten. Den haag heeft die pas van Napoleon (tijdelijk) gekregen. Na de Napoleontische tijd zijn deze weer ingetrokken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ik vind het erg vergezocht van je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enigste en juiste antwoord wat betreft Den Haag. Betreft dan wel het verleden. Dat het nu nog geen universiteit heeft komt doordat zowel Leiden als Delft al een universiteit hebben, een nieuwe universiteit zou wat teveel van het goede zijn.

Andere antwoorden (3)

Volgens mij zijn het niet de stadsrechten waardoor dat bepaald is, maar het bestaan van een universiteitsstad in de nabije omgeving. Omdat er in Rotterdam een universiteit gevestigd is zitten er in Den Haag hogeschool- opleidingen. Zo is het ook met Nijmegen en Arnhem. Het is niet functioneel om naast elkaar gelegen steden beide een universiteit te laten hebben.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als afstand ermee te maken heeft zou het extra vreemd zijn dat Delft ook een universiteit heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En Amsterdam heeft er 2 dus dat argument gaat niet op
Volgens mij zitten er in Den Haag wel locaties van de universiteit Leiden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leiden heeft een universiteit, en zit vlakbij den haag.
vermoedelijk is dat de reden.
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding