Is het voor een stichting voordelig om een freelancer in dienst te nemen?

Stel een stichting wilt een stagiair aannemen voor €500,- p maand. Hoeveel zou deze stichting uit betalen aan een freelancer die dezelfde werkzaamheden doet om netto op dezelfde kosten uit te komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er iemand die hem/haar kan begeleiden?

Het beste antwoord

Een stagiair is in feite iemand in loondienst. Voor iemand in loondienst geldt dat je te maken gaat krijgen met een salarisadministratie. Buiten de loonkosten (dus ook de extra werkgeverskosten waar je werknemer gewoonlijk niets van merkt) komen er ook nog de kosten van het voeren van een administratie bij. Dit moet je waarschijnlijk uitbesteden als je de kennis niet in huis hebt. Dus: die 500 euro per maand is dus niet wat de stichting gaat betalen. Er komen nog een hoop kosten bij. Of, als je maximaal 500 euro per maand wil besteden, dan blijft er een stuk minder over voor de stagiair.

De eenvoud van het inhuren van een freelancer is dat deze freelancer jou gewoon een all-in tarief kan leveren. Als jij een factuur wil van 500 euro per maand, dan stuurt hij die op. Daar heb jij verder geen extra administratie aan. Let bij het maken van afspraken wel op het volgende: de freelancer is gewend om bedragen exclusief BTW af te rekenen. Als stichting ben je niet altijd BTW-plichtig. Als je dat niet bent, dan krijg je de betaalde BTW dus niet terug. Dat betekent dat als je netto 500 euro (inclusief BTW) per maand wil betalen, dat de freelancer maar 420 euro overhoudt.

Overigens: je kan een oplossing bedenken voor de stagiair. De eerste optie is dat je kan hem/haar probeert in te huren via een payrolling-bedrijf. Deze verzorgen de salarisadministratie, dus de kosten zijn duidelijk en inzichtelijk. Alleen weet ik niet of er payrollingbedrijven zijn die dit soort diensten aanbieden voor stagiaires. Je moet dat dus even navragen.

De andere optie is om de stagiair een vrijwilligersvergoeding te betalen. Hierbij zijn wel enkele haken en ogen, de meest vooraanstaande is dat het maximumbedrag €150 per maand is (met een maximum van €1500 per jaar). Dit bedrag kan je vermeerderen met werkelijk gemaakte kosten (zoals reiskosten), maar op 500 zou het niet komen.

Tot slot: wat ik onduidelijk in de vraag vond was of je het werk van de stagiair wil vervangen door een freelancer, en of je bedoelde wat de freelancer nou uiteindelijk zou verdienen als hij hetzelfde werk zou doen. Dat hangt af van het tarief dat hij of zij rekent. Als zij onder de kostprijs gaat zitten (omdat ze jouw goede doel zo fijn vindt) dan hoeft het niet veel te zijn, maar een freelancer moet natuurlijk ook eten (in tegenstelling tot stagiairs ;-)) dus veel zou je niet kunnen vinden. (Tenzij ze een maandje werkloos zijn en wat goeds voor de maatschappij willen doen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(Tenzij ze een maandje werkloos zijn en wat goeds voor de maatschappij willen doen) Dat is wel het geval. Maar ik ben de Freelancer en zie heel veel stageklussen voorbijkomen die ik kan doen. Ik herinner me dat mensen in loondienst het dubbele kosten, dus ik dacht, goh, misschien betalen ze mij voor de klus die ze anders aan een stagiair geven wel het dubbele. Dan komen ze op hetzelfde bedrag uit, maar ik kan het sneller en beter dan de stagiair. Dus voor beide partijen positief. Bedankt voor deze uitleg. Heel duidelijk.

Andere antwoorden (2)

Die stagiair is dan veel goedkoper, een freelancer zal op z'n minst minimumloon willen dus dan kom je al ruim boven de 1000 p/m uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja daar noem je wat. Bij een onderneming kost een medewerker meestal ongeveer het dubbele aan verzekeringskosten etc. Dus zou de stagiair dan ook 1000 p/m kosten. Een stichting hoeft dat dan niet idd omdat het een "vergoeding" is ipv "loon". Das een goeie ;)
ronron1212
12 jaar geleden
Of je nu een bedrijf bent of een stichting arbeidsvoorwaarde en belasting zijn het zelfde. Stagiair geldt dit ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar het is wel zo dat bij een stagiair geen premies werknemersverzekeringen hoeven worden ingehouden op een stagevergoeding. Dat staat los van het feit of de werkgever een stichting of bedrijf is. Zie http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/handboek_loonheffingen_2011_lh0221t11fd.pdf op blz. 15.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad. Bedankt, ik was benieuwd naar de nettokosten van een stagiair, om als freelancer hetzelfde bedrag te kunnen vragen. Dat kan ik nu wel berekenen denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Handboek loonheffingen is erg nuttig!
Een freelancer zal altijd een uurloon vragen hoef je verder niet voor te rekenen. Dat is inclusief alles. Mogelijk nog kilometer geld. Een freelancer betaald verder zijn eigen loonbelasting enz. Ligt er aan over welk soort werk je het hebt zal de freelancer (ZZP) een uurloon vragen tussen de € 35 en de € 125. Je kunt een vergoeding voor een stagiaire nooit vergelijken met de inkomsten van een vakman of vrouw. Die zijn altijd duurder en hebben veel meer ervaring.
ronron1212