Stel ik stort 50€ op giro 555, hoeveel zou er dan uiteindelijk bij de slachtoffers aankomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Dat weet je nooit zeker, maar de organisaties van de SHO proberen, in het diepste geheim, om plaatselijke betrouwbare mensen vaak onderwijzers of andere hulpverleners, of organisaties bij de hulpverlening in te schakelen. Daarom zullen ze ook al het gegeven geld (dus jouw € 50,00) besteden om ter plaatse hulpgoederen te kopen.

Dat dat niet altijd zal lukken is een trieste constatering, want nietsontziende tegenstanders zullen steeds alles doen om die mensen te gaan intimideren en/of de hulpgoederen te roven en weer voor eigen gewin te verkopen of zelfs te vernietigen.

Dit mag ons toch nooit weerhouden om altijd maar weer te blijven geven.

Het meest trieste van de discussie die altijd rondom zo'n vreselijke ramp ontstaat, vind ik steeds het cynisme van: ik geef maar niks want het komt toch nooit goed terecht het is daar een en al corruptie en daar geef ik mijn goeie geld niet aan.

Nee geef mij dan maar het hartverwarmende berichtje wat ik op de site van giro 555 vond:

Brabantse vriendinnen (9 jaar) in actie12-08-2011

Maaike en Freeke hebben in vakantieweek in Oisterwijk geld opgehaald voor de hongersnood. in Afrika. De twee meiden hadden cakejes en koekjes gebakken. Ook verkochten ze speelgoed. Ze haalden € 42,70 op en dat is al overgemaakt naar Giro 555. Bij de SHO actie voor Haïti – januari 2010 waren Maaike en Freeke – toen 8 jaar – ook al van de partij.
http://www.giro555.nl/brabantse-vriendinnen-9-jaar-in-actie/

Dat geeft wat onze jeugd betreft hoop voor de toekomst.

Voor de GV-ers die ook van mening zijn dat giften niet goed terecht komen enkele beantwoorde vragen op de site van giro 555, die ze hopelijk van gedachten kunnen doen veranderen.

Wie controleert wat er met het geld van de actie gebeurt?De SHO verdeelt het geld dat binnen komt op Giro 555 onder de deelnemers van de SHO. Dit zijn gerenommeerde Nederlandse organisaties, die via bestaande kanalen de SHO-gelden uitgeven. Zowel de SHO als de SHO-deelnemers worden door een externe accountant gecontroleerd.

Wordt er beschermingsgeld betaald?Nee. Soms kan men een gevaarlijk gebied alleen in onder militaire bescherming. Dit gebeurt pas als het echt niet anders kan. SHO-organisaties werken met lokale organisaties, die de (veilige) weg weten in Somalië en praten met gewapende groepen. Er is voortdurend diplomatie met de betreffende partijen om in bepaalde gebieden toch hulp te kunnen verlenen. Maar soms lukt het niet en kan er dus in een bepaald gebied geen hulp worden verleend.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat kun je nooit met alle zekerheid zeggen. Ze kunnen wel zeggen alles wat je stort gaat er heen, maar ik heb geen idee hoe je zou kunnen controleren welk deel van je bedrag er heen gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je in deze situatie dan precies met aannemelijk? Wat logisch zou zijn dat er daadwerkelijk heen gaat?
ze gaan zelf altijd een deel houden voor de giro zelf. Ze steken tijd in om dat geld te verzamelen dus zullen ze zelf wel wat bijhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Optimistisch gezien rond de 5 euro maar helaas is de werkelijkheid vaak anders en komt er minder dan 5% echt bij de slachtoffers aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
100% of wilde je het geld zelf daar even afgeven? Hulp goederen op de goede plek krijgen, kost nou eenmaal geld, zelfs als het tegen kostprijs gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk maar 20%, dus 10 euro.
Het is logisch dat niet alles van je gestort geld naar de slachtoffers gaat. Transport, lonen, reclame, het zijn allemaal kosten die vergoed moeten worden.
Maar zelfs als het maar 20% is dat tot bij de slachtoffers geraakt, dan is dat nog steeds beter dan 0%.

20% red levens, 0% niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Hippo :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het zal ook erg van het doel op dat moment afhangen. Gaat het naar een land als Japan zal een groter deel in daadwerkelijke directe hulp kunnen worden omgezet. Gaat het naar een (corrupt) gebied in bijv. Afrika dan zullen de zogenaamde "overhead" kosten vele malen hoger zijn. Overhead kan uit van alles bestaan (inclusief corrupte regeringen/ambtenaren, warlords die soms de dienst uitmaken daar, en meer van die ongein waardoor die weer meer wapentuig en macht kunnen kopen om de plaatselijke bevolking verder en sterker te kunnen onderdrukken). Redt dat levens? Of kost het uiteindelijk alleen maar meer levens....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tazzman: als je niks doet weet je zeker dat niemand ermee opschiet, dus als dat je gelukkiger maakt, geef dan maar niets.
Van het geld zelf niets.
Hoe meer er gestort wordt, hoe meer hulpgoederen gekocht kunnen worden en hoe relatief lager de transportkosten worden, waardoor een relatief hoger percentage daadwerkelijk besteed wordt.
jc54
12 jaar geleden
Moeilijk te zeggen, kijk eens naar de actie van Haiti, hoeveel mensen leven er daar nog in tenten, meer als 100.00. Ik denk dat helaas er veel aan de strijkstok blijft hangen, te beginnen bij de org. zelf, adm.kosten, salarissen (buitensporig of niet) corruptie in de landen (kun je het die mensen kwalijk nemen, ze willen zelf ook eten/drinken/leven) Het is alleen helaas zo dat in de landen die het nodig hebben diegene met de wapens/grote mond enz. het meeste krijgen en diegene die het geld/voedsel/medicijnen nodig hebben helaas de laatsten in de rij zijn. Ik gok op een euro of 20 als je 50 euro stort. ( ik hoop niet dat ik dan nog te naief ben)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik bedoel meer als 100.000
Over giro 555 kan ik weinig zeggen,
dat geld wordt verdeelt onder andere organisaties. (waar vast ook minder goeie tussen zitten)

Persoonlijk zou ik het naar www.artsenzondergrenzen.nl overmaken.
Van hun weet ik dat ze goed werkt leveren en dat ook doen op het moment dat het nodig is.
Zij waren al in Afrika voordat het fout ging en hebben daardoor al veel problemen opgevangen.
Als ze moeten wachten op het geld van giro 555 dan is iedereen al dood voordat ze er zijn.

hier nog een linkje over hoeveel ze besteden aan noodhulp. Meer dan ik dacht en die percentages gaan ze bij giro 555 niet halen.
http://www.artsenzondergrenzen.nl/steun-ons/verdeling-bestedingen.aspx