Kan werkgever je bij parttime werk verplichten op andere dgn dan je gewend was te gaan werken, terwijl je dan een probleem hebt met oppas dochter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt er van af wat er in je contract staat.

Antwoorden (4)

Ja, als daar geen afspraken over gemaakt zijn in je contract, dan ben je gewoon verplicht om je uren te maken.
Die oppas dochter is absoluut niet de verantwoordelijkheid van je werkgever.

Er zit niets anders op dan zelf wat te regelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je op papier staan dat jij een vaste vrije dag hebt? Zo ja, dan nee de werkgever kan niet zomaar de werkdagen veranderen. Daarbij als je al een aantal jaren op deze manier werkt dan kan het ook niet zomaar. Dus als het aantoonbaar (jaren / formeel / brief /email) vastgelegd is dan kan het niet zomaar veranderd worden. Hebben jullie geen overeenkomst gemaakt dan wordt het een lastig verhaal.

Probeer in gesprek met je leidinggevende en p&o een oplossing te vinden. Wellicht willen ze met je mee denken. Misschien wil een andere collega wel op die dag werken. Informeer even wat de mogelijkheden zijn. Laat het niet zomaar over je heen komen. Jij hebt ook wensen:-)

Als niks werkt probeer dan met de chreche een oplossing te vinden.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een aantal jaren op dezelfde dagen werkt, en de werkgever daarna vraagt of je op een andere dag wil werken, terwijl er niets in je contract staat over op welke dagen je werkt, dan is er geen sprake van formalisering. Wat jij bedoelt is het rechtsvermoeden van arbeidsomvang. Die wordt alleen formeel als er structureel gedurende een tijd meer uren gemaakt zijn dan in het contract staat aangegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de snelle reacties! Nee heb geen vaste dgn op papier staan. Werk nu ruim 2 jaar volgens dit rooster. andere collega heeft geen kinderen, maar wil ook haar rooster niet wijzigen. Is het niet zo dat een werkgever vervolgens een beslissing moet maken op grond van zwaarte van de tegenargumenten van de werknemers? Dus wie er wat moet wijzigen in 't rooster?
Je schrijft dat je het gewend was om op bepaalde dagen te merken. Ik lees hieruit dat er niks is vastgelegd. In dat geval kan je werkgever je inroosteren op andere dagen. Maar hij/zij zal toch wel weten dat je een dochter hebt en dat je oppas op vaste dagen komt? Heb je al aangegeven dat dit niet goed uitkomt. Het beste is om dit met je werkgever te bespreken en tot een compromis te komen, wellicht nog samen met andere collega's. Het zou zomaar kunnen zijn dat dit nu tijdelijk is ivm de vakantieperiode. Nogmaals ga een gesprek aan, dan krijg je duidelijkheid. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nalezen wat er op de cao staat, hoogstwaarschijnlijk van wel en anders idd. van tevoren duidelijke afspraken maken