Wat verdient een kaakchirurg met een handeling als bijvoorbeeld twee (verstands)kiezen trekken?

Ik zit hier met een nog verdoofde kaak en ik vroeg mij af hoeveel de kaakchirurg nou aan mij verdient zou hebben, het was ongeveer een kwartiertje werk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Amigo noemt een bedrag van 15 euro, maar dat is echt niet reëel. Voor 1 verstandskies trekken vragen sommige kaakchirurgen al meer dan 400 euro:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=81595

Deze vragensteller liet voor datzelfde bedrag overigens twee verstandskiezen trekken:
http://www.goeievraag.nl/vraag/tandheelkundige-kliniek-etc-goedkoper-kaakchirurg.215670

De officiële, wettelijk vastgestelde tarieven voor 2011 zijn als volgt:
http://www.cz.nl/tariefbeschikking-kaakchirurgie-2011.pdf
Plaatje bij antwoord
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed lezen: Amigo heeft het uurloon berekend en komt zo op 64 euro bruto per uur en dan is een kwartierloon 16 euro.
Dat staat helemaal los van overige kosten zoals materiaal en investeringen en afschrijvingen en dergelijke, en van wat het je als patiënt kost - nog los van het feit dat kaakchirurgie in de basisverzekering zit.
Pieter2011
12 jaar geleden
Goed (tussen de regels door) lezen, Hippo: ik geloof geen moer van de berekeningen hierboven. Je maakt mij niet wijs dat er bij een behandeling door een kaakchirurg, waarvoor een patiënt 400 euro moet betalen, 15 euro naar de chirurg gaat en de resterende 385 euro opgaat aan materialen, afschrijvingen e.d. En Amigo trekt de hoogte van dat bedrag van 15 euro zelf ook al in twijfel. Het bruto basissalaris van een medisch specialist is inderdaad zo rond de 10.000 euro per maand, maar dat is dan exclusief o.a. (!) een vakantietoeslag van 8% en toeslagen voor onregelmatige werktijden of bereikbaarheidsdiensten. Zie: http://www.nationaleberoepengids.nl/Kaakchirurg
Ik ben ervan overtuigd dat zijn uurloon in de praktijk veel hoger zal uitvallen. Daarnaast heb je (zoals je zelf in je antwoord al noemt) ook veel kaakchirurgen die b.v. bij een maatschap of BV zijn aangesloten en/of die in meerdere ziekenhuizen werken. Die hanteren hanteren veel hogere salarissen.

Andere antwoorden (2)

Ligt er helemaal aan of de chirurg zelfstandig gevestigd is of in een ziekenhuis, en als z/hij in een ziekenhuis werkt ligt het aan de contractvorm: in een maatschap of in loondienst.
Je betaalt niet alleen het kwartier werk, maar ook voor de materialen, het ontsmetten van alle apparatuur, de aanschaf ervan, de opleiding van de kaakchirurg... Die kosten komen allemaal tot uiting in de prijs van de extractie, tenslotte laat je het niet door iemand zonder opleiding maar met nijptang doen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik las ergens dat ze gemiddeld 150000 euro per jaar verdienen voor een 45 urige werkweek (variatie van 70000 voor een beginner tot 250000 voor iemand die zelfstandig werkt ).

Als je dat omrekent is het 64 euro bruto per uur. Dat vind ik nou niet eens zo heel erg veel.
Per maand is het 10000 euro geef ik toe, krijg ik zelf niet maar dat hij voor 15 euro aan die kiezen van jou heeft gewerkt klinkt toch als raar weinig.