Wat is een normale financiele bijdrage in het huishouden per maand voor een werkend kind?

Ik zou zeker niet willen profiteren van mijn kind, maar ik ben alleenstaande en het is tegenwoordig met één inkomen niet gemakkelijk om rond te komen.

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik denk dat ik mijn vraag niet juist gesteld heb, mijn kind ;-) ondertussen bijna 22 jaar, en in de laatste maanden van zijn studenten periode gaat vanaf juli een job zoeken. Dan is hij net zoals ik een werkende volwassene met een loon, eventueel in het begin stempelgeld als hij niet dadelijk een job vindt. Hij heeft nooit een studentenjob of vakantiewerk willen doen. Alles is voor hem betaald geweest door zijn ouders, zelfs een stage van 3 maanden in het buitenland.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Daar is geen vast bedrag voor te geven, maar je kunt het berekenen met de kostgeld tool van het Nibud: http://www.nibud.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/PDF/Kostgeld_berekenen.pdf
Daar vul je je loon in, wat al je vaste lasten en dergelijke zijn, en wat je kind verdiend.
Zo kun je een eerlijk percentage bepalen, dan heb je een beetje een idee wat redelijk is.

Toegevoegd na 1 minuut:
"Met behulp van het Nibud-document Kostgeld: wat is redelijk? (pdf) kunt u een vergoeding vaststellen voor de gezamenlijke uitgaven. Aan de hand van het invulschema en met behulp van de toelichting op de uitgavenposten berekent u de bedragen.

Er is geen standaard kostgeldbedrag. Elke situatie is immers verschillend, met verschillende personen, inkomens, lasten en verbruik. Belangrijk is te kijken naar welke kosten u door wilt berekenen en naar de draagkracht van uw kostganger. U kunt het beste alle posten waar uw kostganger ook gebruik van maakt op een rijtje zetten. Reken alles terug naar maandbedragen. Denk bijvoorbeeld aan de kosten voor:

huur, hypotheek en servicekosten
gas, water en elektriciteit
heffingen van gemeente en waterschap
telefoon, kabel en internet
boodschappen
waskosten
abonnementen
huishoudelijke hulp

Verdeel vervolgens de bedragen, u kunt deze:
delen door 2 (hoofdelijke omslagberekening);
doorberekenen volgens een vast percentage van het bedrag;
verdelen naar rato van inkomen;
verdelen naar rato van verbruik.

Onderbouw hoe u aan het bedrag komt, bijvoorbeeld door afschriften en rekeningen te laten zien. Leg de afspraken bij voorkeur vast op papier. Het is aan te raden om na enkele maanden te evalueren: kunnen beide partijen zich nog vinden in de gemaakte afspraken?"

Toegevoegd na 6 dagen:
Mijn antwoord is van toepassing op je situatie. Deze berekening hebben mijn ouders gebruikt toen ik nog thuiswoonde (wachten op punten woningbouw) en al wel een volledige baan had.
Je kunt invoeren wat het inkomen van het kind is.
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
huishoudelijke hulp ?????????
Ritsuka
10 jaar geleden
Dat laatste stuk is gewoon copy paste
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou van mijn kind niet meer willen dan 100 euro per maand.
Dit zou ik dan als een bijdrage zien.
ronron1212
10 jaar geleden
dat is jou mening alma65 andere denken daar anders over en dat ligt er maar aan wat je zelf verdient.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reactie op mijn vraag.

Andere antwoorden (2)

Volgens Nibud lag dit volgens mij op € 8.80 per dag
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als mijn ma dat zou rekenen was ik het huis uit gegaan.. das ruim 250 euro per maand.. ik weet niet hoe oud het kind in kwestie is, maar tot je 23e is dat best wat, ervan uitgaande dat het kind 4 jaar doorstudeerd
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als jij voor 250.- jezelf kan voorzien in een dak boven je hoofd, gas, water en electra, en dan ook nog eens de boodschappen kan doen, vind ik dat erg knap!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stel dat je in de schuldsanering zou zitten, dan wordt voor een inwonende volwassene gerekend (volwassen kinderen vallen hier ook onder) € 1.96 voor gebruik van energie, afschrijving meubelen etc. Eet hij/zij ook mee, dan komt daar nog eens € 8.80 per dag bij Bron: http://www.wsnp.rvr.org/download/vtlb/Vtlb-rapport%20januari%202013.pdf (pagina 28) Maar natuurlijk is het aan jezelf wat je vraagt als je niet in deze situatie zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ he4zle , Ik denk dat ik mijn vraag niet juist gesteld heb, mijn kind ;-) ondertussen bijna 22 jaar, en in de laatste maanden van zijn studenten periode gaat vanaf juli een job zoeken. Dan is hij net zoals ik een werkende volwassene met een loon, eventueel in het begin stempelgeld als hij niet dadelijk een job vindt. Hij heeft nooit een studentenjob of vakantiewerk willen doen. Alles is voor hem betaald geweest door zijn ouders, zelfs een stage van 3 maanden in het buitenland.
Ik zou van mijn kind niet meer willen dan 100 euro per maand.
Dit zou ik dan als een bijdrage zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En waar komt dat bedrag dan vandaan?
Het ligt er toch maar aan hoe oud dat kind is en hoeveel het verdient.
Als ie op kamers gaat is ie meer kwijt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het geval dat hij een baan heeft natuurlijk.