Onmogelijk overeenkomst te beeindigen zonder volledige betaling?

Ik heb een contract bij partij X. Hier betaal ik een maandelijkse fee voor bepaalde diensten.

Ik heb echter een achterstand van 10 maanden en wil graag de overeenkomst ontbinden. Vervolgens wil ik een regeling treffen dat ik zo snel mogelijk alles ga aflossen.

Nu zegt dit bedrijf mij te zullen blijven doorfactureren tot ik de volledige som heb betaald. M.a.w. ze staan het niet toe de dienstverlening te stoppen zolang er nog onbetaalde posten zijn.

Nu kom ik in een neerwaartse spiraal terecht. Mag een bedrijf dit zomaar doen?

Lijkt mij persoonlijk ook niet echt handig dat zij, ondanks ze weten dat ik het financieel moeilijk heb toch de dienst continueren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nou eerst een betalingsregeling maakt en dan pas opzegt?

Antwoorden (2)

Dit is een kwestie van civiel recht, namelijk wanprestatie aangezien jij de verbintenis niet bent nagekomen en daardoor een schuld van 10 maanden hebt opgebouwd.

Een schuldenaar is – enkele uitzonderingen daargelaten – pas in verzuim na een ingebrekestelling. Een ingebrekestelling heeft de functie om de schuldenaar nog een laatste termijn voor nakoming te geven en aldus nader te bepalen tot welk tijdstip nakoming nog mogelijk is zonder dat van een tekortkoming sprake is. Komt de schuldenaar binnen die periode nog steeds niet na, is de schuldenaar vanaf dat tijdstip in verzuim (HR 20 september 1996, nr. 16 004, NJ 1996, 748).

In spoedeisende zaken brengt dit met zich mee dat, voorzover vanwege de spoedeisendheid van het herstel een schriftelijke ingebrekestelling met termijnstelling in overeenstemming met art. 6:82 lid 1 BW niet mogelijk of niet zinvol is, de schuldeiser wel het in de betrokken situatie redelijkerwijs mogelijke zal moeten doen om de schuldenaar in de gelegenheid te stellen om het gebrek in de geleverde prestatie (en in voorkomend geval de erdoor veroorzaakte schade) te herstellen.

Na het intreden van verzuim kan de overeenkomst worden ontbonden.

Door ontbinding van een overeenkomst worden partijen bevrijd van hun verbintenissen en ontstaan ongedaanmakingsverbintenissen, voor zover er op het moment van ontbinding reeds prestaties zijn verricht. Voor zover ongedaanmaking naar de aard van de prestatie onmogelijk is, zoals in het geval van verrichte werkzaamheden, ontstaat een verbintenis tot vergoeding van de waarde, op grond van artikel 6:272 lid 2 BW eventueel beperkt tot het bedrag van de waarde die de prestatie voor de ontvanger werkelijk heeft gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot einde contract periode mogen ze je blijven belasten. Dat is met bv een jaarcontract. Anders kun je altijd gewoon opzeggen, maar de openstaande rekening wil men natuurlijk wel vergoed hebben.