Waarom koopt de Fed geen aandelen op in plaats van obligaties?

Bij een beurs die door paniek extra omlaag gaat kan de Fed of de ECB beter aandelen kopen dan obligaties. De kans dat ze dan er aan verdienen lijkt mij veel groter.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als staatsbank is de FED ervoor om de financiële stabiliteit te bewaken en bewaren, niet om er zelf aan bij te dragen. De FED is er ook niet voor om winst te maken.
Aandelen zijn erg onzeker qua waarde dus niet erg robuust. Daarnaast zou het een verkeerde indruk wekken wanneer de FED van bepaalde bedrijven wel aandelen koopt en van andere niet. Dus ook om bevooroordeling tegen te gaan geen aandelen maar (staats)obligaties.
Utrecht
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je zegt het precies goed!
Bij aandelen lijkt de kans veel groter om meer te verdienen.
Obligaties zijn veel zekerder en minder risicovol als aandelen, in tijden van economische tegenspoed kan men beter op zeker gaan spelen dan dat ze gaan linkeballen en 'hopen' veel winst te halen uit aandelen.

Wanneer er paniek is op de beurzen is het dus beter om rust te houden dan onnodige risico's te gaan nemen! :)