hoe bepaal je hoeveel huishoudgeld je nodig hebt?

Ik woon alleen, maar 4 dagen in de week is mijn vriend bij mij in huis. We delen dan de kosten, maar eigenlijk weet ik niet goed hoe ik moet bepalen wat redelijk is per persoon in onze situatie.
Ik doe alle wasgoed, we eten en drinken die dagen samen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

Je woont dus niet alleen.

Als je vier van de zeven dagen samenwoont, dan woon je samen.

Het handigste is om een poos een kasboek bij te houden.
Kijk wat je aan boodschappen uitgeeft en noteer alle uitgaven.

Kijk in hoeverre jouw eetpatroon en leefgewoonten anders zijn in die paar dagen dat je alleen bent.

Daar moet een patroon uitrollen.

Als je dat gedaan hebt, heb je 3/7 deel alleen voor jezelf.
En dan heb je 4/7e deel wat je in twee kan splitsen.

Wat je ook kunt doen is:
Doe de grote boodschappen als je alleen bent.
Koop voor die 4 dagen eten en drinken en deel dat door twee.

Wassen moet je toch. Verwarmen en water gebruiken ook.
Dat maakt niet zo veel uit.
Maar als je wilt kun je daar wel een klein bedrag voor rekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tel een aantal weken de kosten op wat je wilt delen. deelt dat door 11 (7dagen van jou en 4 van hem) vermenigvuldig dat maal 4 en je weet wat hij moet betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk zou je alle vaste kosten moeten delen, ook gas/licht en water en zo.
Wat je kunt doen is een lijstje maken van al jouw vaste kosten voor je woning en dan delen door 4/7 voor een week, ook de kosten van voedsel en waspoeder horen daarbij.
Het ligt er natuurlijk aan of jij ook meebetaald als je in zijn woning bent, dan kun je dingen misschien wegstrepen als ze overeenkomen, maar als hij aleen in de winter bij jouw langskomt en jij alleen in de zomer bij hem, dan hoef jij geen stookkosten mee te betalen, ik zeg maar iets, snap je?
Je moet wel oppassen als je huurt dat je huurbaas geen problemen maakt want je woont bijna samen......bijna is nog niet helemaal, maar toch.....

Toegevoegd na 51 seconden:
4/7 en dan delen door 2 uiteraard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, @peroniek: kijk eens op www.nibud.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle vaste kosten delen, lijkt me niet reëel. Ik neem aan dat haar vriend ook nog een eigen woning heeft en zelf ook vaste lasten heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Delen door 4/7" zal niet bedoeld zijn. Dan krijg je meer dan 100 % van de kosten vergoed. Ik denk dat je bedoelt vermenigvuldigen met 4/.7
Geld! Ik denk dat het meer is dat je moet kijken naar wat jullie beide verdienen en aan kosten hebben. Dat te hebben gezegd moet je ook je afvragen of je dit allemaal zo op de weegschaal moet leggen. Je kan ook gewoon samen boodschappen doen. Ene week betaal jij, andere week betaalt hij. Maar makkelijk gezegd, ik ken de situatie niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is ook heel lastig.
Het gaat niet alleen om de boodschappen, maar ook om de energiekosten en het waterverbruik. Het is niet meer dan redelijk dat hij daar ook aan meebetaalt omdat hij die kosten immers uitspaart als hij bij jou is.
Zeker in de winter gaat dat meetellen. Maar alles doorrekenen gaat ook weer niet omdat hij in zijn eigen woning de vaste lasten houdt.

Een mogelijkheid is om de gas- water en -elektrakosten van beide woningen op te tellen en die door 2en te delen.
Als je dat te ingewikkeld vindt zou je een vast bedrag kunnen afspreken. Ik denk aan ca. €20 per maand.
Wassen kost volgens het NIBUD ca. 1 per was.

Voor de gezamenlijke boodschappen zou ik een gezamenlijke "pot" instellen, waarvan jullie deze boodschappen doen. Donatie in deze pot kun je fifty-fifty doen of naar draagkracht, afhankelijk van jullie situatie. Daaruit kun je ook de kosten betalen van het uitgaan (terrasje, bioscoop e.d.)