Scheiden en wat dan?

Mijn man wil scheiden maar hoe gaat het dan verder? Ik heb 2 kleine kinderen en we hebben sinds 2 jaar un huis gekocht. Hij is kostwinner en ik werk maar 6/7 uur in de week ivm kinderen. Hoe moet ik nu verder om het financieel te kunnen redden. Kan ik in mijn eigen huis blijven zitten met mijn kinderen? We zijn verplicht om de wonung weer aan de woningbouw terug te verkopen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je hebt recht op kinderbijslag, en bijstand als je geen volledig inkomen hebt, en bovendien nog alimentatie van je ex man. Als het goed is moet je met de voorzieningen rond kunnen komen. Daarop is het sociale vangnet in Nederland ingericht.

Een eigenhuis ja dat zal moeten worden bekeken als er overwaarde inzit moet je je man of hij jou uitkopen. Verder als je daar in wilt blijven wonen moet je de hypotheek kunnen blijven betalen. Je man zal kinder alimentatie moeten betalen en misschien ook een tijdje alimentatie voor jou. Verder zul je je aantal uren dat je werkt moeten uitbreiden. Veel sterkte in dit nare proces.

Dat is triest zeg, heb je net een huis gekocht en twee kleine kinderen en dan dit. Wat belangrijk is, is om een gesprek aan te vragen met de woningbouw en vragen hoe het werkt en wat de mogelijkheden zijn. Zij kunnen jou (en je man) het beste inlichten en je eventueel helpen aan een huurwoning zo nodig. Je man zal na de scheiding in ieder geval alimentatie voor de kinderen moeten betalen en misschien (voorlopig) ook voor jou. Dat kan je weer het beste bespreken met de gemeentelijke uitkeringsverstrekkers. Ga er in ieder geval achteraan en laat het niet van je man of de instellingen zelf afhangen. Zelf initiatief nemen is belangrijk ook al zou je misschien het liefste even helemaal niets meer willen (doen) omdat je van de schrik moet bekomen. Als je van plan bent de instellingen telefonisch te benaderen, doe dit dan een aantal keren naar dezelfde instelling. Dit om te controleren of men hetzelfde antwoord geeft want helaas zijn niet alle medewerkers even kundig... Beter ernaar toe gaan is mijn ervaring, dan kan je er op doorvragen. Actie ondernemen is dus belangrijk, niet afwachten want dan heb je kans dat je te laat bent met het aanvragen van rechten. Als je het moeilijk vindt, vraag dan of een vertrouwd en verstandig iemand met je meegaat om je te ondersteunen, en daarbij: twee onthouden/begrijpen meer dan 1. Doe het maar voor je kinderen, dat zij er zo goed mogelijk uitspringen, en dat kan als jij ook maar goed voor jezelf zorgt... Sterkte.

Hangt van veel dingen af, hoe gaan jullie verder met de opvoeding van de kinderen, ga jij dat alleen doen, of có ouderschap. Het huis zal waarschijnlijk verkocht moeten worden, je zal met je kinderen moeten verhuizen. Je hebt recht op alimentatie voor je kinderen, heeft je man een goed inkomen dan kan je ook aanspraak maken op partneralimentatie. Is je inkomen laag, krijg je huur en zorg toeslag van de belasting dienst. Kindgebondenbudget, alleenstaande ouder korting, kinderbijslag evt bijdrage in de kosten van kinder opvang. Ga samen om de tafel zitten en bespreek wat de mogelijkheden voor jullie zijn. Informatie over de toeslagen kan je vinden op de site van de belasting dienst.

Ja die mannen hebben echt geen manieren om een vrouw zo te laten zitten een echte vrouw zou dit nooit doen. Ach ja ik weet niet of je getrouwd bent want anders heb je recht op de helft van het vermogen. Ook heb je recht op alimentatie voor jezelf en de kinderen die jij natuurlijk moet krijgen(zal het vreemd vinden als hij ze krijgt). Alimentatie is een vervanging voor de bijstand dacht ik en daarom krijg je geen bijstand. Maar goed totdat jij iemand anders vind word je onderhouden van zijn geld. Je hoeft niet meer te werken dus;) Sterkte

Het is moeilijk om in 2500 karakters een degelijk advies te geven. Er hangt veel af van de persoonlijke situatie, van de manier waarop jullie uit elkaar gaan, van de financiën van je man, enzovoorts. Een goed beginpunt voor informatie over scheiding is de website van de rijksoverheid. Daar wordt duidelijk aangegeven met welke wetten en regels je te maken hebt. (zie de bron). Er zijn veel meer websites met informatie, maar let er wel op: sommigen zijn gerund door advocaten en adviseurs die geld aan je willen verdienen, en dat staat er niet altijd duidelijk bij. (Dat kan dus gekleurde informatie zijn). Verder: hoe het nu financieel verder gaat hangt af van je persoonlijke situatie. Als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent dan heb je recht op de helft van alle bezittingen en schulden: de helft van het spaargeld, het huis, de inboedel, enzovoorts. Ook de helft van de hypotheek en andere schulden. Je krijgt ook het recht op de helft van de pensioenvoorziening die opgebouwd is tijdens het huwelijk (dus in tegenstelling tot de andere dingen, niet over het hele leven). Je moet nu (naar mijn mening samen met je mediator of je advocaat) even gaan rekenen wat nu je budget wordt. Dit hangt af van het inkomen van je man, maar ook van wat jij verder gaat doen. Er is een kans dat jij recht hebt op partneralimentatie. Daarbij, als jij voor de kinderen gaat zorgen, zou je kinderalimentatie moeten krijgen. De hoogte hiervan hangt allemaal af van de huidige financiële situatie. Je toekomstige inkomen bestaat uit je salaris, de eventuele kinder- en partneralimentatie. Deze drie worden aangevuld tot bijstandsniveau (als je hiervoor kwalificeert). Of jij in het huis kan wonen hangt af van wat jouw man wil en of de woningbouwvereniging mee wil werken. Voor dat laatste zou ik eerst even in je contract kijken of er wat over staat, en daarna (na overleg met je mediator of advocaat) contact op te nemen. Stel dat jij het over zou kunnen nemen, dan krijg je te maken met dat jij je man moet uitkopen. Dat betekent dat je in de praktijk de hypotheek in je eentje moet dragen, plus dat je de helft van de overwaarde aan je man moet betalen. Hierbij moet je wel opletten dat er een grote kans is dat de voorwaarden van de hypotheek veranderen (in feite sluit je een nieuwe af voor jezelf), dus de rente kan hoger worden, of hij kan zelfs geweigerd worden. Tot slot: ook al is het heel zwaar de komende periode, blijf wakker als het gaat om de afspraken en zorg goed voor jezelf.

Bronnen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100