mag mijn werkgever een wachtdag rekenen als ik een operatie heb?

Ik heb een kleine operatie gehad. Deze was ver van te voren geplant dus was er ook al met de planning rekening gehouden. Na de operatie ben ik anderhalve week thuis geweest en daarna 1 week voor de helft gewerkt.
Mag mijn werkgever hier een wachtdag voor rekenen ondangs dat het medische noodzaak betrof?
Ik val onder de cao fashion, sport & lifestyle

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Wanneer dit in de CAO of in de individuele arbeidsovereenkomst is opgenomen, dan mag dit. Wettelijk gezien mogen er maximaal twee wachtdagen gelden per ziekmelding. Hier zit geen maximum aan, maar - zoals je ook in de bron kunt lezen - is het daarbij wél zo dat wanneer je binnen vier weken opnieuw ziek wordt, er niet opnieuw wachtdagen mogen worden gehanteerd. Dat is onafhankelijk van de oorzaak van je ziekte, die hoeft dus niet hetzelfde te zijn als die van de eerste ziekmelding.

Het is ook mogelijk dat er in de CAO is opgenomen dat er vakantiedagen worden ingeruild bij ziektedagen. Dit kan alleen wanneer je minimaal het wettelijke aantal vakantiedagen overhoudt. Het is trouwens wél mogelijk dat een werkgever éérst de bovenwettelijke vakantiedagen afschrijft, en daarná nog wachtdagen hanteert.

Volgens de meeste CAO's mogen wachtdagen niet worden gebruikt wanneer er sprake is van een arbeidsongeval of een beroepsziekte. Als pas achteraf blijkt dat de oorzaak van de ziekte beroepsmatig is, dan dienen eventueel ingehouden wachtdagen alsnog uitbetaald te worden.

Ik zal er dus maar even vanuit gaan dat in de CAO waar jij onder valt, inderdaad geregeld is dat er wachtdagen gelden bij ziekte. Dat is natuurlijk heel vervelend als je ziek bent, maar je kunt daar weinig tegen doen - tenzij het dus gaat om een beroepsziekte. Natuurlijk was er een medische noodzaak voor je operatie: daarom had je ook recht op doorbetaling van je loon. Maar behalve dus de uitzondering bij beroepsziektes, gaat het bij de wachtdagen niet om de oorzaak. De gedachte erachter is dan wel dat werknemers die enkel 'niet zo lekker' zijn (of een kater hebben, een baaldag of een ziek kind) zich wat minder snel zullen ziekmelden (wat in de praktijk trouwens weinig werkzaam is omdat de duur van het verzuim dan toeneemt) maar iedereen die ziek is, krijgt ermee te maken. Als je nog extra vrije dagen had, had je afhankelijk van de CAO er wél voor kunnen kiezen deze in te brengen in plaats van de wachtdag. In overleg met je werkgever is dat wellicht nog steeds mogelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wacht dag , ? Nee . WEL ! Bij iedere ziek melding gaat er een snipper dag ( vakantie ) af . Met en maximum die waarschijnlijk tot 4 zijn beperkt . Dat klinkt heel dramatisch maar ben je je een jaar niet ziek of heel weinig dan krijg je die zeg bonus dagen extra . Deze dagen zijn dus de boven wettelijke extra dagen in de cao vast gesteld . Die laatste heb ik niet van jou bekeken maar zo zitten ze meestal in elkaar . ( Bij geen ziekte of verzuim krijg je extra dagen van die dagen gaat het af dus zie het positief . Dit is in jou geval wel jammer dit is bedacht ?!?!? Om het korte ziekte verzuim terug te dringen . Het wacht dagen systeem dat is waar een werkgever mee geconfronteerd wordt meestal 2 weken of zelfs 3 maanden net hoe de arme man is verzekerd .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet in ieder CAO of contract wordt gesproken over een wachtdag, ik heb dat bijvoorbeeld nooit meegemaakt. Bonusdagen gaat ook niet voor ieder CAO of contract op. Graag een bron, waarin staat dat dit zo is, volgens het CAO van Daphne (wat hierover in haar contract staat, kunnen wij immers niet weten).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat klopt niet voor iedere CAO . Voor die en voor bijna alle winkel en kappers personeel enz wel .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry een punt te weinig . Ja het klopt . Niet voor iedere cao exact het zelfde . En bij geen cao mag werkgever er nog meer afhalen dan worden het wacht dagen . Maar bij winkel en kappers zit het ongeveer zo . Ja indien iemand in korte tijd weer ziek is geldt het als doorlopend ziekte geval . Bron . Bijna alle cao's
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb zowel in een winkel, kapsalon en beautycentrum gewerkt en bij geen van deze drie dit meegemaakt.
Om die reden graag een betrouwbare bron.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb het opgezocht, klopt, de werkgever MAG 1 wachtdag inhouden, dit mag maximaal eens in de 4 weken. Het CAO kun je hier downloaden: http://www.fnv.nl/sector-en-cao/alle-sectoren/handel/mode-sport-detailhandel/caofashion/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Crea in jou geval dan de kappers cao . Alsje het niet kan vinden zou ik je de artikelen waar het onder staat aangeven . Ja in beauty salons of de combinatie met kapsalon ( dan inschrijven als beauty salon ) werd de cao vaak niet gehanteerd . Omdat de cao weer niet algemeen bindend was verklaard door minister sociale zaken. Dus Google de kappers cao. Of de site Vd Anko . En zo dra ik de cao onder m'n neus heb zou ik je het artikel nr doorgeven .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja Crea onder punt 7.8 . A en B en maar die kan ik niet lezen ( slecht 4g ) 8.3 A .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je een geldig CAO voor me opzoekt, dan wil ik dat zeker lezen.
Mijn opmerkingen zijn niet negatief bedoeld, maar als motivatie voor jou, om je antwoord wat waarde mee te geven.