Ik had een achterstand bij duo van 200 euro lesgeld. Inmiddels is dit afbetaald.. Maar moet nu 420 euro aan deurwaarder betalen. Mag dit? Mvg Strouken

Toegevoegd na 58 minuten:
In juni heb ik de eerste aanmaning ontvangen, en in juli was alles afbetaald. Dus het heeft zich net gekruist. Maar mogen ze echt 420 euro extra erbovenop tellen? Want die 200 hebben ze eraf getrokken... dus eerst was het 620 !
Als ik voor maandag niet betaal, leggen ze beslag op mijn goederen! Ik ben zo zenuwachtig erdoor.. Ben ook maar een student!

Toegevoegd na 9 uur:
Ik heb in totaal misschien 3 brieven gehad, maar ik dacht , ja ik heb al betaald, dus misschien een foutje.. Maar GEEN brief van een zitting ofzo dat weet ik 100 % zeker !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vreemde reactie biggles..
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik heb mijn twijfels bij je verhaal, want ik kan me niet voorstellen dat een deurwaarder die (als het klopt wat jij zegt) maar één aanmaning heeft gestuurd, daar 420 euro voor in rekening brengt. Ook lijkt het me sterk dat je nu pas gehoord hebt dat ze a.s. maandag tot beslaglegging overgaan. Waarschijnlijk werkt DUO met lokale deurwaarders. Google zijn naam eens om te zien of er iets uit komt. Ik zou een specificatie vragen en op voorhand het bedrag van de vordering betwisten. Via internet kun je eens zoeken naar de gangbare deurwaarderstarieven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@biggles LEEUUUUK daar zat strouken net op te wachten... Zeker zelf nooit student geweest met bijbehorende financiële zorgen?

Antwoorden (5)

Als jij in gebreke bent gebleven en zij daarom een deurwaarder hebben ingeschakeld, dan mag dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij het afbetaald hebt VOOR de incasso brief dan kunnen ze niks doen, als het daarna is gebeurd kan het wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem niet aan dat dit net pas weet, voordat er wordt gedreigd met beslaglegging is er al heel wat brieven jouw kant op gegaan. Ik zou maandag direct bellen dat dit allang betaald is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zijn nooit de kosten van één aanmaning. Let op: je moet wel

Het is wel onhandig om tot de zaterdag vóór de deadline-maandag te wachten met nadenken over de te nemen actie. Want dat bericht had je vast niet vanochtend pas in de bus... ? Let wel, als ze tot beslaglegging overgaan dan is er dus al een gerechtelijke uitspraak geweest. Daarvoor moet jij uitgenodigd zijn om ter rechtszitting te verschijnen via zo'n gevaarlijk uitziende envelop met "AMBTELIJK STUK - INHOUD DIRECT LEZEN" erop. Dat is niet een proces van een paar dagen - dat moet toch al langer gelopen hebben hoor...

Let op: het voldoen van de originele rekening betekent, helaas, NIET dat je de kosten van de ondertussen ingeschakelde deurwaarder niet ook moet betalen. Als je in juli de achterstand hebt ingelopen en het is nu al ruim oktober dan hebben er dus drie maanden tussen gezeten - in die drie maanden zijn de kosten van de deurwaarder zo te zien onbetaald gebleven en tsja, die lopen gewoon verder op.

Anyway, héél snel de deurwaarder bellen maandagochtend (of als je veel mazzel hebt zijn ze vandaag (zaterdag) ook te bereiken maar het is al kwart over vier dus moet je waarschijnlijk nog erg opschieten). Vraag om je uit te laten leggen waar die bijzonder hoge kosten vandaan komen. De meeste *goede* deurwaarders kunnen dat prima uitleggen en de DUO werkt wel met goede deurwaarders samen volgens mij.

Houd je betalingsgegevens bij de hand en geef aan dat je hoe dan ook zelf ook geen zin hebt in problemen en tot een goede betalingsregeling wilt komen, maar dat hoe dan ook 420 euro invorderingskosten je wel heel erg stijl achterover doet slaan bovenop 200 euro originele kosten. Wellicht is er een fout gemaakt - dat kan gebeuren en dat willen de grote deurwaarders van bijvoorbeeld DUO of telecom of huurverenigingen en zo, zoals Intrum Justitia, Flanderijn & van Eck, dat soort grote jongens, meestal ook prima oplossen. Maar helaas is er meestal geen vergissing en heb jij gewoon niet op tijd aan je verplichtingen voldaan.

Helaas, wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten. Probeer het gewoon maandagochtend om 8:00 op te lossen met de deurwaarder. Komt wel goed joh!

En ey joh, ik heb een jaar of vijf terug ook eens ziektekostenrekening laten oplopen tot 800 euro... En lekker alle post negeren, kom we roken nog een blowtje, en dat kwamen ze bij mijn baas terughalen, mocht ik 2 ruggen aftikken, was een moeilijk jaar. Hoop van geleerd. Gebeurt me nooit meer! Dus leer ervan. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@uitbreiding vraagsteller... Okee, dan geen brief van zitting, maar dan ben ik erg benieuwd wat er dan wel in die drie brieven stond en of ze inderdaad zeggen dat ze direct tot beslaglegging overgaan als je maandag niet betaalt, of dat er meer staat van als u maandag niet betaalt gaan we de procedure richting beslaglegging in. Indien het eerste dan zou ik ze bellen en naar het verslag van de zitting vragen. Indien het tweede dan is er NU nog niet zo veel aan de hand behalve dat je een hoge kostenpost hebt. Zorg in ieder geval dat je de volgende keer ALTIJD actie onderneemt als een deurwaarder contact met je opneemt, absoluut ook als je denkt dat het een vergissing is. Zelfs als de fout aan hun kant ligt. Want hoe dan ook zijn het nare dingen om te hebben. Maar okee, als er geen zitting is geweest kunnen ze ook nog geen beslag leggen op je goederen. Des te meer reden om maandagochtendvroeg metéén te bellen voor tekst en uitleg. En eventueel een beetje redelijke betalingsregeling. Zorg hoe dan ook dat je er iets mee doet.
Allereerst: er is geen zitting geweest. DUO mag (net als bijvoorbeeld de Belastingdienst en gemeenten) overgaan tot het invorderen via een deurwaarder zonder tussenkomst van de rechter.

Op het moment dat de deurwaarder (die komen dus na de brieven van DUO0 jou een brief over de invordering stuurt heb je een termijn (volgens mij 4 weken) om in verzet te gaan. Aangezien het lijkt dat het in juli was ben je nu dik te laat. Dat wil zeggen: ongeacht of de kosten terecht waren of niet, het was aan jou om daar tegenin te gaan.

Dat betekent dat je die 420 euro moet betalen. Overigens zit je nu nog in de dreigfase: er zal maandag nog een deurwaarder op de stoep staan om jouw spullen te taxeren. Dat moet schriftelijk aangekondigd worden (met een dag en tijdstip). Maar het betekent wel dat je nu actie moet ondernemen.