waarom is er niet in alle regio's "avond- of laagtarief" mogelijk? (dat je dubbele meter om 21:00 aanslaat ipv 23:00)

ik woon zelf in Noord Holland:

zie voorbeeld:

http://www.liander.nl/liander/producten_diensten/elektriciteit/diensten/dubbeltarief_en_dubbele_meter.htm

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit heeft te maken met de industriële vraag naar elektra.

In gebieden waar veel industrie is waar 's avonds nog tot 23.00u. gewerkt wordt gaat het nacht tarief pas om 23.00u. in, andere gebieden kan dat al om 21.00u. zijn.

Als de vraag door de industrie wegvalt hebben de centrales een "overschot" aan elektra, deze wordt dan tegen een goedkoper tarief aangeboden aan de consument.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

iedere gemeenten heeft zijn eigen regels
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In veel regio's is de standaardmeter voor particulieren een enkele. En daar kun je geen dubbeltarief mee meten.
Misschien komt dat voort uit eerdere tijden, toen het nog niet gebruikelijk was dat veel huizen overdag zo goed als leeg waren - want toen was moeder thuis met de kinderen, en werd de was overdag gedaan en dergelijke? (En je dus weinig had aan goedkoepre stroom 's nachts: toen sliep iedereen.)
Ik heb zelf nog nooit ergens gewoond waar dubbele meters waren (toch in redelijk wat regio's gewoond en in huizen uit allerlei tijden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, maar dat kan wel hoor!
Hiervoor moet je contact opnemen met je energieleverancier. Die gaat daar over.

Om te profiteren van dag- en nachttarief heb je wel een dubbele meter nodig. Als je die niet hebt moet die geïnstalleerd worden. Hiervoor betaal je een eenmalige bijdrage voor de installatie en administratiekosten.
Het vastrechttarief voor een piek- daltariefmeter is vaak, maar niet altijd, hoger dan voor een enkeltariefmeter.

Als je wil weten of een dubbele meter voor jou gunstig is moet je op zoek naar het omslagpunt. Dit is het punt waarop de meerkosten van de nieuwe meter lager zijn dan de gemiddelde besparing per kWh. Om uw omslagpunt te berekenen, moet u precies weten hoeveel stroom u tijdens de hoog- en laagtariefuren verbruikt. In de link staat dat goed uitgelegd.

http://www.gaslicht.com/energie-faq/meter-en-metingen.aspx

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zie dat je een link van Liander erbij hebt gedaan. Daar staat het toch ook in?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, dat had ik er niet uit gelezen. Je bedoelt dat je al om 21.00 avondtarief kan krijgen.
Heb ik daar nou helemaal overheen gelezen of heb je dat later bijgevoegd? :))
Dan slaat mijn antwoord nergens op. Sorry:(