wie kan me helpen wbt beslagvrije voet?

Wederom een vraag voor een vriendin. Ik heb in eerdere vragen al aangegeven dat ze financieel erg rot zit. Ze is 29, heeft een wajong uitkering waar de zorgverzekering elke maand geld op inhoud. Ze woont alleen met een huur van 523, een huurtoeslag van 265 en een zorgtoeslag van 68.

Nu dreigt er toch loonbeslag te worden gelegd. Volgens een rekenmodule is de beslagvrije voet dan iets van 881 euro. Betekend dat dan dat ze aan die beslagvrije voet niet mogen komen? Dus dat ze wat er ook gebeurd die 881 euro gewoon zal ontvangen? Ook ongeacht het aantal beslagleggers? De berekening vraagt om een netto bedrag, reken je dat het bedrag met of zonder de zorgkosten inhouding?

Ik vraag dit omdat een kennis van me (gescheiden man met kinderen en een huur van 750) maar 400nogwat overhield na beslaglegging. Wat natuurlijk dan niet met elkaar zou stroken.

En met die 881, houd ze dan wel gewoon haar toeslagen?

Ze heeft me om hulp gevraagd maar ik heb dit nog nooit bij de poot gehad.

Toegevoegd na 9 minuten:
kleine aanvulling, het oorspronkelijke NETTO bedrag van de wajong is 919.38 maar door de inhouding van CVZ krijgt ze netto 804.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kan ze hulp vragen bij het maatschappelijkwerk, die zijn goed op de hoogte van dergelijke regelingen en kunnen haar ook helpen haar financien te regelen. Is er een lange wachtlijst kan een doorverwijzing via de huisarts vaak wat sneller werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wil ze pertinent niet, ik heb haar dat al een tijd geleden voorgesteld maar door haar angsten is ze niet zo sociaal naar vreemden. Tis dat ik haar vanaf de kleuterschool ken, anders had ze mij ook niet toegelaten denk ik...

Het beste antwoord

Deurwaarders moeten minimaal rekening houden met de voor jouw vriendin betreffende beslagvrije voet. Daarvoor moet zij wel haar gegevens aanleveren aan de deurwaarder, anders kan hij het niet goed uitrekenen.

Meestal zit er een formulier bij het loonbeslag. En meestal is dit niet zo duidelijke en ook niet duidelijk dat je dit in moet vullen. Naast de beslagvrije voet, die uitgaat van de basisnorm (de voor jouw vriendin geldende bijstandsnorm - 10% + een correctie voor huur + correctie voor ziektekosten) is er ook nog de beslagvrije voet. Hiervoor moet je nog weer andere gegevens doorgeven.

Voor de huur krijgt ze bijvoorbeeld 523-265-193=65 extra bij de basisnorm. Voor de ziektekosten geldt haar premie - de zorgtoeslag + een bedrag voor het eigen risico.

Kortom heel veel hangt af van haar eigen situatie. Laat iemand dit goed uitrekenen. Of laat haar contact opnemen met de deurwaarder zodat hij het haar voor kan rekenen. Ze heeft recht op een minimaal bedrag anders worden haar schulden nog veel groter en komen er alleen maar meer beslagen.

De beslagleggers kunnen ook maar 1 totaal bedrag aan beslag leggen. De eerste beslaglegger heeft dus het meeste. Komt er nog een beslag dat moet de afloscapaciteit, dus het bedrag dat je vriendin wel zou kunnen aflossen (als dat nog overblijft) worden gedeeld door twee schuldeisers, enz.

Ik hoop dat je hier iets meer aan hebt. Niet bang zijn, contact opnemen met de deurwaarder, alles vragen wat je niet snapt. Je kunt beter van je laten horen, dan net doen of er niets aan de hand is, daar houden deurwaarder en schuldeisers ook niet van.

Succes en sterkte voor je vriendin en voor jou met het helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De beslagvrije voet is de voet die voor de debiteur blijft dus de schuldenaar. Maar let op er zijn verschillende situaties waar over verschillende beslagvrije voeten gelden zie ook link.
Het verstandig om hulp te zoeken ga een naar humanitas.
ronron1212