Delen kinderen van reeds overleden broer mee in erfenis?

Situatie: 5 zusters van wie één rijk en oud en een reeds overleden broer. Als de oude rijke zus overlijdt, krijgen de kinderen van de reeds overleden broer nog een deel?.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je kan er wel vanuit gaan, maarrrr iedereen kan zijn of haar testament aanpassen en mensen onterven of een hogere prioriteit geven, dus ik zou nergens vanuit gaan, lijkt me sowieso met een erfenis..

Het beste antwoord

Ja, de kinderen van de overleden broer kunnen erven bij plaatsvervulling. Stel dat die broer drie kinderen heeft dan erven die kinderen elk een derde van wat die broer geerd zou hebben als hij nog leefde. Er is echter een maar!
Als die oude zuster die nu overlijdt, gehuwd was/geregistreerde partner was, dan erven haar kinderen en haar echtgenoot en dan komen broers en zusters helemaal niet in aanmerking.
Het systeem werkt als volgt: eerst kijk je of er echtgenoot/partner ( gereg.) is en hoeveel kinderen er zijn. Elk krijgt evenveel als erfenis. Dus neuzen tellen.
Vaak lees je dat de man/vrouw de helft plus een kindsdeel erft, maar dat is onjuist. Eerst wordt namelijk - als er gemeenschap van goederen is- de huwelijksboedel in tweeën geknipt: deel van de man en deel van de vrouw. Wie erft laat dus zijn/haar deel van die boedel na ( dat is dus ook bijv. koophuis maar ook schulden) en dat wordt eerlijk verdeeld onder partner/kinderen.
Is er geen man/vrouw of kinderen, dan gaat de erfenis omhoog: dan erven de ouders en daarna eventueel de grootouders. Zijn die er niet, dan wordt pas gekeken naar broers en zusters die dan ook weer elk evenveel erven.
Is er een testament, dan zijn er aangepaste regels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, de kinderen krijgen het deel van hun vader, tenzij de zus nog een echtgenoot of geregistreerd partner heeft en/of kinderen.