Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je baas je eerder naar huis sturen en dan niet de uren betalen?

Mijn baas heeft aan mij een vaste aanstelling gegeven maar nu het iets slechter gaat stuurd hij me eerder naar huis en houd dan over uren in van mij mag dit zomaar????

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

volgens mij mag dat niet zomaar. Er zijn wel regelingen dat je minder gaat werken, maar dan via en regeling waarbij de oveheid meebetaald aan de mindere werkuren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij moet je de uren betalen die in je contract staan.

Voor die uren moet je natuurlijk wel werken, overuren moeten vaak in eerste instantie worden "uitbetaald" in tijd (tijd-voor-tijd). Het is mogelijk dat als je 20 overuren hebt gewerkt, en hij je gisteren een halve dag naar huis heeft gestuurd (halve dag), je nu nog maar 16 overuren hebt staan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent een arbeidsovereenkomst aangegaan op basis van een aantal afspraken.
Je baas heeft jou voor een aantal uren ingehuurd tegen een bepaalde vergoeding. Jij hebt dat aanbod geaccepteerd. Als een van de contractspartijen eenzijdig afspraken maakt die ten nadele zijn van de andere partij, is dat wanprestatie.
Natuurlijk ben je blij met werk in deze tijd en natuurlijk wil je netjes blijven en je nieuwe baas niet de indruk geven dat je een zeurpiet bent. Maar je moet wel opkomen voor je rechten. Als werknemer heb je nog steeds een behoorlijke ontslagbescherming.
Bovendien kun ij door de niet gewerkte uren in te houden op je salaris ook weer in de financiële problemen komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, dat mag, het zijn jouw overuren die je weer inloopt, dus heeft dit geen financiële gevolgen voor je.
Hij is uiteraard wel verplicht om je contractueel vastgelegde uren uit te betalen, dus als je overuren op zijn heeft het voor hem geen zin meer om je eerder naar huis te sturen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt er vanaf hoe in je contract staat (of eventueel mondeling overeengekomen is) wat er met overuren gedaan wordt. Bij sommige bedrijven worden ze uitbetaald in geld, en bij andere bedrijven worden ze uitbetaald in tijd, maar kun je niet willekeurig opsparen. Dus als jij zoveel overuren hebt gedraaid kun je die opnemen, of kan de baas ervoor zorgen dat ze opgenomen worden.
Ik zou het wel even navragen, of je contract erop nakijken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding