Moet een (basis)school voor schoolkamp (2 dagen) een aanvullende WA verzekering af sluiten om risico voor ouders die meehelpen uit te sluiten? (Bril)

Bij hulp bij een zomerkamp (3 dagen) heb ik, hulpouder, helaas bij een potje voetbal, een jongen geraakt met een voetbal waarbij zijn bril kapot is gegaan.

Zowel de WA verzekeraar van de jongen, ALS de school(leiding) wijst aansprakelijkheid en\of vergoeding af. Nu ben ik genoodzaakt dit aan te melden op mijn eigen WA verzekering. (Met vervolgens een eigen risico voor mij van de 1ste 3 jaar van € 100,00 bij een volgende schade)

Volgens mij moet de school zichzelf (eventueel) aanvullend verzekeren, en is zij verplicht om dit adequaat te regelen. Hoe is nl risico van (hulp)ouders gedekt wanneer die helpen tijdens en met sportdagen, bezoekjes aan theater, oranjefeesten, hulp bij over blijven op school en per ongeluk iets kapot maken van één van de kinderen? Moet dat allemaal op de ouders eigen WA verzekering worden geclaimd?

Voor mij is de gehele gang van zaken in ieder geval reden genoeg om mezelf niet meer beschikbaar te stellen voor hulp bij toekomstige activiteiten van de (basis)school!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

De school moet dokken en jij moet gewoon lekker thuisblijven. Gratis advies:

http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst denk ik dat uw vraag verkeerd is: de vraag zou moeten zijn wie er in dit geval aansprakelijk is voor de schade die ontstaan is. Dat hangt niet af van wie er een verzekering afgesloten heeft!

In het algemeen geldt dat als er werkzaamheden voor een ander uitgevoerd worden, en de schade wordt niet veroorzaakt door opzet of grove nalatigheid van de meewerkende partij, dat de werkgever aansprakelijk is. Datzelfde geldt als een partij op opdracht van een derde iets uitvoert.

De positie van een vrijwilliger is onduidelijk. Vaak is er sprake van het uitvoeren van de taken zonder een vergoeding. Dat sluit een dienstverband vaak uit. Ook worden de werkzaamheden vaak niet uitgevoerd in opdracht. Het is dan ook zeer ondoorzichtig hoe het zit.

Mijn inschatting is dat er wat voor te zeggen is dat er zulk een relatie tussen de school en u is waarin de school aansprakelijk zou kunnen zijn voor dit soort schade. Er gaan immers ook betaalde docenten mee, die wel gedekt worden door de aansprakelijkheid van de werkgever. Het werk dat vrijwilligers doen bij zo'n schoolreis is wezenlijk niet anders dan dat van de docenten. Daarbij valt voetballen met de kinderen binnen de taakstelling van de begeleiding van een kamp.

U kan er zelf lang of kort over filosoferen, meer informatie inwinnen, of u er heel druk om maken, maar mijn advies is om het hele verhaal gewoon bij uw verzekering voor te leggen. Stuur de brief waarin u aansprakelijk gesteld wordt voor de schade door. Vul eventueel het verhaal aan (dat u als hulpouder door de school ingeschakeld was). Als de verzekeraar vindt dat de school aansprakelijk is, dan wijzen ze de claim af en dan zijn de eisers weer aan zet. U heeft dan in ieder geval uw verzekeraar achter u staan mocht de zaak aan een rechter voorgelegd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas is de school niet wettelijk verplicht om iets vast te leggen over de positie van vrijwilligers. Dat komt deels omdat de wet in zoverre duidelijk is dat als de school aansprakelijk is, dan is deze aansprakelijk ongeacht of er een verzekering afgesloten is. Dat wil niet zeggen dat ik het met u eens ben dat de school een morele verplichting heeft om duidelijkheid te verschaffen over hoe de aansprakelijkheid geregeld is. Zeker omdat voor veel van de activiteiten van de school nou eenmaal ouders nodig zijn. En ik ben het met u eens: nu gaat het om een bril van een paar honderd euro, maar wat als het om een ongeval gaat waarbij er blijvend letsel is. Dat moet gewoon goed geregeld zijn. Dit soort dingen kunnen wellicht via de ouderraad of de medezeggenschapsraad besproken worden. Misschien kan het ook helpen als u de wethouder van onderwijs in uw gemeente aanschrijft. Ik kan me niet voorstellen dat andere ouders het niet met u eens zouden zijn.
Hier zitten nogal wat haken en ogen aan, ben dan ook bang dat je de verkeerde hebt aangesproken.

Een schoolkamp wordt meestal betaald uit het potje vrijwillige ouderbijdrage, dit betekent dat niet de school maar de ouderraad het kamp organiseren (wettelijk gezien), het is namelijk een buitenschoolse activiteit en niet verplicht om aan deel te nemen voor kinderen.

De ouders van het kind moeten dan ook de claim neerleggen bij de ouderraad, deze kunnen draaien en keren wat ze willen, het voetbalpartijtje is gebeurd onder hun supervisie, zij hadden jou jou meegenomen om als ouder de kinderen te begeleiden en activiteiten mee te ondernemen.

Het voetbalpartijtje is een dergelijke activiteit, had het voetballen niet plaats mogen vinden hadden ze dat duidelijk naar de "hulpouders" moeten communiceren en niet na het voorval zeggen dat het niet tot begeleiding behoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, school organiseert nog steeds. Veel scholen incasseren ook gewoon zelf, de ouderraad helpt alleen mee te organiseren. Ze hebben als ouderraad al helemaal niet de supervisie. Hoe kom je daar bij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch maar is de kleine lettertjes lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef die dan ook eens...