"Ik heb problemen met een incassobureau buiten mijn schuld om, wat zijn mijn rechten ?"

Meer dan een jaar geleden ben ik lid geworden bij de ECI, omdat je een welkomstcadeau kreeg (DVD). In het begin van dit jaar kreeg ik ongewild een vrije keuze bon van 25 Euro. Met tegenzin had ik die betaald maar zonder iets te kopen. Een tijdje geleden kreeg ik een betalingsherinnering van de ECI omdat ik nog een openstaande betaling had, het zou gaan om lidmaatschapskosten. Omdat ik het daar niet mee eens was had ik gebeld naar de ECI en werd mij beloofd dat de openstaande schuld zou worden kwijtgescholden. Vorige week kreeg ik opeens een brief van de Inkasso-Unie (ECI’s incassobureau) waarin ze eisen dat ik een totaalbedrag van bijna 100 euro naar hun rekening stort. Hier ben ik het helemaal mee oneens. Ik weet niet precies wat mijn rechten zijn. Ten eerste ben ik pas 17 jaar oud, dus handelingsonbekwaam. Ten tweede werd mij telefonisch beloofd dat de schuld zou worden kwijtgescholden. Weet iemand wat ik nu moet doen en wat mijn rechten zijn? Alvast heel erg bedankt voor jullie advies…

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom ben je het niet eens met de lidmaatschapskosten terwijl je zelf aangeeft dat je lid bent geworden?
Overigens is het lid worden van een club als ECI voor een 17-jarige vrij gebruikelijk, dus of een beroep op handelingsonbekwaamheid zal slagen is maar de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit hadden wij ook. ECI, GRATIS lid worden EN spullen uitzoeken ter waarde van 50 euro!! Wij hadden een boek en 2 cd's uitgekozen. Later kregen we ook het bericht dat we moesten betalen voor lidmaatschap. Jaja gratis lid WORDEN..niet BLIJVEN.. Wij hebben het nog kunnen oplossen door de dingen terug te brengen. Succes !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
handelingsonbekwaam? dat gaat echt niet op. Trouwens, als je weet of vermoed dat je handelingsonbekwaam bent dan moet je ook dergelijke afspraken niet maken. heel simpel. Los daarvan je altijd verdiepen in een bedrijf en hun werkwijze en regels voordat je toestemming geeft.
Afspraken die telefonisch zijn gemaakt altijd schriftelijk laten bevestigen, vragen met wie je gesproken hebt, naam, datum en tijdsstip noteren.

Het beste antwoord

Je geeft de oplossing zelf al aan. Je was inderdaad handelingsonbekwaam. Dus daar kun je je op beroepen.
Van belang is wel of je bij je aanmelding inderdaad alleen zelf hebt getekend of dat ook een van je ouders heeft meegetekend, want dan geldt de onbekwaamheid waarschijnlijk niet.

Je weet zeker niet meer wanneer en met wie je toen gesproken hebt bij het ECI, dat moet je altijd vragen, maar daar heb je nu niets aan. Je kunt bellen met de Inkasso-Unie en de zaak uitleggen, maar daar zullen ze waarschijnlijk geen boodschap aan hebben.

Je kunt je ouders vragen om even een brief te schrijven aan de Inkasso-Unie waarin ze een beroep doen op jouw handelingsonbekwaamheid. Hierin ook verwijzen naar de afspraak met de medewerker van de ECI.

Misschien kun je het beste eerst eens even (met een van je ouders) naar een zogenaamd juridisch loket gaan en daar de zaak voorleggen.

Succes ermee.

www.juridischloket.nl
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je advies!

Andere antwoorden (5)

Dus: je neemt een abonnement, krijgt een vrije-keuze bon van €25, en dan moet je ineens €100 betalen?
Via een incasso-bureau? onwaarschijnlijk?

Misschien even checken bij de buren? Heb zelf ook eens rekeningen gekregen voor boeken die bij de buren beland zijn :-(

Dan over het wel of niet handelingsbekwaam zijn: jazeker! Je bent "pas 17"? Tegenwoordig wordt daar wel even iets anders tegenaan gekeken. Het is tegenwoordig niet raar als je vanaf je 12e laat weten bij wie je wilt wonen, vanaf je 14e een telefoonabonnement afsluit enz.

Je kunt (behalve rekeningen voor boeken die je nooit ontvangen hebt) jezelf zeker niet beroepen op het feit dat je ouders er geen toestemming voor gegeven hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oftewel: handelingsonbekwaamheid ligt niet vast omdat je een bepaalde leeftijd hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Website ECI schreef:
....
9. Ik bestel minstens 4 artikelen per jaar
10. Als ik niets bestel, koop ik voor € 25,- een Vrije Keuze Bon (jaar lang geldig)

Maar goed wat je kunt doen is mailen naar dit email adres webcare@eci.nl en je probleem uitleggen. Als je dan van hun antwoord krijgt op je mail dat het bedrag echt kwijtgescholden wordt of zou worden, heb je in ieder geval zwart op wit dat ze dat toezeggen en sta je een stuk sterker. Een andere oplossing is op deze link klikken https://chat.juridischloket.nl/chat/ waar je op deze tijden: dinsdag 9:00 uur tot 12:30 uur
woensdag 13:30 uur tot 17:00 uur
donderdag 13:30 uur tot 17:00 uur
terecht kunt en gratis met ze kan chatten voor gratis advies van juristen die je absoluut kunnen vertellen wat je rechten zijn.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even over de hoofdvraag: wat zijn mijn rechten?

Ik denk dat je je niet op handelingsonbekwaamheid kan beroepen. Een abonnement van 25 euro per jaar lijkt me namelijk prima af te sluiten door iemand van jouw leeftijd. Zoals ik al eerder zei: de maatstaf is of het afsluiten van de overeenkomst past bij iemand van jouw leeftijd. Als het een abonnement van 2000 euro per jaar op een exclusieve golfclub zou zijn, dan was het een ander verhaal.

Dan over de telefonische opzegging/kwijtschelding. Helaas is een telefoon niet het beste medium voor dit soort afspraken. Jij kan namelijk niet bewijzen dat jij die toezegging gekregen hebt. Dus: de rest van dit traject moet je schriftelijk doen. Schriftelijk kan zowel per gewone post als per e-mail. Maar zorg dat je kopietjes bewaart van wat je stuurt.

Dan: over de incassokosten. Toevallig was er pas geleden een andere vraag ook over een rekening van ECI. Zie de link bij de bron over hoe je daarmee om zou kunnen gaan (mijn antwoord). Als de lidmaatschapskosten €25 euro zijn, dan is een eindrekening van €100 veel te hoog. Maar kijk bij die andere vraag over hoe zo'n bedrag opgebouwd wordt.

Tot slot: wat nu. Allereerst moet je je realiseren dat je weinig houvast hebt. Met andere woorden: er is een kans dat je dus gewoon moet gaan betalen (MAAR waarschijnlijk niet zoveel als ze zouden willen). Wat je nu als eerst moet doen is een brief of email naar Inkasso-Unie sturen met dat je op een bepaalde datum met een medewerker (noem de naam van de medewerker als je die nog weet!) gesproken hebt over dat de factuur gecrediteerd zou worden. Schrijf tegelijkertijd een briefje naar ECI met het verzoek om de incasso in te trekken. Verwijs hierbij ook weer naar je gesprek met de medewerker.

Stuur ondertussen even (privé) een reactie met de details van hoe het incassobedrag opgebouwd is, dan kunnen we daar even over adviseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het volgende doen, begin met in ieder geval de € 25,-- te betalen. (de hoofdsom). Dit voorkomt het oplopen van incassokosten. Ga dan ik overleg met incasso maatschappij, zij moeten jou verhaal controleren bij ECI de opdracht gever. Zij moeten ook de rechtsgeldigheid controleren van de vordering. Maak melding van de beloften van de medewerk van ECI.
Je leeftijd en daarmee je handelingsbekwaamheid doet zeker toe, er zijn die zeggen dat een abonnement van € 25,-- per jaar bij jou leefttijd past, maar de gevolgen zijn veel groter, namelijk een verplichting tot kopen of afnemen van goederen, het is niet iets eenmalig uitgaven. zo als bijvoorbeeld de Donald Duck.Ik denk ook dat het beste is dat je ouders dit regelen, misschien hebben zij een rechtsbijstand verzekering.
Su6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is vervelend om te lezen dat het één en ander nog onduidelijk is voor jou. Ik wil graag de reden achterhalen dat Inkasso-Unie je vraagt om dit bedrag te voldoen. Stuur je persoons- en adresgegevens naar webcare@eci.nl, dan neem ik zo snel mogelijk contact met je op om een passende oplossing te zoeken.

Ruben van der Vliet
ECI Webcare
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 goed dat je dit zo aanpakt, in deze tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben wel benieuwd naar de uiteindelijke uitkomst. Dus Carlo1994: houd ons op de hoogte.