Hoeveel belasting betaalt men nu ECHT op elke bruto verdiende Euro?

en dan niet alleen loonheffing maar ook BTW en accijns op benzine, drank, boodschappen etc. Wat is elke verdiende Euro dan netto nog waard?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Het is waard wat je ervoor kunt kopen.

Belasting moeten we nou eenmaal betalen. En aan de andere kant worden door de belastingen ook weer dingen betaald waar we allemaal van kunnen profiteren. Dat zou je er dus weer vanaf moeten trekken.
Niet uit te rekenen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan in welke loonschaal natuurlijk maar verder ook aan het btw tarief, is dat bv. 6% (levensbehoefte artikelen (om het eenvoudig te houden)) of 19% (luxe artikelen), etc.

Moelijk om een eenduidig antwoord te geven.
Ervanuitgaande dat 1/3 naar wonen zou gaan, 1/3 naar eten en 1/3 naar luxe en modaal inkomen gebaseerde loonheffing zou je komen op gem. nog zo'n 40 cent ongeveer maar goed, is dat wel een goede verdeling...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt er aan of en zo ja hoe je je netto-loon/salaris besteedt.
Als je het spaart en op de bank zet dan betaal je alleen loonheffing (=inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen).
Als je alleen levensmiddelen koopt in het 6 % btw tarief zal het ook wel meevallen, maar als je veel meer luxe goederen koopt, veel rookt en veel alcohol gebruikt dan gaat er veel naar onze schatkist.
De vraag is wat je onder een netto-Euro zou moeten verstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt er ook van af wat je bruto inkomen is. Als je een marginale belastingdruk van ongeveer 35% hebt, hou je dus nog 65 cent over. Daar komt dan ook nog belasting op goederen en bezittingen bij. Ik denk dat je, afhankelijk van je uitgavenpatroon en of je wel of niet rookt/drinkt, rond de 35 cent uitkomt. Maar het scheelt natuurlijk ook veel of je wel of niet een eigen huis hebt.