Wanneer je een baantje in België of Duitsland vind in loondienst, hoef je in NL dan geen maandelijkse ziektekostenverzekering meer te betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als je in België of Duitsland werkt, zul je in dat land ook een ziektekostenverzekering moeten afsluiten. De Nederlandse zorgverzekering vervalt dan.
Pieter2011
11 jaar geleden
Het ligt er aan. Je moet in elk geval in één land belasting betalen, en je moet je ook in (of via) dat land verzekeren voor ziektekosten, wat in alle drie de lande ngewon verplicht is.

Qua belasting ben in je België het goedkoopst uit, maar : als je daar belasting betaalt, mag je in Nederland geen hypotheekrente meer aftrekken. Ook maak je geen aanspraak meer op voorzieningen/volksverzekeringen waarvoor je dan geen premies meer ophoest. Vaak is het dus wel degelijk interessanter gewoon in Nederland belastingplichtig te blijven (althans, wanneer je daar woont ; anders is dat niet eens in alle gevallen mogelijk).

In Europa heb je vrije keus van werk en wonen, maar je zult wel keuzes moeten maken. Van twee walletjes eten kan een heel eind, maar vroeg of laat zijn het niet ALLEEN maar voordelen.

Verdiep je tevoren goed in de - ingewikkelde - materie (via een financieel adviseur die van de situatie in beide landen grondig op de hoogte is !!) voor je mogelijk riskante keuzes gaat maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt! Je België-verhaal met hypotheek begrijp ik niet helemaal. Althans, in de context van mijn vraag. Ik betaal nu iets van een dikke € 100,- per maand voor de ziektekostenverzekering. Als ik in Duitsland of België een klein baantje vind, in loondienst, daar verplicht in het ziekenfonds kom, moet ik dan toch nog die € 100,00 per maand blijven betalen, of vervalt dat helemaal? En kan ik mijn gezinsleden ook meeverzekeren via dat kleine baantje opdat mijn partner (Niet in loondienst) ook niet meer die
€ 100,- hoeft te betalen?