Als in de arbeidsovereenkomst of CAO staat dat hij in december wordt uitbetaald, dan moet het in die maand gebeuren. Staat er wel in dat je recht hebt op een eindejaarsuitkering maar is de maand niet genoemd, dan kan hij 'm ook verschuiven.

Maar vreemd is dat wel, want het heet niet voor niets een eindejaarsuitkering. Bovendien werkt het bij zo'n uitkering administratief zo, dat de werkgever maandelijks een kostenbedrag reserveert voor die uitkering om 'm in december uit te kunnen betalen.

Maar goed.

Wel goed opletten, dat de 'eindejaarsuitkering' dan ook pas op de loonstrook van januari verschijnt. Als hij namelijk in december op de strook vermeld wordt (terwijl hij nog niet is uitbetaald) wordt hij ook meegeteld in het 'loon voor loonheffing' zoals dit op de bekende jaaropgave wordt vermeld. Dat is dan fout, want een bedrag mag pas meetellen als loon als de werkgever het 'betaalt, verrekent of ter beschikking stelt, het loon rentedragend wordt of het loon vorderbaar en inbaar wordt'. Je zou in zo'n geval een loonbedrag opgeven dat niet dat jaar 'genoten' is.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ja dat mag de werkgever of er moet in je cao anders zijn bepaald.
ronron1212
11 jaar geleden
De werkgever is niet verplicht een eindjaarsuitkering te verstrekken. Doet hij dit wél, dan is het wenselijk om dit vóór 1 januari te doen i.v.m. de belastingaangifte. Ná 1 januari kan er toe leiden dat je twee keer in 1 jaar een bonus krijgt, wat nét nadelig uit kan vallen voor dat belastingjaar. Als de eindjaarduitkering nog meegenomen kan worden op de jaaropgave van het vorige jaar, dan is er verder niet zo veel aan de hand.
jc54