Hoe kan ik mijn financiën beter beheren?

Ik maak momenteel gebruik van Yunoo en het huishoudboekje van Tim (ING), maar ik ben nog niet tevreden over het beheren van mijn financiën. De 2 huishoudboekjes gaan uit van een periode van exact 1 maand (1ste t/m 30ste) terwijl ik mijn inkomsten pas rond de 20ste/24ste krijg. Dat zou voor mij een betere periode zijn, omdat ik zo preciezer kan zien wat ik overhoudt aan het eind van mijn maand en het resterende bedrag kan sparen of gebruiken om leningen af te lossen.

Het is een beetje een raar verhaal kan ik mij voorstellen maar ik hoop dat jullie het een beetje snappen en mij kunnen helpen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Ik zelf heb ooit een cursus budgetbeheer gedaan, deze kun je dacht ik volgen via bureau Welzijn. Heb ik erg veel aan gehad.

Daarbij krijg je de opdracht om je uitgaven en inkomsten bij te houden. En zo feedback van de leraar te krijgen over waar je op moet en kan letten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt niet uit natuurlijk, van de eerste tot de 31ste, met een salaris op de 24ste. Je vaste lasten worden ook op een vaste datum geincasseerd, of betaald.
Je begint dus op de eerste met een bepaald saldo, en je eindigd met een bepaald saldo.

Mijn hypotheek wordt op de 28ste afgeschreven, en mijn salaris op de 25 gestort. Dat is dus voor mij in de laatste week van de maand. Ik begin de maand dus met alle vasten eraf. En eindig de maand met een salaris en de vaste afschrijvingen.

Ik zie het probleem niet zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je al geprobeerd om te budgetteren in plaats van achteraf te controleren? Het werkt mijns inziens bij het in de hand houden van je financiën het beter om te budgetteren dan achteraf schuldig te voelen over de hoeveelheid geld die je uitgegeven hebt.

Als het goed is weet je van tevoren al wat je vaste lasten zijn. Je kan ook goed inschatten wat je variabele lasten zijn, omdat je dit de afgelopen periodes bijgehouden hebt. Als je weet dat je gemiddeld 100 euro boodschappen per week kwijt bent, dan pin je 100 (of 120) per week (of in een keer 400-600) en alles wat je niet uitgeeft gooi je aan het eind van de week in een spaarpot. Kan je 200 euro per maand aan leuke dingen uitgeven? Pin die dan, en alles wat je niet uitgeeft weer in de spaarpot. Net zoals brandstofkosten. Dat laatste maakt je zelfs heel bewust van je gebruik en kan stimuleren om eens een keer op de fiets als je die maand onverwacht veel kilometers gemaakt hebt.

Als je op die manier al je uitgaven in een salarisperiode plant, dan kan je gewoon de 20e het saldo wat je over hebt naar je spaarrekening (of je leningen) overmaken en begin je iedere maand weer met een schone lei. Zorg dat je een noodfonds hebt waar je onverwachte lasten zoals kapotte apparatuur en de jaarafrekening van de energiemaatschappij. Ik zou zelfs zeggen dat het aanleggen van zo'n noodfonds gaat vóór het versneld aflossen van leningen.

Ik heb zelf ook Yunoo geprobeerd en ik moet zeggen: het zorgde uiteindelijk niet voor meer inzicht. Dat kwam deels omdat ik elke keer bezig was met het controleren omdat sommige transacties gewoonweg niet geïmporteerd werden, maar vaak ook gebeurde er bij mij zoveel contant dat gewoon gaten vielen. Sinds ik overgestapt ben naar budgeteren weet ik precies wanneer ik teveel uitgeef (en waaraan).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een veelgevraagde functie in Yunoo. We willen dit ook graag toevoegen. Echter, dit is wel zeer ingewikkeld om te ontwikkelen. Dat is ook de reden waarom geen enkel huishoudboekje die mogelijkheid op dit moment biedt.
Het heeft onze aandacht!