Gaan we onze kinderopvangtoeslag kwijtraken?

Mijn man gaat vanaf eind dit jaar een volledige arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgen (iva). Ik werk 3 dagen per week. De kinderen gaan 2 dagen per week naar de bso. Betekent dat dat we in de nieuwe regeling voor de kinderopvangtoeslag 2012 de kinderopvangtoeslag gaan kwijtraken? Ik heb begrepen dat de norm 70% van het aantal arbeidsuren van de minst werkende partner wordt. Nu ben ik dat, maar dat wordt dus mijn man als hij niet meer werkt. Of is er dispensatie ivm zijn ziekte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

70% klopt wel. We hebben het hier over buitenschoolse opvang. Dat gaat alleen om de uren buiten schooltijd. Werk je drie dagen (24 uur) dan heb je recht op
kinderopvangtoeslag over 70% van 24 uur = 16,8 uur per week. Dat is best redelijk en op jaarbasis gezien kunnen daar ook nog de nodige vakantie bso-uren bij.
Wordt een partner werkloos of langdurig ziek, dan loopt de kinderopvangtoeslag over het huidige jaar nog gewoon door. En door de daling in het inkomen kan dat eerst dus ook nog wat meer zijn. Maar in 2012 stopt het inderdaad.
Het zou in jouw situatie zo kunnen zijn, dat je recht hebt op "bijstand" uit een ander potje.
Misschien heb je dan recht op het kindgebonden budget, afhankelijk van het totale gezinsinkomen en het aantal kinderen. Als je partner ook nog iets doet om weer aan aangepast werk te komen (reïntegratie) dan is er eventueel ook recht op een bijdrag via het UWV. Zie de bron.
Lukt dat allemaal niet en is je partner echt niet in staat om twee dagen voor de kinderen te zorgen en jullie redden het financieel niet, dan zou je nog kunnen proberen om een beroep op Bijzondere Bijstand te doen. Dit kan bij de gemeente.
Heel veel sterkte er mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je man is toch thuis en kan toch wel op de kinderen passen. Dus je raakt de toeslag kwijt.
ronron1212
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Terecht belachelijk ook dat de toeslag er is, kinderen worden overal gedumpt tegenwoordig. Privatiseren van de lusten en socialiseren van de lasten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je weet natuurlijk niet waarom haar man Volledig arbeidsongeschikt is! Dus oordeel niet te snel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Drepolli,
Gelukkig mag iedereen dat zelf bepalen en hebben kinderen die naar de opvang gaan een fikse voorsprong op kinderen die thuis blijven, er is geen sprake van dumpen.
Maar ik vind het wel bizar dat een moeder die maar 20 uur werkt wel voor 36 uur toeslag ontvangt.
Dat kan straks dus terecht niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thuis of in het ziekenhuis. Maar hij krijgt niet voor niets die uitkering, want hij is echt ernstig ziek en kan dus niet voor de kinderen zorgen (soms gelukkig wel, maar niet te lang achter elkaar en niet altijd).
Vroeger werkte hij 4 dagen en ik 3. Vandaar de 2 dagen opvang. Nu gaat ons inkomen fors achteruit. Ik wil graag blijven werken, maar dan is opvang echt nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@RonRon, als de man volledig (100%) arbeidsongeschikt verklaard is mag je er gerust vanuit gaan dat deze man zelf hulpbehoevend is en zelf niet in staat zijn eigen kinderen alleen te helpen, beetje nadenken volgende keer.....een - sorry
ronron1212
12 jaar geleden
dubossies 100% wil nog niet zeggen dat je niet op je kinderen kunt passen en ook niet dat je niets meer kan. Misschien zijn eigen werk niet meer dus niet altijd meteen het ergste denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In 9 van de 10 gevallen wordt je in zo,n geval aangeboden om te scholen, ze gaan juist bezuinigen op uitkeringen, 100% afgekeurd wordt je niet omdat je geen auto meer kan rijden maar wel op de planning kan zitten bijvoorbeeld.
ronron1212
12 jaar geleden
Je zegt het dus dat wil dus nog niet zeggen dat hij niet op de kinderen kan passen misschien moet hij ook wel worden omgeschoold en is de afschatting van tijdelijke aard dus een tussen fase.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat laatste zou kunnen maar geloof mij, het is echt niet makkelijk. Ik werk 100% bij een sociale werkvoorziening en zie mensen full-time lopende band werk doen die in een rolstoel zitten en verstandelijk gehandicapt zijn zonder een uitkering dus en zonder zicht op vooruitgang, mensen waarvan de maatschappij dus niets van zou verwachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kriz: Inderdaad ook bizar dat je voor meer uren kinderopvangtoeslag kan krijgen dan dat er uren opvang nodig zijn i.v.m. werk. Als rechtgeaarde burger wist ik niet eens dat dat kon, en heb me dat ook nooit afgevraagd, omdat dat niet in me op was gekomen. De overheid heeft op deze manier misbruik van de regeling wel erg makkelijk gemaakt. Kleine opmerking: De kinderopvang is niet alleen voor moeders hoor;-) Net zoals je niet alleen moeders de vraag moet stellen hoe ze het werken met de kinderen combineren. Mannen wordt dat nog steeds bijna nooit gevraagd. Ouders moeten werk en zorg voor kinderen samen regelen en niet alleen de moeder.
Net zoals vaders niet op hun kind passen, maar gewoon voor hun kinderen zorgen als ze thuis zijn terwijl moeder aan het werk is.
ben je al naar het WMO loket in jullie gemeente geweest, als je recht hebt op hulp krijg je deze
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt inderdaad (terecht) geen recht meer op kinderopvangtoeslag.

Die norm van 70% van de arbeidsuren klopt niet helemaal, hij is hoger. Pauze's en reistijd worden ook meegerekent. Ik dacht zelf dat hij rond de 120% kwam te liggen.
Maar wel als beide partners werken, en dat is in jullie geval straks niet meer. Hoe hoeg het percentage ook is, 70% van 0 uur is net zoveel als 120% van 0 uur.