Gaan we onze kinderopvangtoeslag kwijtraken?

Mijn man gaat vanaf eind dit jaar een volledige arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgen (iva). Ik werk 3 dagen per week. De kinderen gaan 2 dagen per week naar de bso. Betekent dat dat we in de nieuwe regeling voor de kinderopvangtoeslag 2012 de kinderopvangtoeslag gaan kwijtraken? Ik heb begrepen dat de norm 70% van het aantal arbeidsuren van de minst werkende partner wordt. Nu ben ik dat, maar dat wordt dus mijn man als hij niet meer werkt. Of is er dispensatie ivm zijn ziekte?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

70% klopt wel. We hebben het hier over buitenschoolse opvang. Dat gaat alleen om de uren buiten schooltijd. Werk je drie dagen (24 uur) dan heb je recht op kinderopvangtoeslag over 70% van 24 uur = 16,8 uur per week. Dat is best redelijk en op jaarbasis gezien kunnen daar ook nog de nodige vakantie bso-uren bij. Wordt een partner werkloos of langdurig ziek, dan loopt de kinderopvangtoeslag over het huidige jaar nog gewoon door. En door de daling in het inkomen kan dat eerst dus ook nog wat meer zijn. Maar in 2012 stopt het inderdaad. Het zou in jouw situatie zo kunnen zijn, dat je recht hebt op "bijstand" uit een ander potje. Misschien heb je dan recht op het kindgebonden budget, afhankelijk van het totale gezinsinkomen en het aantal kinderen. Als je partner ook nog iets doet om weer aan aangepast werk te komen (reïntegratie) dan is er eventueel ook recht op een bijdrag via het UWV. Zie de bron. Lukt dat allemaal niet en is je partner echt niet in staat om twee dagen voor de kinderen te zorgen en jullie redden het financieel niet, dan zou je nog kunnen proberen om een beroep op Bijzondere Bijstand te doen. Dit kan bij de gemeente. Heel veel sterkte er mee!

Bronnen:
http://www.toeslagen.nl/particulier/kindge...
http://www.uwv.nl/wia/zoekresultaat/faq_uw...

Je man is toch thuis en kan toch wel op de kinderen passen. Dus je raakt de toeslag kwijt.

ben je al naar het WMO loket in jullie gemeente geweest, als je recht hebt op hulp krijg je deze

Je hebt inderdaad (terecht) geen recht meer op kinderopvangtoeslag. Die norm van 70% van de arbeidsuren klopt niet helemaal, hij is hoger. Pauze's en reistijd worden ook meegerekent. Ik dacht zelf dat hij rond de 120% kwam te liggen. Maar wel als beide partners werken, en dat is in jullie geval straks niet meer. Hoe hoeg het percentage ook is, 70% van 0 uur is net zoveel als 120% van 0 uur.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100