Nee, die kan niet dalen, want een ratingbureau heeft geen rating. Hooguit een goede of slechte naam. Het gaat bij een ratingbureau niet om kredietwaardigheid, maar om geloofwaardigheid. Hoewel de beoordelingen gebaseerd zijn op objectieve gegevens, blijft het natuurlijk toch voorspellen.

Een rating is ook helemaal niet nodig. Als een ratingbureau een keer flink de mist ingaat, dan onthouden jij en ik dat wel, en ze zullen er alles aan doen, om dat te voorkomen.

Hieronder een aardig artikel over o.a. Fitch Ratings, Moody's en Standard & Poor's, en over het ongenoegen van de Europese commissie. Het blijft nog steeds zo, dat opdrachtgevers de ratingbureaus betalen, en daar kun je vraagtekens bij zetten. De EU wil dan ook de macht van die bureaus doorbreken, en een eigen systeem opzetten.

http://www.dekritischebelegger.nl/obligaties/kredietbeoordelaars-beoordeeld/