Wanneer blijft een eurobiljet geldig?

Ik bedoel blijft hij nog geldig als je 'm door 't midden scheurt en weer vast plakt of dat je er op schijft etc. etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Een beschadigd bankbiljet blijft een wettig betaalmiddel. Dit geldt bijvoorbeeld voor eurobiljetten die gewassen zijn, waardoor het biljet is verkleurd of de katoenvezels niet meer oplichten onder UV-licht. Maar een beschadigd biljet kan in de winkel worden geweigerd. U kunt een beschadigd biljet opsturen of persoonlijk inwisselen bij het kantoor van de Nederlandsche Bank (DNB) in Amsterdam. U krijgt in de meeste gevallen de tegenwaarde van het biljet vergoed.

Toegevoegd na 46 seconden:
Vergoeding beschadigde biljetten
Wanneer meer dan de helft van het oorspronkelijke biljet over is, krijgt u het hele bedrag vergoed. Bankbiljetten waarvan u de helft of minder aanbiedt, krijgt u alleen vergoed als u aantoont dat het ontbrekende deel is vernietigd. Afhankelijk van de mate van beschadiging van het biljet, kan het 2 tot 3 maanden duren voordat de tegenwaarde op uw bank- of girorekening is bijgeschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zo lang als dat alle delen bij elkaar blijven kan je het altijd inwisselen tegen een heel biljet bij de Nederlandse Bank. Pas als je stukken verbrand of geheel laat verdwijnen is het biljet mogelijk waardeloos. Dat is ter beoordeling aan de Nederlandse Bank.

In principe kan ieder biljet met afwijkingen geweigerd worden door winkeliers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij word verbrand of door midden word gescheurd, is hij niet geldig.
Als je een biljet door midden scheurt en weer vastplakt dan is hij nog steeds niet geldig, omdat hij nog steeds beschadigd is.
Dus als je daarmee gaat betalen weigert de winkelier om hem aan te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door midden gescheurd is wel degelijk geldig!;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ze, lenen? PAS OP: GELD LENEN KOST GELD