als je een hogere functie hebt gekregen en je functioneert niet en je baas plaatst je weer terug naar je eerste functie?

kan hij dan ook je loon weer verlagen naar wat je verdiende in je eerste functie? Of blijf je het loon houden van je hogere functie!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (4)

is afhankelijk of je een nieuw contract krijgt, zo ja dan kunnen ze je loon weer terug zetten. maar in praktijk zijn de werkverhoudingen dan verminderd en zal er afvloeiing plaatsvinden. Het hangt helemaal van de werkgever af hoe ze er mee omgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is behoorlijk afhankelijk van je funtie, beroepsgroep ed.

Er zijn bedrijven waar de beloning direct gekoppeld is aan je functioneren. Daar zal je loon omlaag gaan. Andere instellingen hebben een loonzekerheidsprincipe. Daar verlies je niet makkelijk salaris.

Bij een promotie wordt vaak een proeftijd opgenomen, als het om echt grote stappen gaat (Ik heb zelf 3 jaar proeftijd genoten). Na de proeftijd kan je danniet meer zakken. Tijdens de proeftijd wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak worden daar afspraken over gemaakt zoals als je de functie die je gaat bekleden niet aan kunt je zult worden terug gezet en je salaris dan weer wordt aangepast.
Het is ook normaal dat als je de functie niet aan kunt en je een lagere functie terug krijgt je ook weer minder betaald krijgt. Men had ook ontslag kunnen overwegen op grond van disfunctioneren.
ronron1212
12 jaar geleden
Tenzij er heel weinig is geregeld mogen ze je om te beginnen niet ZOMAAR overplaatsen.

En één chef die één keer vindt dat je niet functioneert is een voorbeeld van zomaar

Als je in een functie niet voldoet moet dat er bij je beoordelen uitkomen en dan moet er een actieplan komen, wat kun je evt doen om WEL te functioneren, bijv een cursus volgens of begeleiding krijgen. Pas als blijkt dat je dan nog STEEDS niet functioneert kan er gesproken worden over overplaatsing.

Ik denk dat de loensverlaging ook niet "zomaar" mag maar dit wel iets is waar je als werknemer uiteindelijk vrijwillig mee zult instemmen als ze aangeven dat je de keus hebt: terug naar een later niveau met lager salaris OF dreigende ontslagaanvraag omdat er geen passende functie is.

En mogelijk kunnen ze het hardmaken als ze kunnen aantonen dat je niet goed functioneert op het huidige niveau. Om geen verstoorde werkrelatie op te lopen is het voor ALLE partijen van belang hier goe over te praten en ook geen onredelijke eisen te stellen (ook hier BEIDE partijen)