Ik ben vanaf september van een 38uur contract naar een 32uur contract gegaan, nu hebben ze mij tien vakantiedagen afgeschreven! mag dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat lijkt me aan de erg hoge kant. Ik zou zeker navragen hoe ze op die 10 dagen zijn gekomen. Zijn het niet 10 uren en is het gewoon een vergissing?
Want als ik er een berekening op loslaat bij een aanname van 24 vakantiedagen op basis van een 38 urige werkweek, (wat wel gebruikelijk is) dan kom ik uit op 10 uur minder.

24 vakantiedagen (op basis van 8 uren per dag) per jaar is 192 uren per jaar is 192/12 = 16 uur per maand.
Ga je 32 uur werken dan werk je 32/38 = 0,84% (het zgn. parttime percentage).
0,84% van 16 uur = 13,44 uren.

Januari t/m augustus: 8 mnd à 16 uur = 128 uur
Sept t/m december: 4 mnd à 13,44 uur = 53,76 uur

Totaal vakantieuren 2011 is dan 128 + 53,76 = 181,76 uur.

Bij hele jaar 38 uur dus 192 vakantie-uren, en in jouw situatie 181,76 (afgerond 182) uren. Verschil is dan 192 - 182 uren is 10 uren.

Als er bij jullie ook sprake is van ATV uren (Arbeidstijdverkorting), vraag dan ook na of daar ook rekening mee wordt gehouden. Het gebeurt nogal eens dat werkgevers de ATV-uren waar je ook als part-timer recht op hebt, voor het "gemak" maar weglaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je hebt je vakantie dagen gekregen voor 2011 van 1 januari t/m 31 december op basis van 38 uur. Je bent zelf naar een contract van 32 uur gegaan per september dus dat je vakantie dagen in moet leveren lijkt me duidelijk hoeveel dagen dat ligt er aan hoeveel vakantiedagen je normaal had. Dat kun je uitrekenen door het aantal wat je had te delen door 12 en te vermenigvuldigen met 8. dit aftrekken van het totaal en de rest delen door 38 en vermenigvuldigen met 32. Deze uitkomst en de eerst samen zijn het aantal vakantiedagen waar je recht op hebt. als dat er 10 minder zijn dan klopt het.
ronron1212
12 jaar geleden
Dat hangt af van hoeveel dagen je vakantie krijgt op basis van de 38 uur.
Maar je gaat 6/38 minder werken, dan zou je ook 6/38 minder vakantiedagen moeten krijgen.
En dan nog rekening houden met: vanaf september tot/met december is 4/12 van het jaar.
Dus je zou 6/38 * 4/12 minder vakantiedagen moeten krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klinkt niet goed, vakantie is rato van werken dus als je bijv 38 dagen hebt bij een contract voor 38 uur, heb je recht op 32 dagen bij een contract voor 32 uur.

EN dan telt OOK het gedeelte van het jaar dat je voor elk contract werkt nog mee.

Dus was je (voor het gemak) precies halverwege het jaar overgestapt had je recht gehad op 19 dagen over het eerste halve jaar en 16 dagen voor de tweede helft. Voor dit jaar dus samen 35 dagen, dus dan zou je er 3 verliezen niet 10!!!!!!

Als je minder dan 38 dagen had moet het verschil nog kleiner zijn bovendien ben je later in het jaar overgegaan dat maakt het verschil ook kleiner.

Ik zou gokken dat het je 1-3 dagen kost.