Wat is een normale financiele bijdrage in het huishouden per maand voor een werkend kind?

Ik zou zeker niet willen profiteren van mijn kind, maar ik ben alleenstaande en het is tegenwoordig met één inkomen niet gemakkelijk om rond te komen.

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik denk dat ik mijn vraag niet juist gesteld heb, mijn kind ;-) ondertussen bijna 22 jaar, en in de laatste maanden van zijn studenten periode gaat vanaf juli een job zoeken. Dan is hij net zoals ik een werkende volwassene met een loon, eventueel in het begin stempelgeld als hij niet dadelijk een job vindt. Hij heeft nooit een studentenjob of vakantiewerk willen doen. Alles is voor hem betaald geweest door zijn ouders, zelfs een stage van 3 maanden in het buitenland.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Daar is geen vast bedrag voor te geven, maar je kunt het berekenen met de kostgeld tool van het Nibud: http://www.nibud.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/PDF/Kostgeld_berekenen.pdf Daar vul je je loon in, wat al je vaste lasten en dergelijke zijn, en wat je kind verdiend. Zo kun je een eerlijk percentage bepalen, dan heb je een beetje een idee wat redelijk is. Toegevoegd na 1 minuut: "Met behulp van het Nibud-document Kostgeld: wat is redelijk? (pdf) kunt u een vergoeding vaststellen voor de gezamenlijke uitgaven. Aan de hand van het invulschema en met behulp van de toelichting op de uitgavenposten berekent u de bedragen. Er is geen standaard kostgeldbedrag. Elke situatie is immers verschillend, met verschillende personen, inkomens, lasten en verbruik. Belangrijk is te kijken naar welke kosten u door wilt berekenen en naar de draagkracht van uw kostganger. U kunt het beste alle posten waar uw kostganger ook gebruik van maakt op een rijtje zetten. Reken alles terug naar maandbedragen. Denk bijvoorbeeld aan de kosten voor: huur, hypotheek en servicekosten gas, water en elektriciteit heffingen van gemeente en waterschap telefoon, kabel en internet boodschappen waskosten abonnementen huishoudelijke hulp Verdeel vervolgens de bedragen, u kunt deze: delen door 2 (hoofdelijke omslagberekening); doorberekenen volgens een vast percentage van het bedrag; verdelen naar rato van inkomen; verdelen naar rato van verbruik. Onderbouw hoe u aan het bedrag komt, bijvoorbeeld door afschriften en rekeningen te laten zien. Leg de afspraken bij voorkeur vast op papier. Het is aan te raden om na enkele maanden te evalueren: kunnen beide partijen zich nog vinden in de gemaakte afspraken?" Toegevoegd na 6 dagen: Mijn antwoord is van toepassing op je situatie. Deze berekening hebben mijn ouders gebruikt toen ik nog thuiswoonde (wachten op punten woningbouw) en al wel een volledige baan had. Je kunt invoeren wat het inkomen van het kind is.

Bronnen:
http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/kinder...

Volgens Nibud lag dit volgens mij op € 8.80 per dag

Ik zou van mijn kind niet meer willen dan 100 euro per maand. Dit zou ik dan als een bijdrage zien.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100