Scheiden en wat dan?

Mijn man wil scheiden maar hoe gaat het dan verder? Ik heb 2 kleine kinderen en we hebben sinds 2 jaar un huis gekocht. Hij is kostwinner en ik werk maar 6/7 uur in de week ivm kinderen. Hoe moet ik nu verder om het financieel te kunnen redden. Kan ik in mijn eigen huis blijven zitten met mijn kinderen? We zijn verplicht om de wonung weer aan de woningbouw terug te verkopen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt "Ik heb 2 kleine kinderen" zijn die niet ook van je man dan?

Antwoorden (6)

Je hebt recht op kinderbijslag, en bijstand als je geen volledig inkomen hebt, en bovendien nog alimentatie van je ex man.
Als het goed is moet je met de voorzieningen rond kunnen komen. Daarop is het sociale vangnet in Nederland ingericht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en daar bovenop nog heel veel toeslagen van de belasting
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alimentatie wordt van de bijstand afgetrokken. Dat is geen + + verhaal, je krijgt bijstand en wat je verdient of anders krijgt trekken ze er van af. Die heel veel toeslagen vallen ook best tegen, zeker met een eigen woning: dan heb je geen huurtoeslag, en moet je wel het volle pond betalen aan gemeentebelastingen, waterschap enz. Want... je hebt een huis, dus bezit. Iemand die in de bijstand zit en huurt krijgt daar kwijtschelding van, maar als je een woning bezit niet.
Een eigenhuis ja dat zal moeten worden bekeken als er overwaarde inzit moet je je man of hij jou uitkopen. Verder als je daar in wilt blijven wonen moet je de hypotheek kunnen blijven betalen. Je man zal kinder alimentatie moeten betalen en misschien ook een tijdje alimentatie voor jou. Verder zul je je aantal uren dat je werkt moeten uitbreiden. Veel sterkte in dit nare proces.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een huis dat 2 jaar geleden is gekocht zal geen of zeer weinig overwaarde zitten.
Eerder "onderwaarde"!
Dat is triest zeg, heb je net een huis gekocht en twee kleine kinderen en dan dit.
Wat belangrijk is, is om een gesprek aan te vragen met de woningbouw en vragen hoe het werkt en wat de mogelijkheden zijn. Zij kunnen jou (en je man) het beste inlichten en je eventueel helpen aan een huurwoning zo nodig.
Je man zal na de scheiding in ieder geval alimentatie voor de kinderen moeten betalen en misschien (voorlopig) ook voor jou.
Dat kan je weer het beste bespreken met de gemeentelijke uitkeringsverstrekkers.
Ga er in ieder geval achteraan en laat het niet van je man of de instellingen zelf afhangen. Zelf initiatief nemen is belangrijk ook al zou je misschien het liefste even helemaal niets meer willen (doen) omdat je van de schrik moet bekomen. Als je van plan bent de instellingen telefonisch te benaderen, doe dit dan een aantal keren naar dezelfde instelling. Dit om te controleren of men hetzelfde antwoord geeft want helaas zijn niet alle medewerkers even kundig...
Beter ernaar toe gaan is mijn ervaring, dan kan je er op doorvragen.
Actie ondernemen is dus belangrijk, niet afwachten want dan heb je kans dat je te laat bent met het aanvragen van rechten.
Als je het moeilijk vindt, vraag dan of een vertrouwd en verstandig iemand met je meegaat om je te ondersteunen, en daarbij: twee onthouden/begrijpen meer dan 1.
Doe het maar voor je kinderen, dat zij er zo goed mogelijk uitspringen, en dat kan als jij ook maar goed voor jezelf zorgt...
Sterkte.
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
In echtscheidingen zal dat in eerste instantie door de advocaten worden besproken en zal de rechter hier over oordelen. Uitkeringsinstanties en de woningbouw doen hier weinig.
Kristal
12 jaar geleden
Je advocaat regelt je uitkering niet, maar je echtscheiding.
De advocaat regelt ook geen huurwoning voor je.
Daarbij is het áltijd aan te raden om zelf informatie in te winnen, zodat je weet wat de mogelijkheden zijn.
De advocaat en rechters bespreken en bepalen o.a. de hoogte van de alimentatie die de man zal gaan betalen, en zorgen ervoor dat de echtscheiding via officiele paden doorgang vindt. Maar ik zie dat ik dat niet duidelijk heb omschreven in mijn antwoord Ronron, dank je voor je reactie, het voorkomt misverstanden.
Rieneke1
12 jaar geleden
dit antwoord is geen twee minnen waard, c+
Kristal
12 jaar geleden
dank je Rieneke :-)
ronron1212
12 jaar geleden
Na de vaststelling van de echtscheiding kun je pas zien of je een uitkering kan aanvragen. Een huurwoning zal niet zo snel lukken maar hiervoor moet je als je weet dat je het huis uit moet naar een woningbouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve de woningbouw, toch een goed antwoord en derhalve een palus!
Kristal
12 jaar geleden
dank yoe wel Moolkeesje :-)
Kristal
12 jaar geleden
Ronron, wat bedoel je precies met: na de vaststelling van de echtscheiding?
Bedoel je nadat de rechter de echtscheiding heeft uitgesproken?
Gelukkig hoef je daar niet op te wachten, als je gescheiden leeft van elkaar, niet meer in dezelfde woning, kan je alvast een uitkering aanvragen, natuurlijk wordt dit later verrekend wanneer de alimentaties etc vastgesteld zijn.
ronron1212
12 jaar geleden
Omdat eerst een van beide dan het huis uit moet zijn dus een andere woning moet hebben. Dat kan nog wel eens ernstig lastig zijn een eerste stap is vaak een echtscheidingconvenant voor elkaar te krijgen. Vaak lukt dat niet omdat de partners lijnrecht tegenover elkaar staan en dan zal er toch eerst een rechter aan te pas moeten komen.
Hangt van veel dingen af, hoe gaan jullie verder met de opvoeding van de kinderen, ga jij dat alleen doen, of có ouderschap.
Het huis zal waarschijnlijk verkocht moeten worden, je zal met je kinderen moeten verhuizen.
Je hebt recht op alimentatie voor je kinderen, heeft je man een goed inkomen dan kan je ook aanspraak maken op partneralimentatie.
Is je inkomen laag, krijg je huur en zorg toeslag van de belasting dienst.
Kindgebondenbudget, alleenstaande ouder korting, kinderbijslag evt bijdrage in de kosten van kinder opvang.

Ga samen om de tafel zitten en bespreek wat de mogelijkheden voor jullie zijn.

Informatie over de toeslagen kan je vinden op de site van de belasting dienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Houd er rekening mee dat partneralimentatie als inkomen wordt gezien, in sommige gevallen kan het financieel gunstiger zijn om hier van af te zien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huurtoeslag krijg je alleen als je huurt, niet als je in een eigen woning woont.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben er,zoals ik in mijn antwoord al aangeef, vanuit gegaan dat ze zal moeten verhuizen.
Ja die mannen hebben echt geen manieren om een vrouw zo te laten zitten een echte vrouw zou dit nooit doen. Ach ja ik weet niet of je getrouwd bent want anders heb je recht op de helft van het vermogen. Ook heb je recht op alimentatie voor jezelf en de kinderen die jij natuurlijk moet krijgen(zal het vreemd vinden als hij ze krijgt). Alimentatie is een vervanging voor de bijstand dacht ik en daarom krijg je geen bijstand. Maar goed totdat jij iemand anders vind word je onderhouden van zijn geld. Je hoeft niet meer te werken dus;) Sterkte
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een hoop vooroordelen en ook geen correct antwoord,
Partner alimentatie wordt van eventuele bijstand afgetrokken
je hebt pas recht op partneralimentatie als de ex partner dit kan betalen,.kinderalimentatie gaat voor. Het is dus maar de vraag of de man vragenstelster kan en gaat onderhouden.
van mij een min
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We weten toch niet waarom hij wil scheiden? en een dikke min voor dit stukje van je antwoord "Maar goed totdat jij iemand anders vind word je onderhouden van zijn geld. Je hoeft niet meer te werken dus;) " Juist voor een alleenstaande moeder is het fijn om te werken, zodat je ook eens niet alleen maar moeder hoeft te zijn. Goed voor je zelfvertrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- van mij: die man moet wel een enorm hoog inkomen hebben wil je kunnen leven van de partneralimentatie... Vraag je een uitkering aan dan wordt de alimentatie daar van af getrokken, dus in wezen schiet je er dan nix mee op. Verder een heel respectloos antwoord.
ronron1212
12 jaar geleden
Gewoon onzin Drepolli
Het is moeilijk om in 2500 karakters een degelijk advies te geven. Er hangt veel af van de persoonlijke situatie, van de manier waarop jullie uit elkaar gaan, van de financiën van je man, enzovoorts.

Een goed beginpunt voor informatie over scheiding is de website van de rijksoverheid. Daar wordt duidelijk aangegeven met welke wetten en regels je te maken hebt. (zie de bron). Er zijn veel meer websites met informatie, maar let er wel op: sommigen zijn gerund door advocaten en adviseurs die geld aan je willen verdienen, en dat staat er niet altijd duidelijk bij. (Dat kan dus gekleurde informatie zijn).

Verder: hoe het nu financieel verder gaat hangt af van je persoonlijke situatie. Als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent dan heb je recht op de helft van alle bezittingen en schulden: de helft van het spaargeld, het huis, de inboedel, enzovoorts. Ook de helft van de hypotheek en andere schulden. Je krijgt ook het recht op de helft van de pensioenvoorziening die opgebouwd is tijdens het huwelijk (dus in tegenstelling tot de andere dingen, niet over het hele leven).

Je moet nu (naar mijn mening samen met je mediator of je advocaat) even gaan rekenen wat nu je budget wordt. Dit hangt af van het inkomen van je man, maar ook van wat jij verder gaat doen. Er is een kans dat jij recht hebt op partneralimentatie. Daarbij, als jij voor de kinderen gaat zorgen, zou je kinderalimentatie moeten krijgen. De hoogte hiervan hangt allemaal af van de huidige financiële situatie.

Je toekomstige inkomen bestaat uit je salaris, de eventuele kinder- en partneralimentatie. Deze drie worden aangevuld tot bijstandsniveau (als je hiervoor kwalificeert).

Of jij in het huis kan wonen hangt af van wat jouw man wil en of de woningbouwvereniging mee wil werken. Voor dat laatste zou ik eerst even in je contract kijken of er wat over staat, en daarna (na overleg met je mediator of advocaat) contact op te nemen. Stel dat jij het over zou kunnen nemen, dan krijg je te maken met dat jij je man moet uitkopen. Dat betekent dat je in de praktijk de hypotheek in je eentje moet dragen, plus dat je de helft van de overwaarde aan je man moet betalen. Hierbij moet je wel opletten dat er een grote kans is dat de voorwaarden van de hypotheek veranderen (in feite sluit je een nieuwe af voor jezelf), dus de rente kan hoger worden, of hij kan zelfs geweigerd worden.

Tot slot: ook al is het heel zwaar de komende periode, blijf wakker als het gaat om de afspraken en zorg goed voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In geval van een eigen woning en bijstand geldt ook nog: geen huursubsidie (want je huurt niet). Alle gemeentelijke belastingen, waterschap enz volledig moeten betalen (geen vrijstelling). Ook al heb je bijstand, als er een eigen woning is wordt die als bezit gezien en betaal je dus het volle pond (als bewoner + als eigenaar).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een eigen woning hebt dan hoeft dat niet altijd een afwijzing voor de bijstand te zijn. De woning zelf wordt niet als vermogen gezien, maar de overwaarde. Stel dat de vraagsteller in de woning kan blijven wonen dan kan ze hier met de hypotheek rekening mee houden. Overigens wordt € 46.900 van de overwaarde vrijgesteld. Dat je dus eerst je eigen huis 'op moet eten' voordat je bijstand kan krijgen is dus een onjuiste gedachte. Voor de kwijtscheldingen van belastingen kan het anders geregeld zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Indien de vrouw niet is ontslagen uit de hoofdelijke aansprakelijkheid van een of meerdere hypotheekvormen, dan is de kans op het verkrijgen van een sociale huurwoning heel moeilijk tot nihil. (ervaring) De man mag zo coulant zijn om haar in deze moeilijke periode onderdak te verschaffen totdat zij alles in kaart heeft. Dan moet hij maar zolang bij zijn nieuwe liefje gaan hokken.
(sorry, ik liet me even gaan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nielx: Op een huis dat 2 jaar geleden is gekocht zal geen of zeer weinig overwaarde zitten.
Eerder "onderwaarde"!