mag mijn vader mijn studiefinanciering en zorgtoeslag van mij afpakken?

Ik ben 21 jaar. Mijn ouders hebben tot nu toe mijn kosten betaald maar nu gaan ze scheiden en wil mijn vader niets meer voor mij betalen. Hij wil wel mijn studie en zorgtoeslag innen omdat hij het schooljaar 2010 / 2011 voor mij betaald heeft. Mag dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Nee dat mag hij pertinent niet! Je bent 21 jaar dus al drie jaar volwassen, in het ergste geval kan je elfs gewoon aangifte tegen je vader doen daar het gewoon diefstal is. Daarnaast hebben je ouders gewoon een zorg plicht als je og studeert. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wordt ook geacht om van je studiefinanciering je studie te betalen, eventueel met een bijbaan. Dat zijn vader het geld nu terugwil is raar, je moet een gift teruggeven, maar het is niet de verantwoordelijkheid van de ouder, als je 21 bent.
Nee dat mag hij niet. Je bent vanaf je 18 volwassen en daarmee is je vader niet meer gerechtigd jou geld te innen.
ronron1212
12 jaar geleden
Het simpele antwoord is: hij kan buiten jou om geen aanspraak maken op jouw studiefinanciering en jouw zorgtoeslag. Deze worden door de belastingdienst en de IB-groep alleen maar aan jou uitgekeerd. Daarvoor is jouw handtekening nodig, en jij bepaalt dus dat dat geld op jouw rekening uitbetaald wordt.

De enige optie die jouw vader heeft is het geld dat hij betaald heeft op jou te vorderen. Dat zou hij kunnen als hij aannemelijk maakt dat hij dit geld verstrekt heeft als een lening EN dat er afspraken waren om deze lening in het lopende jaar af te lossen. Om jou tot betalen te dwingen moet hij wel eerst langs een rechter.

Ik denk overigens niet dat een rechter mee zou gaan in de eis van je vader. Ten eerste kan hij waarschijnlijk nooit hard maken dat er een lening was. Daarnaast geldt dat jouw ouders tot jouw 21e verjaardag een onderhoudsplicht hebben. Ze moeten je dus (financieel) bijstaan zodat jij rondkomt. Daarbij geldt wel dat ze alleen je inkomen aan hoeven te vullen: als je zelf geld verdient of studiefinanciering krijgt dan betekent het dat ze minder bij hoeven te dragen.

Kortom: het mag niet en hij kan het door hem betaalde schoolgeld (hoogstwaarschijnlijk) ook niet van je terugeisen. Waarschijnlijk zei hij het uit boosheid en gaat het over. Maar het kan geen kwaad om in de gaten te houden of hij niet toch probeert gegevens te wijzigen. Houd in de gaten of je digi-d veilig is. Kent hij het wachtwoord? Verander het dan. Sta je bij de gemeente nog in zijn huis ingeschreven? Verander dat dan. Zo voorkom je dat hij met jouw identiteit aan de haal gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je studeert zijn ze zelfs tot het 27e jaar betalingsplichtig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ouderlijk gezag Ouders hebben ouderlijk gezag over hun kinderen tot ze 18 jaar zijn. Voor kinderen die wel 18 zijn maar nog geen 21 geldt dat de ouders financieel verantwoordelijk voor ze blijven. Dit houdt in dat ze: ■de kinderen moeten verzorgen
■opvoeden
■en de kosten van de studie betalen
Het bedrag dat de ouders daarvoor moeten gebruiken is afhankelijk van het inkomen van de ouders, de leeftijd van het kind en de opleiding die het kind volgt. http://www.advocatenhulp.nl/personen-en-familierecht/gezag-voogdij/ouderlijk-gezag.html
zorgtoeslag is gewoon van jou. Tenzij het zijn eigen zorgtoeslag is. en studietoeslag ken ik niet. wel een studietoelage of studiefinanciering. Ook die zijn gewoon van jou.
Overigens je moet gewoon de betreffende instanties opdracht geven het op jouw rekening te storten.
Ga maar naar een rechtswinkel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult hem wel het schooljaar 2010/2011 moeten terugbetalen. Jij hebt daar immers je studiefinanciering voor gekregen.
En als je dat hebt gedaan, zijn er over en weer geen schulden.
Je bent 21, jouw vader mag niet meer aan jouw inkomen zitten, maar als hij niets meer voor je wilt betalen, mag dat ook en zul je een baantje naast je studie moeten zoeken.

Het is wel triest dat omdat je ouders gaan scheiden jij er financieel in betrokken raakt.