Onderbetaald, wat te doen?

Ik werk nu net een paar weken bij een bedrijf die bestaat uit 4 winkels. Nu had ik het afgelopen week over wat ik ga verdienen en het antwoord was €4,50 per uur. Ik vond dit erg weinig en ging dus op zoek naar informatie. Op het moment (ik ben 21) heb ik recht op €6,70 (is minimumloon).

Ik ben van plan om de manager van de winkel aan te spreken over hoe dit kan.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie? Wat is verstandig om te doen? Ik las op de site van de overheid dat je een klacht naar de arbeidsinspectie kunt sturen en dat het bedrijf een flinke boete kan krijgen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Allereerst: is het een vakantiebaan of een permanente baan? Hoeveel uur per week? Hebben ze er duidelijk bij gezegd dat het je brutoloon is?

Verder: wat staat er in je contract? Is er een CAO van toepassing? Hoeveel uur per week werk je?

Al deze vragen stel ik omdat het heel goed kan zijn dat je een combinatie van een vergissing van je leidinggevende en een inschattingsfout van jezelf hebt. Het minimumloon is namelijk een brutoloon: daar moet je nog belasting bij afdragen.

Laten we even rekenen: het minimummaandloon voor jouw leeftijd is € 1.040,50 met een vakantietoeslag van € 83,24, dus een totaal van € 1.123,74 per maand.

Je jaarinkomen is dan 1.123,74 * 12 = € 13.484,88. Dit valt in de 33% schijf. Je saldo is dan €4.450,01. Je hebt recht op de algemene heffingskorting van €1.987. Je hebt ook recht op arbeidskorting van €485 (zie bron voor berekening), dus je ontvangt over het hele jaar netto €13.484,88 - (€4.450,01 + €1.987 + € 485) = €11.506,87.

Even ruwweg kunnen we dus zeggen dat jij 11.506,87/13.484,88 * 100% = 85,3% van je salaris netto zal ontvangen. Je werkgever houdt namelijk je loonbelastingen al in (en houdt rekening met ruwweg de bovenstaande berekening).

Stel je werkt 40 uur per week. Dan is je minimumuurloon (exclusief vakantiegeld) €6,00 bruto. Dus jij ontvangt netto 85,3% van €6,00 = €5,11.

Let wel, het is geen €4,50, maar het komt er wel dichter bij in de buurt (en dan gaan we al snel naar een herinnerings- of kijkvergissing van je leidinggevende). Let wel, als je slechts 20 uur werkt verdien je op jaarbasis ook veel minder, dus hoef je minder belasting te betalen, en zal je werkgever minder loonheffing inhouden. Maar hij houdt bijvoorbeeld geen rekening met dat je voordat je hier begon niets of weinig verdiend hebt.

Aan de andere kant, als jij het formulier 'loonheffingskorting' niet ingevuld hebt, dan houdt je werkgever veel meer in. In dat geval is het raadzaam om zo snel mogelijk naar hem/haar toe te gaan en om het formulier te vragen.

Volg het advies van de anderen: vraag het gewoon nog eens vriendelijk of kijk het na in je contract. Je kan ook wachten op je eerste loonstrook en kijken hoe het daar staat. Mocht er dan iets niet kloppen dan kan je altijd nog aan de bel trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dat geval van een 20-urige werkweek is de netto-uitkering te weinig. Weet je, in dit soort gevallen moet je een beetje voor jezelf zorgen. Durf om een geschreven overeenkomst te vragen. Ik heb indirect wat ervaring met dit soort bazen: je hebt ze in het type laks en in het type 'een beetje de kantjes eraf lopen,' waarbij de laatste bijvoorbeeld bij de belastingdienst minder uur opgeven dan dat jij werkt. Je komt dan een beetje terecht in een soort zwart/grijsbetaald circuit, wat uiteindelijk alleen maar voor hem interessant is (jij verdient er immers geen cent meer door en loopt alleen maar extra risico). In beide moet je zelf willen dat alles goed geregeld is. Nu is er altijd een risico dat hij moeilijk gaat doen, maar als dat het geval is moet er bij jou een alarmbelletje gaan rinkelen: dan klopt er iets niet. Als iemand echt het beste met zijn zaak voor heeft dan wil hij dit soort dingen gewoon goed geregeld hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De andere optie die je hebt is, in plaats van nu de hele boel op stelten zetten om even je zomerperiode af te maken. Dat zijn de maanden waarin je veel uren draait. Daarna vraag je je baas pas om het extra salaris wat je behoort te krijgen. In het slechtste geval ontslaat hij je. Maar het moet niet onmogelijk zijn om nog een ander baantje te vinden voor een dag in de week. Het geld heb je namelijk recht op, ook al krijg je het nu niet vanzelf. Dat betekent dat je alleen wat langer op je salaris moet wachten. Daarnaast: je zit waarschijnlijk nu nog in je proefperiode. Je kan dus zonder redenen ontslagen worden. Dus dan is het gelijk voorbij. Dus ik zou het nog gewoon even uitzitten.

Andere antwoorden (3)

Niet gelijk gaan dreigen. Probeer er eerst met een goed gesprek uit te komen. Neem bewijzen mee, zodat jouw manager kan zien dat je het niet uit je duim zuigt.
jc54
12 jaar geleden
probeer niet de aanval te kiezen, maar eerst te vragen of bij hun papierwerk wel alles goed is gegaan. Boos worden kan altijd nog. Maar wel voet bij stuk houden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Florzinha,

Boven staat op zich al een mooi rekenvoorbeeld, ik denk echter dat het wellicht best veel is voor een leek. Daarom mijn aanvulling.

Het wordt mij uit je vraagstelling niet duidelijk of de 4,50 netto of bruto is, ik doe de aanname dat het een netto bedrag is. Die 6,70 van het minimumloon is in ieder geval een bruto bedrag. Daar gaat belasting af zoals je wellicht weet. De eerste schijf van de belasting bedraagt 33% ongeveer. Als je 4,50 deelt door 6,70 krijg je 67% nettoloon dus 33% belasting. Ik kan zodoende het rekenvoorbeeld van je baas wel begrijpen. Je krijgt dus het minimumloon is de conclusie.

De volgende vraag die in mij opkomt is: krijg je maandelijks (of 4wekelijks) een loonstrook? Hierop kan je precies zien wat je afdracht is aan de loonbelasting. Als je geen loonstroken krijgt heb je wel een reden om naar de arbeidsinspectie stappen te ondernemen denk ik. Contract vind ik daarin persoonlijk minder spannend, neemt niet weg dat je daar zeker navraag over kunt doen bij je werkgever.

Tot slot denk ik dat als je besluit de manager aan te spreken over iets omtrent dit onderwerp je zeer diplomatiek moet zijn en goed je feiten op papier klaar hebt.

Succes! Gr Mar