Ik reis met een zakelijke auto, mag je op 2 adressen verblijven en vanuit daar naar werk zonder dat hier bijtelling komt op de km?

Weet iemand meer?
Ik woon deels bij mijn vader en deels bij mijn moeder maar sta ingeschreven bij mijn vader. Hoe zit dit met de zakelijke kms van je auto ik lease mijn auto en houd alles bij met een rittenregistratie, maar ik vertrek van bijde adressen wel gewoon naar mijn werk dus valt dat als woon-werk rit?

een maand geleden
2.9K
ronron1212
een maand geleden
Je leased je auto zelf? dus je betaald hem ook.
Thecis
een maand geleden
@ronron1212
Hij least de auto. Dat is wat er gezegd wordt. Dat wordt niet bij verteld of hij zelf een zaak heeft of dat hij in loondienst is waarbij hij een auto van de zaak heeft. Daarbij heeft hij het ook over een rittenregistratie die je moet bijhouden wanneer je geen bijtelling wil hebben (en je minder dan 500 km per jaar prive rijdt). Dus je aanname is een beetje kort door de bocht. De vraag blijft m.i. gewoon duidelijk, of hij nu zelf een bedrijf heeft met auto van de zaak of dat hij in loondienst werkt en een auto heeft van de zaak.
ronron1212
een maand geleden
@Thecis persoonlijke leas heeft niets met bijtelling te maken of kilometer registratie. Dus ik weet niet wat jij nu allemaal wil vertellen.
Ro7792
een maand geleden
Ik heb een eigen onderneming ( schoonheidssalon ) en heb de auto op financial lease met max 500 km prive. Mijn vraag is dus mag je op 2 adressen verblijven en vanuit daar naar werk zonder dat hier bijtelling komt.
Ikhebgeenidee
een maand geleden
Wat staat er in het leasecontract? En als daar niets in staat, wat zegt dan de leasemaatschappij?
Ro7792
een maand geleden
Ik kan mijn vraag nergens terug vinden vandaar mijn vraag hier he
ronron1212
een maand geleden
Je hebt financial lease je bent dus eigenaar van de auto en betaald een bedrag per maand als aflossing na een afgesproken periode betaal je meestal een laatste termijn en dan is de auto ook echt van jou. Het is dus als je hem op naam van de zaak hebt gewoon een bedrijfsauto hier schrijf je dus gewoon op af.
Vortexxx
een maand geleden
Ik heb ook in zo'n situatie gezeten (bezit van twee huizen op twee totaal verschillende locaties) zolang je de ritten waarvan jij vindt dat het woon-werk verkeer is, en als zodanig in je ritten administratie verwerkt is er niks aan de hand, daarnaast heb ik ook 'events' en klantenbezoek die onder werk vallen en ook als zodanig geregistreerd worden. Wat je absoluut niet moet doen is daarmee frauderen tenzij je het waterdichte manier kent, de belastingdienst is ongenadig als je administratie niet klopt(zie toeslagen affaire)
ronron1212
een maand geleden
https://www.financiallease.nl/wat-is-financial-lease
ronron1212
een maand geleden
@Vortexxx de toeslagen affaire is iets heel anders dan de km registratie.
ronron1212
een maand geleden
Hebt u een personenauto of een bestelauto tot uw bedrijfsvermogen gerekend? En wordt deze auto door u of uw personeel ook privé gebruikt? U kunt dan de btw op de aanschaf, onderhoud en gebruik aftrekken. U kunt de btw alleen aftrekken over het gedeelte dat voor belaste omzet wordt gebruikt. Dit geldt ook voor leaseauto’s. Omdat de auto ook privé wordt gebruikt, moet u voor het privégebruik btw betalen. Voor de btw geldt woon-werkverkeer namelijk als privégebruik. Het is belangrijk dat u kunt aantonen in hoeverre u de auto voor privédoeleinden gebruikt.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/privegebruik_auto_van_de_zaak/privegebruik_auto_van_de_zaak
tinus1969
een maand geleden
Voor de 500 km eis geldt dat woonwerkverkeer niet-privé is, maar dit geldt vziw alleen naar je officiële woonplaats. En tegenwoordig schijnt de belastingdienst hier streng op te controleren.
ronron1212
een maand geleden
@tinus1969 het gaat een een bedrijfsauto
Omdat de auto ook privé wordt gebruikt, moet u voor het privégebruik btw betalen. Voor de btw geldt woon-werkverkeer namelijk als privégebruik.
Inekez1
een maand geleden
@ronron: het gaat niet over btw, het gaat over die 500 km.
"
Ro7792
een uur geleden
Ik heb een eigen onderneming ( schoonheidssalon ) en heb de auto op financial lease met max 500 km prive. Mijn vraag is dus mag je op 2 adressen verblijven en vanuit daar naar werk zonder dat hier bijtelling komt."
ronron1212
een maand geleden
@Inekez1 finacial lease dan is het geen lease auto maar eigendom dus bedrijfs bezit. Het is een lening van de bank aan de eigenaar daar gelden andere regels voor.
Thecis
een maand geleden
@ronron1212
Jemig, wat een reactie weer. Nou, laat ik het je uitleggen wat ik bedoelde. Je gaf aan dat je zelf least dus zelf betaald. Ik gaf aan dat dat je dan geen km-registratie hoefde bij te houden en dat het dus aannemelijk is dat ofwel degene een eigen zaak heeft, ofwel in loondienst is. Of anders gezegd, je interpreteerde de vraagstelling fout. En mijn aanname daarin was correct aangezien de vraagsteller inderdaad een eigen zaak heeft. Financial lease kan je ook zakelijk hebben. Dat is de BV (of ZZP-er) die dit contract af sluit. Maar het wordt zakelijk afgesloten. Als je deze auto privé rijdt, moet je een bijtelling gaan hanteren.
Als je die bijtelling niet wilt hanteren, moet je naar de belastingdienst bewijzen dat je de auto niet meer dan 500 km privé gebruikt dmv de km-registratie.
Ik weet zeker dat dit zo werkt omdat ik die constructie op die manier ook gebruik (in samenspraak met mijn boekhouder).
ronron1212
een maand geleden
@Thecis Jemig het is geen lease auto het is een lening van de bank DAT HEET FINCIAL LEASE. Dus de auto is van de zaak eigendom dus
Thecis
een maand geleden
@ronron1212
Hij houdt een km-registratie bij. Hij least de auto. Dat kan je noemen zoals je wilt, maar bij een lening bij de bank hoef je geen km-registratie bij te houden. Dus er zijn 2 mogelijkheden:
1. Het is een lease contract. De auto is dan geen eigendom. Je moet een km-registratie bijhouden om geen bijtelling te krijgen (omdat je dan kan aantonen dat je niet meer dan 500 km privé rijdt).
2. Het is een lening van de bank. De auto is eigendom van de persoon. Geen bijtelling en dat soort dingen, geen km-registratie
3. Huh, 3? er waren er toch maar 2. Wellicht is 2b beter. Lening van de bank voor de zaak. Wel Km-registratie, maar geen bijtelling als je prive onder die 500 km blijft. Net zo min als ik weet je zeker dat hier alle feiten juist worden weer gegeven. Maar je hebt gelijk dat je het moet doen met de info die hebt. Bij mij eerste reactie had je die info ook nog niet, maar geef je wel een veeg uit de pan die, zoals later bleek, verkeerd was.
Thecis
een maand geleden
Ook bij een financial lease vanuit de zaak geldt die km-registratie die ik al aan gaf en moet je kunnen aantonen dat je niet meer dan 500 km privé rijdt (optie 3...., oh nee, 2b). Voor die km-registratie (omdat je geen bijtelling wilt) maakt het dus niet uit hoe je de auto zakelijk hebt gefinancierd. Maar mocht ik iets missen, dat ik ergens finaal overheen lees, laat het me weten. Hoofdletters hoeven daarbij niet per sé, maar mag wel.
ronron1212
een maand geleden
@Thecis een auto van de zaak dus eigendom kent geen prive km hierover moet de bTW worden verrekend lees even alle links
ronron1212
een maand geleden
@Thecis een lease auto is geen eigendom maar een door de bank gefinancierde auto zoals in deze vraag is dat wel.
ronron1212
een maand geleden
@Thecis de BTW kent geen woon werkverkeer dus moet er BTW verrekend worden.
Thecis
een maand geleden
@ronron1212
We hebben het niet over de BTW, maar over de bijtelling. Dat gaat gelden namelijk wanneer je meer dan 500 km privé rijdt in een zakelijke auto. Vandaar de km-registratie. Lees deze link eens door:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/veranderingen-inkomstenbelasting-2024/bijtelling-privegebruik-auto-2024
"Rijdt u privé met een auto die tot uw ondernemingsvermogen behoort? Dan moet u een bedrag bij de winst tellen voor het privégebruik, tenzij u kunt aantonen dat u op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé hebt gereden." Jouw verhaal over de BTW e.d. gaat over de aanschaf, afschrijving en de kosten e.d. die je voor de zaak maakt wanneer je BTW af draagt (is niet bij elke onderneming het geval). In de volgende post een uitleg.
Thecis
een maand geleden
Btw privégebruik zakelijke auto, zo zit het: • Bij een auto op naam van de zaak mag je de btw op aanschaf, onderhoud en gebruik terugvragen.
• Voor het privégebruik van je zakelijke auto betaal je wel btw, in de vorm van een btw-correctie.
• Naast de btw betaal je bij meer dan 500 privékilometers ook inkomstenbelasting / loonbelasting over de bijtelling.
• Dien uiterlijk 31 januari de btw-correctie in over het voorgaande jaar. Dit kan op twee manieren:
https://movemove.com/blog/btw-prive-gebruik-auto Beide zijn dus van toepassing (BTW en bijtelling). Daar was ik mij niet van bewust omdat ik niet met BTW te maken heb (mijn bedrijf is vrijgesteld van BTW voor de belastingdienst).
Echter, privé km's zijn voor de BTW afdracht dus wel degelijk van belang.
ronron1212
een maand geleden
Ja @Thecis dat zeg ik dus steeds al
Thecis
een maand geleden
Het kwam op mijn anders over. Er werd namelijk alleen over de BTW gesproken en niet over de bijtelling, waar de vraag initieel over gaat. Dus vandaar dat ik de extra uitleg geef zodat de beknopte verklaring / uitleg die je gaf misschien beter in context gezet kan worden. Ik denk namelijk niet dat het heel duidelijk naar voren kwam als ook ik er niet goed uit kom. Een boodschap bestaat uit 2 zaken. Het kan zijn dat het voor jou zo overduidelijk is als wat, maar voor anderen geldt dat helaas niet. Ik denk daadwerkelijk dat de uitleg bij draagt aan het begrip van de mensen die hier komen. Maar daar kan ik finaal langs zitten.
Vortexxx
een maand geleden
@ronron1212 "@Vortexxx de toeslagen affaire is iets heel anders dan de km registratie."
Je roeptoetert maar wat langs de zijlijn zonder enige onderbouwing. het is als je een privé-rit als werkgerelateerd boekt in je ritten registratie en de belasting komt achter die fraude omdat je getankt hebt op die dag die helemaal niet op die route lag o.i.d. dan mag je alle voordeel die je hebt genoten van het bijtellingsvrij rijden vanaf het moment van de eerste dag van de lease terugbetalen + en hele forse boete, daarnaast lig je bij de FIOD onder een vergrootglas, hoezo niet vergelijkbaar met de toeslagen affaire? Mensen met een buitenlandse naam werden vaker getoetst dan andere, maar de crux bij deze affaire zit 'm in de 'foutjes' van de aangiften... Als je met iets zinnigs wil komen druk jezelf dan eens uit in meer dan één zin, want die onliners van je slaan in het overgrote deel nergens op, voor mij ben je een ouwe dibbes die tegen het trollen aanzit met je opmerkingen.
Inekez1
een maand geleden
@ronron .... zucht..... je hebt helemaal gelijk met betrekking tot de btw. Maar daar gaat de vraag niet over! En jij lijkt te denken dat als er sprake is van btw, er per definitie geen sprake kan zijn van een grens boven de 500 km privé gebruik van de auto. Nergens in de vraag gaat het over btw. En misschien maakt vraagsteller wel gebruik van de KOR, dan is er helemaal geen btw-verhaal. Lees nou eens gewoon letterlijk wat er in de vraag staat, en wat vraagsteller zelf heeft toegelicht in de reacties. En laat al je overbodige associaties en mis-interpretaties buiten beschouwing. Dat scheelt hier zoveel onzinnige discussies...
tinus1969
een maand geleden
Eens met @Inekez1, er wordt van alles bij gehaald, zonder eerst aan de vraagsteller te vragen of dat relevant is.
De vraag is heel simpel. Er is een auto geleast ‘op de zaak’, en vraagsteller wil weten wat wel en niet onder prive km valt. Wel tot op zekere hoogte eens met @Vortexxx vziw controleert de belastingdienst hier streng op en bij 501 km moet je heel veel bijbetalen.

Antwoorden (1)

Er staat nergens in de wet of bij de belastingdienst dat je altijd vanaf hetzelfde adres moet vertrekken en dus ook niet dat dat altijd het adres moet zijn waar je staat ingeschreven.

De informatie die de Belastingdienst vraagt voor de rittenadministratie is de volgende:

U vermeldt per rit:

de datum
de begin- en eindstand van de kilometerteller
het vertrek- en aankomstadres. Had u een afspraak en reed u daar vanaf uw werkadres heen en daarna weer terug, dan hebt u 2 ritten gemaakt.
de route die u hebt gereden, als u niet de meest gebruikelijke route hebt genomen
of het een privérit is of een zakelijke rit
de privé-omrijkilometers als tijdens een rit zowel zakelijke als privékilometers worden gereden

Dus als jij op verschillende dagen een verschillend vertrekadres hebt, dan vul je dus per dag een ander vertrekadres in.

Vertrek je 's morgen van adres 1, rij je eerst naar adres 2 om daar nog iets op te halen en daarna na je werk, dan zij de extra kilometers die je omrijdt privé. Je berekent dan als zakelijke kilometers de normale route van adres 1 naar werk en alleen de extra kilometers zijn privé. Dat is dus gunstiger dan wanneer je de rit van adres 1 naar adres 2 geheel als privé aanmerkt en alleen van adres 2 naar werk als zakelijk. Administratief is het meer werk, dus als het qua aantal kilometers weinig uitmaakt, zou ik toch die laatste methode toepassen.

Alle andere ritten tussen adres 1 en 2 zijn natuurlijk wel gewoon privé.
een maand geleden
ronron1212
een maand geleden
@Inekez1 een financial lease is geen lease auto maar een gefinancierde auto door een bank dus een bedrijfsauto hier gelden ook andere regels voor waaronder de BTW
Thecis
een maand geleden
Zie discussie hierboven.
De combinatie is dus wel degelijk mogelijk: • Bij een auto op naam van de zaak mag je de btw op aanschaf, onderhoud en gebruik terugvragen.
• Voor het privégebruik van je zakelijke auto betaal je wel btw, in de vorm van een btw-correctie.
• Naast de btw betaal je bij meer dan 500 privékilometers ook inkomstenbelasting / loonbelasting over de bijtelling.
• Dien uiterlijk 31 januari de btw-correctie in over het voorgaande jaar. Dit kan op twee manieren:
https://movemove.com/blog/btw-prive-gebruik-auto
Inekez1
een maand geleden
@ronron:
Voor de laatste keer: Het gaat niet over de btw.
De vraag gaat over de 500km privé. En dat kan OOK van toepassing zijn bij financial lease voor een zzp-er. https://www.financialleaseforyou.nl/wat-is-financial-lease/bijtelling-lease-auto/