Samenwonen met behoud van uitkering?

Ik heb een LAT-relatie en een goede baan en woon op mezelf.
We willen op korte termijn gaan samenwonen maar mijn vriendin woont in een huurwoning en heeft een bijstandsuitkering.
Heeft dit voor haar gevolgen als ik bij haar kom wonen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Als jij genoeg verdient, dan stopt haar uitkering.

Voordeel voor haar - en voor jou - is dat ze dan niet meer verplicht werk hoef te zoeken.
Kan ze zich volledig richten op zorgen voor jou.

U heeft recht op een bijstandsuitkering als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

U woont in Nederland.
U bent 27 jaar of ouder. (Voor jongeren van 18 tot 27 jaar die een bijstandsuitkering aanvragen, geldt de Wet investeren in jongeren).
U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien.
>>>>Als u samenwoont, telt het inkomen en het eigen vermogen van uw partner ook mee.

U kunt geen beroep meer doen op een andere uitkering.
U bent niet gedetineerd.
Uw eigen vermogen komt niet boven een bepaald bedrag uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dit heeft volgens mij geen gevolgen, want een kennis van me zit ook in zo'n situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sterredag
12 jaar geleden
Hoe kan je het bedenken, die kennis van je pleegt gewoon fraude!!! van onze belastingcenten!!! Ook al zou die nog zijn eigen huis aanhouden, als je duurzaam samenleeft kom je al in de problemen. Als buren kunnen bewijzen/aantonen/vertellen/ dat hij elke dag er is, er ook slaapt, dan is het hebben van een eigen woning zelfs geen motivatie, je hebt extra hulp om in jouw voorzieningen te voorzien (delen van boodschappen etc) dus je hebt dan zeker GEEN recht meer op de (volledige) bijstandsuitkering. Moet niet gekker worden. FF navraag laten doen door de sociale dienst naar die kennis van je, kunnen er tenminste mensen geholpen worden die het echt nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heeft die kennis van jou toch reden om zich eens flink achter de oren te krabben, want dat lijkt wel erg op uitkeringsfraude.
sterredag
12 jaar geleden
Yep, en jij bent er van op de hoogte en meldt het niet, dat kan je nog eens medeplichtig maken ook!! Het bewijs dat je het weet, staat doodleuk hier op internet :)
Jazeker heeft dat gevolgen, als ze een bijstandsuitkering heeft en jullie gaan samenwonen, verliest ze waarschijnlijk haar recht op de uitkering. Als je een gemeenschappelijke huishouding voert, wordt de uitkering lager of vervalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord! Als je samen gaat wonen dan ontstaat er een zorgplicht voor elkaar. Jij moet met jouw inkomen dus voor haar zorgen (en omgekeerd). Het betekent overigens niet automatisch de hele bijstand verdwijnt: als jullie onder het minimumniveau vallen zal de bijstand aangevuld worden. Let er wel op dat het minimumniveau voor een stel lager is dan 2x van wat zij nu krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat "waarschijnlijk" maar weg.
Ik mag hopen van wel. Ik zou het niet reeel vinden dat mijn belastingcenten gebruikt worden om jullie een dubbel inkomen te verschaffen, zonder dat daar iets voor gedaan wordt.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zal ongetwijfeld niet als 'beste antwoord' worden gekozen. Daarom maar een puntje van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ja, dat heeft gevolgen.
De uitkeringsinstantie kijkt naar het gezamelijke inkomen.Het bijstandsniveau daarvan is voor 2 personen ongeveer 1050 netto per maand, incl toeslagen.
Dus verdien jij in je eentje meer dan dat bedrag, of dat bedrag dan krijgt je vriendin geen uitkering meer. Verdien jij minder dan dat, dan zal ze een aanvulling krijgen tot het bijstandniveau voor samenwonenden

Toegevoegd na 1 minuut:
En hou dan ook rekening met huurtoeslag die wel eens minder zou kunnen worden
anneliez
12 jaar geleden
sterredag
12 jaar geleden
beetje jammer, er zijn al mensen die een correct antwoord hebben gegeven, en dan kom jij met een antwoord met incorrecte informatie. Bijstandsniveau voor 2 personen is €|1313,85 inclusief de voorlopige teruggaaf... (1248.16 zonder VT) en dat is EXCLUSIEF je toeslagen, huur en zorgtoeslag krijg je er gewoon nog bij.
anneliez
12 jaar geleden
oke wat bedrag betreft heb je gelijk, maar ik dacht dat je met meer inkomen minder huurtoeslag krijgt, zou ik toch maar op rekenen, dan valt t minder tegen
Jazeker heeft dit heeft gevolgen voor haar uitkering.

Als zij gaat samenwonen met een partner met een goed inkomen, heeft dit gevolgen voor de bijstandsuitkering. Indien deze persoon (jij dus) € 20.000,-- netto of meer verdient dan verdien jij meer dan het minimumloon en vervalt haar recht op een bijstandsuitkering.

Met een WAO- Anw en Wia-uitkering of een werkloosheidsuitkering niet. Die uitkeringen zijn werkgerelateerd en dat is de bijstand niet.

http://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen_%26_sociale_zekerheid/bijstandswet/artikelen/833/hoe-zit-het-met-mijn-bijstandsuitkering-als-ik-samenwoon_.htm

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=123353