Mag in een personeels advertentie specifiek naar mensen uit een bepaald land gevraagd worden?

In het huis aan huis blad werd door een bedrijf om Poolse werknemers gevraagd, mag dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Nee, dat mag absoluut niet!

Als u een tekst schrijft voor een personeelsadvertentie, let dan op de verschillende wettelijke bepalingen die betrekking hebben op de inhoud van uw adverentie. Het gaat om de volgende bepalingen.

Bepaling 1
Verbod op onderscheid in sexe

U mag volgens de Wet gelijke behandeling geen onderscheid maken tussen mannelijke en
vrouwelijke kandidaten. Dit kunt u oplossen door in de personeelsadvertentie de letters M/V neer te zetten. U geeft daarmee aan dat de functie voor zowel mannen als vrouwen is bedoeld.

Bepaling 2
Verbod op onderscheid op basis van persoonlijke kenmerken

Het is op grond van de Algemene Wet gelijke behandeling verboden te discrimineren op grond van bijvoorbeeld ras, geloof en burgerlijke staat. Die wet bepaalt dat uw bedrijf bijvoorbeeld niet specifiek naar een autochtone kandidaat mag vragen. Neem dus geen bepalingen op in uw advertentie die gaan over godsdienst, levensovertuiging, politieke overtuiging, ras, geslacht, nationaliteit, hetero- of homoseksuele gerichtheid en burgerlijke staat.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hier een uitgebreid artikel op de site.

http://hiring.monsterboard.nl/hr/wervings-tips-nieuws/wervingsadvies/kandidaten-aannemen/wat-bedrijven-niet-mogen-in-een-vacaturetekst.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan ;)"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar zou je zoiets kunnen melden, bij de uitgever van de krant?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee daar is een landelijke organisatie voor. U bevindt zich hier: Home Alle onderwerpen Discriminatie Discriminatie melden Discriminatie melden Iedereen in Nederland heeft recht op een gelijke behandeling. Dat is zo belangrijk dat het in de grondwet staat. Heeft u te maken met discriminatie? Meld dit dan. Landelijke discriminatie meld- en advieslijn
Antidiscriminatiebureaus
Commissie Gelijke Behandeling
Anoniem melden
Meldpunt Discriminatie Internet
Landelijke discriminatie meld- en advieslijn
U kunt bellen met de landelijke discriminatie meld- en advieslijn. Het telefoonnummer is (0900) 2 354 354 (10 cent per minuut). U wordt automatisch doorverbonden naar het dichtstbijzijnde antidiscriminatiebureau. U kunt discriminatie ook melden via de website discriminatie.nl. Op deze website staan de adressen van alle antidiscriminatiebureaus en –meldpunten in Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/discriminatie/discriminatie-melden?ns_campaign=Thema-immigratie_integratie_en_inburgering&ro_adgrp=discriminatie_discriminatie_melden&ns_mchannel=sea&ns_source=google&ns_linkname=%2Bmeldpunt%20%2Bdiscriminatie&ns_fee=0.00
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok bedankt

Andere antwoorden (1)

Ja dat mag als de aard van het werk daarom vraagt of de teamsamenstelling. Als je bv alleen vrouwen op je afdwling hebt werken, dan mag je vragen om een man. Zelfde met ouderen-jongeren, autochtonen-allochtonen et cetera.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mijn vak.