Eindejaarsbonus opgeven in box 3?

Geef het totaal aan van uw bank- en spaartegoeden op de peildatums 1 januari 2010 en 31 december 2010.

Beste,

Wanneer je een eigen vermogen hebt, bv meer dan €60.000,-, dien je het totaal van de bank- en spaartegoeden op de peildatums 1 januari en 31 december op te geven.

Echter wanneer je de eindejaarsbonus op 30 december ontvangt, zijn hier net in box1 al veel belastingen vanaf gehaald. Dien je dit netto bedrag dan alsnog in box 3 op te geven?

Indien dit het geval is zou je na de grote belasting heffing in box 1 ook nog eens 0,6% over de bonus betalen in box 3!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ja, dat valt dan ook onder box 3. Sterker nog: Ook als het nog niet op je rekening staat maar het wel al uitgekeerd is valt het onder jouw bezit en zou het mee tellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bank en spaar te goeden (hierop staat ook je net ontvangenbonus) minus de eventuele schulden is wat er moet worden opgegeven. Ja dat is nu eenmaal zo je moet vermogensbelasting betalenn maar er is ook nog een forfait dat is dsn weer een meevaller daar hoef je niet over te betale ik dacht ongeveer € 23.000
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor 2011 is dat bedrag € 20.785
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vrijstelling is iets anders dan een forfait. Op tegoeden in geld komt geen (bank)schuld in mindering.
Schulden worden echter op het totaal van de bezittingen in mindering gebracht.
Vanaf 2011 wordt er niet meer gekeken naar het gemiddelde saldo van 1-1 en 31-12. Maar naar het saldo per 1-1 van het betreffende belastingjaar.

Dus dit bedrag telt pas mee bij de belastingaangifte over 2012, en ja je moet dit dan gewoon aangeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bekende casus. Op 31 december 2004 om iets voor 24.00 werd de winnaar bekend van de Oudejaarsloterij 2004: 20 miljoen euro. De winnaar kreeg het bedrag op 4 januari 2005 op zijn rekening gestort. Er volgde een rechtszaak. Die werd verloren. Het bedrag telde mee als bezit / spaargeld Box 3. Peildata resp. 31 december 2004 en 1 januari 2005. Op beide peildata was het bedrag weliswaar nog niet op de spaarrekening, maar het was wel een vordering en behorend tot de rendementsgrondslag box 3. Gevolg: reeds in 2004 moest er over het bedrag 0,5 x 1,2 x 20 miljoen is 120 duizend belasting Box 3 worden betaald. In 2005 was dat het dubbele.

De vrijstelling 2012 p.p. is € 21.139, fiscaal partners € € 42.378 Voor 65-plussers kan afhankelijk van inkomen deze vrijstelling hoger uitkomen - zie link hieronder. NB: de kindertoeslag is miv 2012 afgeschaft - in onderstaande link is deze kindertoeslag nog wel meegenomen. Vermogen boven vrijstelling: geen huurtoeslag meer.
fisbel
12 jaar geleden
Als het op je bankrekening staat in box 3 bij betaal- en spaarrekeningen aangeven.
Maar ook als het nog niet ontvangen is, maar het vorderbaar en inbaar is, dan in box 3 onder vorderingen opnemen.

Daarentegen mag de daaruitvoortvloeiende schuld door verschuldigde nog te heffen belasting NIET in box 3 worden opgenomen.

Vergeet ook niet dat er premie voor inkomensafhankelijke zorgverzekeringspremie is ingehouden (en belast vergoed als men in loondienst is).

De inhoudingen in box 1 hebben geen verband en geven geen vrijstelling van belasting in box 3.
Enige remedie is het op een goede manier uitgeven voor 1 januari.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Vergeet ook niet dat er premie voor inkomensafhankelijke zorgverzekeringspremie is ingehouden (en belast vergoed als men in loondienst is). Deze uitleg tav de vraag van TS begrijp ik niet hajete.
Wel de opmerking dat de te betalen Box 3 belasting als schuld niet in de aangifte mag worden opgenomen. Het maakt hierbij niet uit welke belasting: box 1 of box 3. Maar premie ZVW die is ingehouden op de oudejaarsuitkering???? Verklaar svp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verklaring: Op alle inkomsten uit loondienst wordt m.i. (gegevens voor 2012) tot een premiegrens van € 50.064 premie inkomensafhankelijke zorgverzekering (7,1%) ingehouden.
fisbel
12 jaar geleden
Helemaal goed ALS het Box 1 / inkomsten uit WERK en woning betreft. Maar dit zijn BOX 3 - inkomsten: Sparen en beleggen
ZVW-premie: geen / nihil / nada - € 0 dus
Oei - foutje dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo foutje? De vraag van Blanken17 gaat ook over de z.i. ruime inhouding van belastingen op eindejaarsbonus als inkomsten uit loondienst, dus box 1. Daarom attendeerde ik op de daarbovenop ingehouden premie zorgverzekering.