Wat zijn de verschillenen en de gelijkenissen tussen de economische crisis van 2008 en de huidige crisis?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

De overeenkomsten:

- de huidige crisis is een vrij logisch gevolg van de crisis uit 2008. Als het slecht gaat met banken en bedrijven, zijn overheden ook de klos. Het zou denkbaar geweest zijn, dat de huidige financiele crisis er niet was geweest, als we de crisis in 2008 niet hadden gehad, of dat de huidige crisis minder ingrijpend zou zijn.
- de crisis van nu, en die van 2008 hebben te maken met vertrouwen. Dat geeft een enorme onrust op de financiele markten.
- de uitwerking is ook hetzelfde: geen of zeer matige economische groei, en consumenten kopen maar weinig. Dat is slecht voor het bedrijfsleven, en uiteindelijk ook slecht voor de overheid, door gederfde belastinginkomsten.

De verschillen:

- de crisis van 2008 is ontstaan door het instorten van de huizenmarkt in de VS. Allerlei banken (o.a. Fannie Mae en Freddie Mac) gaven veel te lichtvaardig hypotheken, in de veronderstelling dat het allemaal wel goed zou komen, omdat de huizenprijzen bleven stijgen.
Toen die luchtballon klapte, ontdekten allerlei banken, dat ze ook allerlei waardeloos schuldpapier in huis hadden, en dat ze van veel financiele producten amper zelf begrepen hoe ze in elkaar zaten.

- de crisis van nu is een schuldencrisis, veroorzaakt door landen, die wat al te makkelijk met hun begroting omspringen. O.a. Griekenland kan zijn schulden niet meer afbetalen, omdat mensen die geld lenen aan Griekenland torenhoge rentes vragen (hoe meer risico dat je geld niet terugkomt, hoe hoger de rente) Omdat Griekenland in de EU zit, is het van belang dat alle landen in de EU een gezonde financiele begroting hebben. Daarom springen de andere landen bij, in de hoop dat zó de Euro gered kan worden.