Debiteur haalt ingebrekestelling niet op van postkantoor. Wat is de volgende stap?

Ik heb een klant op 25 juli jl. een ingebrekestelling aangetekend verstuurd. Via track&trace heb ik vernomen dat de brief nog steeds op het postkantoor ligt. Heb nu iets langer gewacht dan normaal ivm vakantieperiode. Echter, wat is nu de volgende stap; klant weet immers dat er een brief ligt door het TNT kaartje wat ze standaard op de bus doen. En heeft het zin om het dan door te zenden naar een incassobureau?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Heeft de klant een faxnummer? Fax de brief dan, en bewaar de verzendbevestiging. Deze heeft in het civiele recht vaak dezelfde juridische status als een aangetekende brief (zie bron).

Daarnaast: heb jij de brief ook 'gewoon' verstuurd? En heb je bewijzen dat het adres waarnaar je de brief gestuurd hebt de juiste is? Bijvoorbeeld een uittreksel van een KvK? Zo ja, dan kom je met de teruggezonden brief toch al een heel eind: als jij aan kan tonen dat jij er alles aan gedaan hebt om hem op de hoogte te brengen, dan zit jij goed. (zie 3:37 lid 3)

Daarbij: heb jij in je algemene voorwaarden opgenomen dat de betaaltermijn een fatale termijn is? Als je aannemelijk kan maken dat je klant op de hoogte was van deze termijn, bijvoorbeeld omdat je al een factuurdatum op een (getekende) offerte hebt vermeldt, dan is hij juridisch gezien al in verzuim.

Dan: over het vervolgtraject. Ik ben geen fan van incassobureau's. Ik vind dat veel van hen on-ethisch werken, in het schemergebied van het recht. Veel rekenen buitensporige kosten aan de ontvangers en komen ermee weg omdat mensen uit angst deze toch wel betalen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het voor jou interessant is om er gebruik van te maken. De afweging die je moet maken is een balans tussen de hoogte van het bedrag en de termijn waarin je het zou willen kunnen innen. Let wel: met slechte wil kan het sowieso een gevecht van de lange adem worden (waarbij jij uiteindelijk wel wint - als je in je recht staat - maar tegen een prijs). Mocht je serieuze aanwijzingen hebben dat jouw klant domweg niet kan of wil betalen, ga dan gelijk naar een advocaat om het serieus aan te pakken. Incassobureau's hebben namelijk er belang bij om zo lang mogelijk de procedure in het minnelijke traject uit te smeren. Deze is voor hun veelal geautomatiseerd en dus goedkoop. En jij kan wachten op je geld.

Mocht het om een kleiner bedrag gaan, zoek dan een incassobureau op. Velen werken op no-cure no-pay-basis, maar als jij zeker weet dat je in je recht staat, dan zou ik gewoon zoeken naar diegene met het laagste tarief. Je geld krijg je (uiteindelijk) toch meestal wel, en de kosten worden er niet minder om.

Helaas horen wanbetalers bij het ondernemerschap.

(noot: veel incassobureau's hebben ook een advocaat voor gerechtelijke procedures. Je kan dus ook voor deze procedures gelijk naar ze toe. Maar als jij een huisadvocaat hebt met een redelijk tarief dan kan je daar ook gebruik van maken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zit je aan de veilige kant. Ik maak een beetje op dat het niet om hele grote bedragen gaat (want je geeft toch niet zomaar dure spullen mee aan een particulier), dus dan is een incassobureau een goede optie. Zij kunnen je ook informeren over hoe het ervoor staat, aan de hand van jouw eerder ondernomen acties en jouw algemene voorwaarden. Nogmaals: no-cure no-pay is een leuke verkooptruc, maar ga er maar vanuit dat er pay komt, dus ga voor een laag tarief ;-)

Andere antwoorden (2)

Nog een aangetekende brief sturen en als hij daar ook niet op reageert incasso erop af. Je kunt ook een niet aangetekende brief sturen in combinatie met wel aangetekend, je kan ook mailen met leesbevestiging.
Of met een breed vriendje je geld gaan halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het zeker door een incassoburo in behandeling laten nemen. Veel incassoburo's werken tegenwoordig met no cure no pay. Als jij hebt aangetoont dat je er alles aan hebt gedaan om de klant te attenderen op de openstaande rekening kun je het zelfs tot aan de deurwaarder krijgen, de kosten komen dan wel in eerste instantie voor jou, maar worden bij je klant verhaald.
Als jouw klant niet reageert op de door jouw verzonden post, maar jij hebt wel bewijs van aantekenen, sta je sowieso al erg sterk.