Bijna 5 miljard dollar is opgehaald voor haiti na de tsunami. Waar is dat geld?

En waarom wordt er nauwlijks iets vrij gegeven voor wederopbouw of hulp?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Gelddonatie Bresma kindertehuis

Voor de verbouwing van het Bresma kindertehuis heeft Stichting Help Haiti een donatie gedaan. Deze donatie is mogelijk gemaakt door het RabobankShare4more fonds. Meer informatie in het jaaroverzicht 2010.

Deelsponsoring verpleegkundige ziekenhuis Passe Catabois

Voor het ziekenhuis in Passe Catabois onder leiding van een Nederlands echtpaar hebben we meegholpen personeel te werven en voor een verpleegkundige bijgedragen aan deelsponsoring. Meer informatie in het jaaroverzicht 2010.

Gelddonatie gemeenschap Californ

Voor de leefgemeenschap Californ in Haïti heeft Stichting Help Haiti een zomerschool voor de kinderen van deze leefgemeenschap gefinancierd. Meer informatie in ons jaaroverzicht 2010.

Goederendonaties via zeecontainers / juni 2010

Via een andere stichting die in het bezit was van zeecontainers, hebben we een bijdrage kunnen leveren middels goederendonaties. Deze goederen bestonden voornamelijk uit medicatie en medische hulpmiddelen. De goederen zijn in juni naar Haiti vervoerd, hebben enkele maanden in de haven van Port-au-Prince gelegen en zijn uiteindelijk na nogal wat bureaucratische rompslomp in oktober vrijgegeven en vervoerd naar de plek van bestemming.

Vliegtuig met hulpgoederen naar Haiti, januari 2010

Maandagmiddag 18 januari 2010 is er na aanleiding van de verwoestende aardbeving een vliegtuig naar Haiti vertrokken om een groep adoptiekinderen die al in procedure waren, vervroegd op te halen. Het vliegtuig met crew en kinderen is donderdag 21 januari 2010 weer veilig teruggekomen.
In samenwerking met de NAS is dit vliegtuig op de heenweg volgeladen met hulpgoederen die Stichting Help Haiti in no-time bij elkaar hebben kunnen regelen met de hulp van donateurs! Een grote hoeveelheid water, vele dozen medicatie met o.a. antibiotica, infuuszakken en -vloeistoffen, injectienaalden, vitaminepreparaten, verbandmateriaal, hygiene-artikelen, maar ook luiers, melkpoeder, voedingsrepen, kinderkleding, drinkflesjes en nog veel meer broodnodige spullen hebben we mee kunnen geven. Van onze contactpersoon uit Haiti kregen we enkele dagen later de bevestiging dat ze goederen had ontvangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat is er mee bereikt....nada noppes. Helaas.
Tja, misschien gevoelig en een stukje eigen ervaring, maar even kort door de bocht: Omdat het een corrupt t*ringland is met dito inwoners. Ik heb mij zo verbaasd toen daar die aardbeving was, dat het werd belichaamd alszijnde een vriendelijk mooi land die opbouw nodig heeft.
Tja, ik weet iets beter. Haïti is extreem crimineel. Moorden zijn daar aan de orde van de dag. Een vrouw verkrachten? Dat geeft je als man een statussymbool. Dat land is werkelijk echt ziek. Je kan er genoeg geld in pompen, maar als de een het goed wil besteden, wordt hij afgemaakt en zijn geld gejat.

Geld geven aan landen zoals Haïti, Liberia en ook, nu recent in het nieuws: Somalië, dat is net zoiets als een zwaar verslaafde heroïne junk 100 euro in zijn hand drukken en zeggen: Koop er maar een mooie nieuwe broek voor.... We weten allemaal waar het eindigd.

Het geld wat in Haïti is gepompt, het had meer nut om het door de plee te spoelen. Sorry voor deze hardheid en lullig voor de mensen die met echt de beste bedoelingen en een goed hart daarop gestort hebben, maar neem maar van mij aan, dat komt nooit goed terecht daar.

Om een kleine indruk te krijgen hoe Haïti en Somalie daadwerkelijk is, zie link naar het filmpje. Ok, dit betreft Liberia maar absoluut vergelijkbaar kan ik uit eigen ervaring vertellen.

Bestaat uit 8 delen en als je liever niet de keiharde realiteit wilt zien, sla deze documentaire maar over.

http://www.youtube.com/watch?v=QQSjyYRTDVM
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel. Echter, dat mensen wereldvreemd worden gemaakt is ook niet zo gek. Een filmpje over een huilend kind aan de melkloze mem van de moeder, en heel de wereld gaat overstag. Echter de realiteit is heel anders. Het is triest voor die kinderen, maar volwassen worden in die omgeving, is nog veel triester (als ze de volwassen leeftijd überhaupt halen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook goeie mensen in haïti hoor, alleen de slechten komen in het nieuws. De goede mensen moeten gewoon geholpen worden. In Nederland zijn ook criminelen, maar toch ook goeie mensen? De regering in dat land is niet goed, maar de meeste mensen wel hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat niet om of het goede of slechte mensen zijn, het gaat erom wat hun leefgewoonte en hun normen en waarden daar zijn. Hoe er om wordt gegaan met geld, levens en respect naar een ander. Ik zou zeggen, ga eens in een van de door mij aangekaarte landen kijken, en je komt tot de schrikbarende conclusie dat er echt niets goeds te vinden is daar. Ook de "goeden" draaien mee, omdat ze niet anders kunnen, in het criminele ellendige visuele cirkeltje. Er is daar niets meer te redden. Neem dat maar van mij aan, al haal je de criminelen weg en pomp je er miljarden in, wat desnoods bouw je complete fabrieken en huizen. Binnen een jaar is het alweer ellende. Maar goed, misschien moet je er eens eerst een tijd werken of hulpverlenen daar, dan kom je echt tot dezelfde conclusie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pff..heftig filmpje...Je zou er maar geboren worden.. Moet toch een oplossing voor zijn....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(Y) met jou kan ik praten!!
Een jaar na de aardbeving in Haïti is meer dan de helft van het hulpgeld uitgegeven aan transport, salarissen van lokaal en internationaal personeel en logistieke kosten. Het geld gaat niet zozeer naar de Haïtianen zelf.

aldus de NOS

verder gaat de wederopbouw nog steeds gewoon verder, alleen wordt deze nog steeds vertraagd doordat veel puin weggehaald moet worden.
Behalve het puin werken ook de regels in Haïti vertragend, klagen de hulporganisaties. De organisaties willen elke uitgegeven euro verantwoorden, maar daar hebben ze een accountantsverklaring voor nodig. Die krijgen zij alleen als er volgens Europese aanbestedingsregels gewerkt wordt, en dat is vaak lastig in het Caribische land.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals met heel veel geld wat naar goede doelen gaat, veel geld naar de mensen die het niet nodig hebben, zoals directeuren, en anderen. Maar het echte doel krijgt maar weinig van het geld te zien, helaas. Ik geef niets meer. Terwijl ik zo graag zou willen helpen. Maar ik vertik het om anderen te spekken die het niet nodig hebben.