Wie kan mij (in begrijpelijk Nederlands) uitleggen wat een: "Conversie ouderdomspensioen" is, en wat de eventuele voor- en nadelen er van zijn ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ouderdomspensioen wordt uitgekeerd bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Stel dat een man veel pensioen heeft opgebouwd en de vrouw weinig, dan hebben beide partners recht op de helft van ieders opgebouwde pensioen tijdens het huwelijk, althans bij een normaal huwelijk zonder huwelijksvoorwaarden.
Bij een scheiding wordt het pensioen dan eerlijk verdeeld, ieder de helft van het pensioenbedrag dat ze samen hebben opgespaard in die jaren dat ze getrouwd waren.

Bij een conversiepensioen wordt het te verevenen pensioen volledig losgekoppeld van degene die het heeft opgebouwd. De ex krijgt dan een eigen polis, afhankelijk van zijn/haar eigen leven. De uitkering gaat in op de pensioengerechtigde leeftijd van de ex. Overlijdt die voor de datum, dan wordt niets uitgekeerd.
Zonder conversie zou bij overlijden van de ex-partner het pensioen weer toegevoegd worden aan het pensioen van diegene die het heeft opgebouwd.
Conversie wordt weinig toegepast.
amc