Wat is een eerlijke verdeling qua hypotheeklasten?

Twee personen kopen samen een huis. Persoon A brengt behoorlijk wat meer spaargeld in dan persoon B, maar persoon B verdient meer dan persoon A.

Het lijkt me dat er in dit geval niet één "juiste" verdeling is, maar wat zou in dit geval een redelijke verdeling van de maandelijkse hypotheeklasten kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het om een 'echt setje' gaat, zou ik de lopende rekeningen op een hoop gooien en niet meer kijken naar wie wat betaalt. Het spaargeld zorgt er voor dat je gezamenlijk minder hypotheeklasten hoeft te betalen, het meer verdienen van de een zorgt er voor dat je samen luxer kunnen leven. Maar dat is misschien een beetje ouderwets. Bij mijn partner en mij werkt het zo al 20 jaar heel goed.

Het beste antwoord

Wat zeker is, dat is het verschil in beschikbaar geld om in het huis te stoppen. Hoe hoger de inbreng van geld is, des te lager de lening. Dat bespaart hypotheeklasten.
Wat minder zeker is, is wat de inkomens zullen zijn en het verschil daartussen. Door het (moeten) veranderen van baan, grootte gezin, ander inkomen. Ook blijft niet elke relatie in stand.

Het % eigendomsverhouding van het huis bij aankoop.
Door de totaalprijs te verminderen met ieders inbreng en het tekort te delen door twee.

Het tekort is de lening(en).
De hypotheeklasten bestaan vrijwel geheel uit rente en aflossing en/of spaarpremie levensverzekering.

Fiscaal wordt de totale rente eigen woning afgetrokken bij degene die het hoogste inkomen heeft (door het gezamenlijke eigendom zijn jullie verplicht fiscale partners). Daaruit resulteert de netto-rentelast. Samen met de (fiscaal niet-aftrekbare) aflossingen/of spaarpremie zijn dat woonlasten. Die verdeel je tenminste eens per jaar (bijvoorbeeld achteraf bij de gezamenlijke aangiften) o.b.v. van de netto inkomens (excl. belastingbesparing hypotheekrente. Dat is gezamenlijk).
De schulddaling en dus vermogensvergroting ontstaat door aflossing en/of spaarpremie. Die wordt op dezelfde wijze onderling verdeeld en toegerekend. Daardoor wijzigt op papier het eigendom van de meestverdiener t.o.v. de minstverdiener.
Maak een schriftelijke overeenkomst over de bedoeling om de eigendomsverhouding huis aan te passen aan de besparingen door aflossing en/of levensverzekeringpremie, ieder voor zijn aandeel daarin, verdeeld o.b.v. ieders netto-inkomen.
In de overeenkomst moet staan dat de aldus bijgehouden vermogenstoename t.z.t. wordt afgerekend (notarissen hebben daarvan voorbeelden).

Vraag tevoren bij verschillende notarissen om offerte van de 5 aktes/overeenkomsten (samenlevingsovereenkomst, levering huis, lening en bijhouden eigendom huis).

Het lijkt lastig, maar deze oplossing lijkt mij eerlijk en flexibel.

Toegevoegd na 1 minuut:
5e akte is testament
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik zou het ene salaris uitrekenen in procenten van de andere en dan die verdeling aanhouden voor de maandelijkse hypotheek lasten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga uit van de hypotheeksom zonder het spaargeld van A. Deel die som door twee. Trek het ingebrachte spaargeld van A af van de uitkomst van de deling. Laat A rente betalen over dat bedrag en B over de rest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoon A krijgt helft van hypotheeklasten van totaalbedrag van het huis min het ingebrachte spaargeld en Persoon B heeft hetzelfde. Zo betaald ieder hetzelfde bedrag
12 jaar geleden
Ik denk dat dat afhangt van wat je samen wilt.
Mijn partner en ik zijn 11 jaar samen, waarvan hij er al 11 werkt/verdient en ik studeer (kennen elkaar van jongere leeftijd). Nu zouden we op het punt staan om eventueel een huis te kopen en hebben het er ook al vaak over gehad: hoe moet dat dan? Wie betaalt uiteindelijk wat?

Dit is denk ik een vraag die zo afhangt van je eigen omstandigheden dat er niet een kant en klaar antwoord is. Bijvoorbeeld: vindt één van jullie dat de ander te veel geld uitgeeft aan hobbies voor zichzelf? (dan zou je waarschijnlijk, zoals ik, liever je eigen deel willen behouden). Maar: willen (of hebben) jullie kinderen samen (ja idd, wij dus niet), dan zal zo'n vraag/antwoord toch écht anders uitvallen, voor je kind(eren) wil je niets dan het beste en dat kost geld.... Werkt de één wel en de ander niet? Waarom niet? Ziekte of studie? Enz enz...

Wij hebben zelf dit heel methodisch aangepakt: pen en papier erbij. Eerst: wat willen we in de toekomst? Kunnen we dat samen betalen? Apart ook? Uiteindelijk zijn wij op het volgende uitgekomen: alles door de helft qua kosten, maar alles wat je meer hebt of verdient is dan ook van jezelf. Wat niet wegneemt dat je je partner zo nu en dan wel kunt verrassen met een leuk uitje ofzo ;-)

Tot zekere grenzen kun je afspreken wat je wilt. Wat in geval van een hypotheek wellicht wel handig is, is om dit soort (grove/grotere) afspraken in een contract te zetten en te laten ratificeren (dacht dat het zo heet?) bij een notaris.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet die zaken weliswaar in samenhang maar toch afzonderlijk bekijken. De aankoop van het huis is een andere kwestie dan de hypotheek. Allereerst hoe moet de eigendoms-tenaamstelling worden. Ik ga uit van ieder de helft. Het in te brengen spaargeld stem je af op de minst grote inbreng, dus degene die het minste heeft brengt dit bedrag in en degene die het meeste heeft ditzelfde bedrag. Dus stel de een heeft € 35.000,00 en de ander maar € 15.000,00 dan is het verschil € 20.000,00.

Dan deel je dit verschil door 2 en voor die helft (dus
€ 10.000,00 laat je een schuldbekentenis opmaken, waarbij degene die het meeste spaargeld heeft die helft leent aan de ander. Dit kan de notaris ook voor je regelen als je alles notarieel laat beschrijven.

En wat de redelijke verdeling van de maandelijkse lasten betreft, heel eenvoudig, verhoudingsgewijs naar wat ieder verdient (trouwens net als de kosten van het huishouden). Dit wordt ook normaal gesproken in een samenlevingscontract standaard overeengekomen.

Als je het zo zou doen dan is ook (nog) niet van belang wat je in de toekomst van plan bent. Want ga je later trouwen dan is ook nog van belang of je dit in algehele gemeenschap van goederen wilt gaan doen of niet. Zo niet dan moet je huwelijkse voorwaarden op laten maken bij de notaris. Dit moet voordat je gaat trouwen. Dan kan die schuldbekentenis gewoon laten bestaan.

En zou je alsnog besluiten om in algehele gemeenschap van goederen te trouwen (waardoor alle bezittingen en schulden samenvloeien) dan kun je de schuldbekentenis simpel verscheuren.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het huis 50-50 in eigendom is, is het ook redelijk dat elke partner 50% voor zijn rekening neemt, dit om later problemen te voorkomen.De rest van de kosten kun je wel naar rato verdelen.
Ik zou de rente en de "aflossing" cq inbreng scheiden. Maak een kontraktje, dat degene met het inbrenggeld de helft van zijn inbreng leent aan de ander en breng daar een rente voor in rekening. Waarschijnlijk is die rente zelfs aftrekbaar voor de betalende persoon . Ik zou de rest van de rente en aflossing 50-50 doen, Bij deze opzet word je ieder voor 50% eigenaar van het huis en krijg je later geen scheve gezichten. Kostenverdeling kun je verder wel doen naar rato van inkomsten, maar ik zou dat mbt het huis dus niet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet aftrekbaar is rente van leningen voor de eigen woning, afgesloten tussen fiscale partners of huisgenoten onderling
Bron:
http://www.belastingdienst.nl/particulier/alsueenwoningkoopt/alsueenwoningkoopt-04.html