Mag de belastingdienst mij een boete geven als de post op een verkeerd (oud) adres aankomt?

Sinds oktober 2013 ben ik ingeschreven op mijn huidige adres. Toch komt de post van de Belastingdienst, ondanks terugsturen van de post, nog altijd aan op mijn oude adres. Op tijd betalen is niet gelukt, omdat de huidige bewoners de post niet snel genoeg hebben doorgestuurd.

Ik wil dus bezwaar maken. Heb ik kans dat ik in mijn gelijk gesteld word?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.4K
ronron1212
9 jaar geleden
heb je een werkgever. Heb je daar je adres gewijzigd?

Antwoorden (2)

Als particulier hoeft u als u verhuist, meestal geen adreswijziging door te geven aan de Belastingdienst. U geeft uw verhuizing door aan de gemeente. De belastingdienst behoort uw nieuwe adres automatisch door te krijgen van de gemeente.

In drie gevallen moet u uw verhuizing wel aan de Belastingdienst melden:
1. u wilt een postadres gebruiken dat niet hetzelfde is als uw woonadres.
U dient dan een bericht te sturen aan de Belastingdienst. U krijgt dan binnen vijf werkdagen een brief op uw woonadres. Daarin wordt gevraagd te bevestigen dat het postadres juist is.
2. u krijgt huurtoeslag
3. u woont in het buitenland.

Het is dus al ruim een jaar geleden dat u op uw huidige adres woont. Als u dit toentertijd aan de gemeente hebt doorgegeven is er duidelijk tussen twee instanties buiten uw schuld iets misgegaan.
Duidelijkheid kunt u alleen krijgen door bezwaar te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is geen beroep mogelijk tegen het niet ontvangen van poststukken van de overheid. Ook al zijn die stukken niet aangetekend verzonden. Dit gaat heel ver. U blijft verantwoordelijk dat personen en instanties u op uw juiste woon-en verblijfplaats kunnen bereiken.

Toegevoegd na 17 uur:
Een en ander moet terug te vinden zijn in de invorderingswet. Maar er is veel veranderd sinds ik niet meer actief werk (15 jaar). Ik zoek verder.

Toegevoegd na 17 uur:
Graag verwijs ik naar onderstaande link. Een geval van ....
Maar zo loopt het niet altijd af. De overheid is sterk ingedekt tegen het meerendeel van beweerdelijk niet ontvangen poststukken. Wellicht hebt u hier iets aan??

http://schuldinfo.nl/cms/fileadmin/Nationale_Ombudsman/Rapport_1997_408.pdf

Toegevoegd na 1 dag:
Aan Kerstboom 38.Oktober 2013 ingeschreven op het huidige adres. Zegt u. Dit huidige adres zegt u zelf ook, stond in november 2013 ook al goed in de bestanden van de Belastingdienst. U ontvangt sinds een aantal maanden wel post van de belastingdienst omdat u een auto op uw naam heeft, maar zegt u verder; er is nog nooit iets op het goede adres aangekomen. Dat lijkt mij in tegenspraak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar ze sturen het niet naar de juiste woon en verblijfplaats...?
tinus1969
9 jaar geleden
En waar staat dat dat zo is?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar als je adres in de GBA juist is en de Belastingdienst stuurt je brieven toch naar een ander adres, vraag ik me af wat je daar aan kunt doen. Mijn adres stond ooit verkeerd in de administratie bij het CAK. Ik ontving mijn post wel op het juiste adres, maar volgens hun administratie was dat mijn tijdelijke verpleegadres en was mijn eigenlijke adres mijn oude adres. Daar heb ik uiteraard over gebeld, maar hun gegevens zijn gekoppeld aan de GBA en ze konden het niet zelf wijzigen. Uiteindelijk is dat vanzelf goed gekomen, maar ik weet niet hoe en kon er ook niets aan veranderen volgens het CAK. Ook bij de gemeente konden ze me niet helpen, daar werd alleen bevestigd dat ik ingeschreven sta op het juiste adres en niet meer ingeschreven sta op het oude adres. Dus al geef je nog eens zestien keer je juiste adres door aan de Belastingdienst, dan nóg vraag ik me af of dat het probleem wel op zou lossen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Vs heeft ervoor gezorgd dat het juiste adres bekend was door zich in al in oktober 2013 in te laten schrijven op het huidige adres.
Men hoeft niet de administratie van de Gemeente of de Belastingdienst persoonlijk te controleren. Zo ver gaat het niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@gerard, jij beschrijft een ander geval. Dan gaat het om het feit dat de post naar het juiste adres is verzonden, maar "de geadresseerde kan de ontvangst ervan op niet ongeloofwaardige wijze ontkennen".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor zover mij bekend is, neemt de Belastingdienst de wijzigingen over vanuit de GBA. Hierin staat sinds november 2013 al mijn juiste, huidige adres.
Sinds een aantal maanden ontvang in post van de belastingdienst omdat ik een auto op mijn naam heb nu. Maar er is nog nooit iets op het goede adres aangekomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja de Belastingdienst kreeg de gegevens van de GBA, wat vroeger het Bevolkingsregister werd genoemd en nu van de BRP. De Basisregistratie Personen (BRP) is een samenvoeging van de Gemeentelijke Basisadministratie Personen (GBA) en Register Niet Ingezetenen (RNI). De invoering van de BRP vindt plaats vanaf juni 2013 en gaat ongeveer drie jaar duren.
Er is bij de samenvoeging vast iets mis gegaan.